Newsy

Biedronka nagrodziła za najlepszą książkę dla dzieci. Do jej autorki trafi 100 tys. zł

2015-06-12  |  06:30
Mówi:Alfred Kubczak, dyrektor ds. korporacyjnych, Jeronimo Martins Polska
Katarzyna Szestak, laureatka konkursu „Piórko 2015 5. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci”
Jarosław Gugała, dziennikarz, Telewizja Polsat
  • MP4
  • Ponad 4 tysiące prac zostało zgłoszonych w pierwszym etapie konkursu sieci „Piórko 2015. Biedronka na najlepszą książkę dla dzieci”. Laureatka – pani Katarzyna Szestak – otrzyma 100 tys. zł, a książka z jej tekstem ukaże się w sklepach pod koniec roku. Teraz szansę na wygraną mają ilustratorzy – drugi etap konkursu trwa do 6 sierpnia.

    To niesamowite, że aż 4 tys. prac napłynęło na konkurs. Przeczytałem tylko 100 wyselekcjonowanych wcześniej przez wydawnictwo, ale niektóre z nich były zachwycające. W zasadzie bardzo wiele z nich można by było wydać i znalazłyby swoich czytelników, i dałyby im dużo radości – mówi Jarosław Gugała, dziennikarz Telewizji Polsat, członek kapituły nagrody w kategorii „Tekst”.

    Spośród zgłoszonych prac wybrano jedną, najlepszą – autorstwa Katarzyny Szestak z Żor.

    Zdecydowałam się wziąć udział w konkursie, ponieważ jest to ogromna szansa dla kogoś takiego jak ja, czyli dla marzyciela, który do tej pory pisał swoje utwory głównie do szuflady albo dla znajomych. To ogromna szansa i wielkie spełnienie marzeń – mówi laureatka konkursu. – Spodobało mi się sformułowanie na plakacie w sklepie, które mówiło o tym, że zachęcają do oczarowania dzieci. Ponieważ lubię czarować słowem i miałam w swojej szufladzie wiele różnych materiałów, stwierdziłam, że to jest właśnie ten moment, kiedy powinnam napisać coś dla dzieci.

    Jak podkreśla, pierwszym krytykiem prac jest jej 6-letni syn.

    Motywem przewodnim opowiadania jest tęsknota za przyjaźnią, miłością oraz towarzystwem bliskich osób. Autorka w oryginalny sposób ożywia przedmioty, w tym także tytułowy szary domek, nadając im typowo ludzkie cechy.

    W literaturze często pojawia się motyw człowieka poszukującego swojego miejsca w świecie czy wracającego do domu. Postanowiłam ten motyw odwrócić. Czyli tutaj dom szuka swojego mieszkańca. Ta opowieść jest wyrazem mojego ogromnego przywiązania do domu jako najpiękniejszego i najbezpieczniejszego miejsca w świecie – mówi Katarzyna Szestak.

    Autorka dostanie 100 tys. zł, a jej książka ukaże się pod koniec roku. Będzie dostępna wyłącznie w sklepach Biedronki.

    To pierwsza edycja konkursu na najlepszą książkę dla dzieci organizowanego przez Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka. Podobny został zorganizowany w Portugalii, gdzie też cieszył się dużym zainteresowaniem.

    Od pewnego czasu w naszej ofercie pojawiły się książki, a od zawsze temat dzieci i ich potrzeb był bardzo ważny z punktu widzenia naszych działań społecznych. Połączywszy te dwa wątki, staraliśmy się zainspirować młodych autorów do tego, żeby wystąpili w konkursie zarówno na tekst, jak i ilustracje – mówi Alfred Kubczak, dyrektor ds. korporacyjnych, Jeronimo Martins Polska.

    Sieć stara się popularyzować czytelnictwo, wprowadzając do oferty książki w przystępnej cenie. Biedronka uczestniczy też w różnego rodzaju akcjach promocyjnych określonych tytułów – ostatnio były to np. publikacje związane z futbolem.

    Staramy się szukać różnych form promowania książek i przy każdej okazji łączyć je z ofertą handlową, żeby zachęcać do czytelnictwa. Chcemy, żeby to był konkurs bezterminowy, by w przyszłym roku i kolejnych latach był kontynuowany – podkreśla Kubczak.

    Do 6 sierpnia potrwa drugi etap konkursu – na ilustracje do zwycięskiego tekstu literackiego. Do wygrania jest również nagroda w wysokości 100 tys. zł.

    Zwycięski tekst i ilustracje zostaną opublikowane w nakładzie kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy w postaci książki dla dzieci, która trafi na półki sklepów Biedronka jeszcze w tym roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

    W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

    Handel

    Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

    19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

    Transport

    W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

    Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.