Newsy

Biedronka nagrodziła za najlepszą książkę dla dzieci. Do jej autorki trafi 100 tys. zł

2015-06-12  |  06:30
Mówi:Alfred Kubczak, dyrektor ds. korporacyjnych, Jeronimo Martins Polska
Katarzyna Szestak, laureatka konkursu „Piórko 2015 5. Nagroda Biedronki za książkę dla dzieci”
Jarosław Gugała, dziennikarz, Telewizja Polsat
  • MP4
  • Ponad 4 tysiące prac zostało zgłoszonych w pierwszym etapie konkursu sieci „Piórko 2015. Biedronka na najlepszą książkę dla dzieci”. Laureatka – pani Katarzyna Szestak – otrzyma 100 tys. zł, a książka z jej tekstem ukaże się w sklepach pod koniec roku. Teraz szansę na wygraną mają ilustratorzy – drugi etap konkursu trwa do 6 sierpnia.

    To niesamowite, że aż 4 tys. prac napłynęło na konkurs. Przeczytałem tylko 100 wyselekcjonowanych wcześniej przez wydawnictwo, ale niektóre z nich były zachwycające. W zasadzie bardzo wiele z nich można by było wydać i znalazłyby swoich czytelników, i dałyby im dużo radości – mówi Jarosław Gugała, dziennikarz Telewizji Polsat, członek kapituły nagrody w kategorii „Tekst”.

    Spośród zgłoszonych prac wybrano jedną, najlepszą – autorstwa Katarzyny Szestak z Żor.

    Zdecydowałam się wziąć udział w konkursie, ponieważ jest to ogromna szansa dla kogoś takiego jak ja, czyli dla marzyciela, który do tej pory pisał swoje utwory głównie do szuflady albo dla znajomych. To ogromna szansa i wielkie spełnienie marzeń – mówi laureatka konkursu. – Spodobało mi się sformułowanie na plakacie w sklepie, które mówiło o tym, że zachęcają do oczarowania dzieci. Ponieważ lubię czarować słowem i miałam w swojej szufladzie wiele różnych materiałów, stwierdziłam, że to jest właśnie ten moment, kiedy powinnam napisać coś dla dzieci.

    Jak podkreśla, pierwszym krytykiem prac jest jej 6-letni syn.

    Motywem przewodnim opowiadania jest tęsknota za przyjaźnią, miłością oraz towarzystwem bliskich osób. Autorka w oryginalny sposób ożywia przedmioty, w tym także tytułowy szary domek, nadając im typowo ludzkie cechy.

    W literaturze często pojawia się motyw człowieka poszukującego swojego miejsca w świecie czy wracającego do domu. Postanowiłam ten motyw odwrócić. Czyli tutaj dom szuka swojego mieszkańca. Ta opowieść jest wyrazem mojego ogromnego przywiązania do domu jako najpiękniejszego i najbezpieczniejszego miejsca w świecie – mówi Katarzyna Szestak.

    Autorka dostanie 100 tys. zł, a jej książka ukaże się pod koniec roku. Będzie dostępna wyłącznie w sklepach Biedronki.

    To pierwsza edycja konkursu na najlepszą książkę dla dzieci organizowanego przez Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka. Podobny został zorganizowany w Portugalii, gdzie też cieszył się dużym zainteresowaniem.

    Od pewnego czasu w naszej ofercie pojawiły się książki, a od zawsze temat dzieci i ich potrzeb był bardzo ważny z punktu widzenia naszych działań społecznych. Połączywszy te dwa wątki, staraliśmy się zainspirować młodych autorów do tego, żeby wystąpili w konkursie zarówno na tekst, jak i ilustracje – mówi Alfred Kubczak, dyrektor ds. korporacyjnych, Jeronimo Martins Polska.

    Sieć stara się popularyzować czytelnictwo, wprowadzając do oferty książki w przystępnej cenie. Biedronka uczestniczy też w różnego rodzaju akcjach promocyjnych określonych tytułów – ostatnio były to np. publikacje związane z futbolem.

    Staramy się szukać różnych form promowania książek i przy każdej okazji łączyć je z ofertą handlową, żeby zachęcać do czytelnictwa. Chcemy, żeby to był konkurs bezterminowy, by w przyszłym roku i kolejnych latach był kontynuowany – podkreśla Kubczak.

    Do 6 sierpnia potrwa drugi etap konkursu – na ilustracje do zwycięskiego tekstu literackiego. Do wygrania jest również nagroda w wysokości 100 tys. zł.

    Zwycięski tekst i ilustracje zostaną opublikowane w nakładzie kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy w postaci książki dla dzieci, która trafi na półki sklepów Biedronka jeszcze w tym roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm

    Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club.  Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.

    Konsument

    W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

    W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.

    Firma

    Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

    Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.