Newsy

Hamaki, piłkarzyki i fitness coraz popularniejsze w polskich biurach. Firmy dostosowują się do wymagań pracowników

2017-04-06  |  06:30

Zmiany na rynku pracy niosą za sobą nowe trendy w aranżacji biur. Pracodawcy coraz powszechniej zapewniają swoim pracownikom designerskie przestrzenie do wspólnej pracy relaksu, i rozrywki. Hamaki, wertykalne ogrody, piłkarzyki i sprzęt do fitnessu można spotkać już nie tylko w polskich oddziałach zagranicznych korporacji, ale i w siedzibach rodzimych firm. Na trendy w urządzaniu przestrzeni biurowych silnie wpływa też moda na ekodesign. 

– Aby urządzić efektywnie przestrzeń biurową, należy wziąć pod uwagę potrzeby pracowników. Ważna jest ergonomia stanowiska pracy, wygoda i odpowiednia ilość przestrzeni oraz dodatkowe funkcje biura, które zapewnią możliwość oderwania się od pracy. Przestrzeń biurową można wyposażyć w dodatkowe funkcje, na przykład relaksacyjne albo fitness. Urozmaicenie to sprawia, że praca jest ciekawsza i przyjemniejsza – mówi agencji  informacyjnej Newseria Biznes Anna Sulima-Gillow, główny projektant Forbis Group.

Nowym trendem w urządzaniu przestrzeni biurowych jest zmiana podejścia do systemu pracy i ukierunkowanie na potrzeby pracowników. Coraz większą popularnością cieszy się model pracy w systemie zdalnym albo elastycznym, co firma również musi wziąć pod uwagę w trakcie projektowania swojej siedziby. Młodsze pokolenia – na równi z zarobkami i perspektywami rozwoju – doceniają też przyjazne otoczenie biurowe. Z ubiegłorocznego raportu dotyczącego nieruchomości biurowych w sektorze „BPO i Centra Usług Wspólnych”, opracowanego przez Skanska i JLL wynika, że nowoczesne i dobrze przystosowane biuro może być przewagą konkurencyjną firmy w walce o wysoko wykwalifikowanych pracowników. Dlatego pracodawcy zaczynają wychodzić naprzeciw ich oczekiwaniom, zapewniając elastyczne przestrzenie służące do integracji, odpoczynku czy zespołowej pracy.

– Są przestrzenie relaksu, pomieszczenia socjalne, które zapewniają miejsce do bardziej lub mniej formalnych spotkań oraz kontaktu ze współpracownikami, możliwość oderwania od biurka i komputera. Wychodzenie naprzeciw potrzebom pracowników jest bardzo fajnym trendem, bo zadowolony pracownik jest bardziej efektywny – mówi Anna Sulima-Gillow.

Główna projektantka Forbis Group zauważa, że w ostatnich latach coraz powszechniejsze są otwarte przestrzenie biurowe, czyli open space’y. Ich popularność wynika z prostej ekonomii: urządzenie otwartej przestrzeni biurowej jest tańsze niż podzielenie jej i zaaranżowanie wielu pojedynczych gabinetów. Open space’y niekoniecznie jednak sprawdzą się w każdej firmie. Wszystko zależy od charakteru organizacji i rodzaju wykonywanej pracy.

– Nie wszystkie firmy mogą sobie pozwolić na pracę we wspólnej przestrzeni. Pracownik przy wykonywaniu pewnych zadań musi mieć możliwość skupienia się. Zdarzają się też poufne informacje, które nie powinny docierać do wszystkich współpracowników. To bardzo indywidualne kwestie, które również wynikają z analizy potrzeb, zarówno firmy, jak i jej pracowników – podkreśla Anna Sulima-Gillow.

Trendem ostatnich lat jest też ekologia, która coraz mocniej odbija się na wystroju biurowych wnętrz. Pracodawcy nie tylko decydują się używać ekomateriałów budowlanych, klejów i farb do ścian zawierających jak najmniej chemikaliów, ale aranżują w biurze wertykalne ogrody, decydują się na wnętrza utrzymane w neutralnych kolorach, z dużą ilością zieleni i naturalnych materiałów, takich jak drewno.

– Nawiązanie do natury w dużym stopniu wpływa na psychikę pracownika, który nie musi przez cały czas obcować z komputerem, ale ma wokół siebie zielone elementy, które go odprężają, relaksują – mówi podkreśla Anna Sulima-Gillow.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Motoryzacja

Przez pandemię europejska branża motoryzacyjna nie wyprodukowała co najmniej 2 mln samochodów. Producenci aut i części mogą odczuwać skutki kryzysu przez kilka lat

Od popytu konsumenckiego na nowe samochody zależy to, jak szybko europejska branża motoryzacyjna poradzi sobie z kryzysem wywołanym pandemią. – Branża motoryzacyjna jest szczególnie poszkodowana z uwagi na spadek popytu i zamknięcie fabryk. Niewykluczone, że firmy będą zmuszone zwalniać pracowników, a powrót do poziomu produkcji z czasów przed pandemią będzie trudny i długotrwały – mówi Jakub Faryś, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego. Ratunkiem dla branży może być wsparcie ze strony rządów oraz Unii Europejskiej, które pobudzi popyt rynkowy na nowe samochody.

Bankowość

Trudniej o kredyt mieszkaniowy. Banki zaostrzają wymagania dotyczące wkładu własnego i wiarygodności kredytowej

Dane BIK pokazują, że w kwietniu spadła liczba i wartość udzielonych kredytów mieszkaniowych. Banki udzieliły ich o 23 proc. mniej. Na początku maja jednak liczba zapytań o nowe kredyty hipoteczne wzrosła o 25 proc. w porównaniu do tygodnia wcześniej. W związku z pandemią polityka kredytowa banków się zaostrza, więc o kredyt będzie trudniej. Z drugiej strony kredytobiorcom sprzyja dwukrotna obniżka stóp procentowych do rekordowo niskiego poziomu, która oznacza, że z banku będzie można pożyczyć więcej. Nie ma jednak co liczyć, że ceny nieruchomości spadną.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Konsument

Branża lotnicza w głębokim kryzysie. Po uruchomieniu połączeń ceny biletów mogą wzrosnąć

Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych dniach i tygodniach powróci część połączeń lotniczych, a na lotniskach i w samolotach będą obowiązywały nowe zasady bezpieczeństwa. – Cała branża czeka na odmrożenie, bo dotychczasowe straty przewoźników globalnie szacowane są na 350 mld dol. – mówi Eryk Kłopotowski, ekspert ds. lotnictwa. Pytanie tylko, czy popyt na ich usługi będzie wystarczający, żeby zapewnić rentowność. Tym bardziej że ograniczenia w sprzedaży mogą spowodować wzrost cen biletów.

Handel

Małe firmy audytorskie w obliczu problemów. Szansą dla nich może być konsolidacja

Wprowadzenie wyśrubowanych międzynarodowych standardów badania audytorskiego oraz szczegółowych kontroli ze strony publicznego organu nadzoru powoduje, że usługi audytorskie drożeją. To paradoksalnie może być problem dla mniejszych firm badających sprawozdania finansowe małych podmiotów, bo przerzucenie na klientów rosnących kosztów pracy może skutkować utratą zleceń. To dlatego w branży biegłych rewidentów coraz wyraźniejsza jest tendencja do konsolidacji.