Newsy

Badanie Carrefour: kryzys wymusił na Polakach poszukiwanie najtańszych produktów

2013-05-27  |  06:05
Mówi:Robert Noceń
Funkcja:Dyrektor marketingu
Firma:Carrefour Polska
  • MP4
  • Spowolnienie gospodarcze odbija się na zachowaniach konsumentów. Z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Carrefour Polska wynika, że Polacy stosują różne strategie oszczędzania na zakupach  kupują w tańszych sklepach, szukają promocji, korzystają z programów lojalnościowych (np. karty seniora) oraz wybierają produkty marki własnej sklepu. Jak podkreślają autorzy badania, nie kupujemy wcale mniej, kupujemy inaczej.

     – Barometr Carrefour, czyli analizę nastrojów konsumenckich, realizujemy wspólnie z Instytutem Badań nad Gospodarką Rynkową. Pokazuje on nastroje konsumenckie i pozwala na wyznaczenie strategii handlowej, komunikacyjnej, tak by sprostać oczekiwaniom konsumentów w trudnych czasach. Kryzys wymusza poszukiwanie produktów najtańszych, czyli zmienia się percepcja koszyka zakupowego klienta – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Robert Noceń, dyrektor marketingu Carrefour Polska.

    Majowa wartość Barometru Carrefour wyniosła -15,5 pkt. (w skali od -100 do +100). Oznacza to spadek w porównaniu z notowaniem z poprzedniego miesiąca o 0,7 pkt., co wskazuje na niekorzystny stan koniunktury konsumenckiej.

    Najniższa od wielu lat dynamika konsumpcji to skutek spowolnienia gospodarczego, wynikającego ze złej sytuacji na rynku pracy oraz niekorzystnych prognoz makroekonomicznych. Wprawdzie średnia wartość Barometru w 2013 roku jest wyższa niż średnia dla całego roku 2012, to według Bohdana Wyżnikiewicza, wiceprezesa Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową, zauważalny wzrost konsumpcji nastąpi dopiero w 2014 r.

    Wszystko to wpływa na zmianę zachowań konsumpcyjnych Polaków.

     – Nie kupujemy mniej, kupujemy inaczej. Jako konsumenci szukamy tańszych zakupów, co nie oznacza, że nie kupujemy w ogóle. Obserwujemy zachowania, które są nieco anormalne do kryzysu światowego, np. rośnie nam sprzedaż produktów nieżywnościowych, podczas gdy na Zachodzie jest odwrotnie – podkreśla Robert Noceń.

    Sposoby Polaków na oszczędzanie

    Badania „Współczesne praktyki zakupowe”, przeprowadzone w marcu i kwietniu 2013 r., pokazały sposoby polskich konsumentów na oszczędzanie.

    Przepytano konsumentów w pięciu miastach w trzech województwach: mazowieckim (Warszawa), wielkopolskim (Poznań i Gniezno) oraz śląskim (Bytom i Katowice). Z wywiadów wynika, że polscy konsumenci stosują różne strategie oszczędzania: zakupy w tańszych sklepach, wyszukiwanie promocji, korzystanie z programów lojalnościowych (szczególnie popularna jest karta seniora) oraz nabywanie produktów marki własnej.

     – Jesteśmy takimi sprytnymi konsumentami. Potrafimy kupić tańszy produkt bazowy jak kasza, np. marki własnej, ale pozwolić sobie wtedy na trochę lepsze mięso czy sos, żeby zrobić obiad. Obserwujemy bardziej takie zmiany niż zaniechanie zakupów. Jeść musimy, a my mamy to szczęście, że jesteśmy firmą głównie bazującą na ofercie produktów spożywczych mówi Noceń.

    Badani oszczędzają też poprzez ograniczenie zużycia wody i energii za pomocą oszczędnej zmywarki, krótkiego prysznica, gaszenia światła itp. Dla części konsumentów ważna jest poza tym ekonomia czasu. Mieszkańcy stolicy wliczali czas i koszt dojazdu do sklepu jako element całkowitej ceny zakupów.

    Ponadto klienci korzystają z gazetek promocyjnych i w przypadku korzystnej promocji kupują produkty na zapas.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności

    Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.

    Infrastruktura

    Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

    Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.

    Polityka

    Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

    Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.