Newsy

Branża meblarska w dobrej kondycji. Ten rok może być rekordowy w produkcji mebli

2016-10-13  |  06:35
Mówi:Jan Szynaka
Funkcja:prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli
Firma:prezes zarządu Grupy Szynaka
  • MP4
  • Branża meblarska z roku na rok radzi sobie coraz lepiej. W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy tego roku wartość wyprodukowanych w Polsce mebli wyniosła blisko 22 mld zł. To wynik o 13 proc. wyższy w porównaniu z rokiem ubiegłym, co na koniec roku może dać wynik rekordowy dla branży. Rośnie też sprzedaż zarówno w kraju, jak i za granicą. Kryzys na europejskich rynkach stworzył niszę, którą mogą zagospodarować polscy producenci. 

    Tylko w lipcu polscy producenci wyprodukowali meble warte 2,7 mld zł, co stanowi 6-procentowy wzrost rok do roku.

     Branża meblarska odnalazła się w trudnych warunkach, które panują na rynkach europejskich. Ostatnie wskaźniki pokazują, że począwszy od 2014 roku, notuje stały, 8-proc. wzrost produkcji i sprzedaży – mówi agencji Newseria Biznes Jan Szynaka, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli (OIGPM) i prezes zarządu Grupy Szynaka.

    Polska jest cenionym eksporterem mebli. Z prognoz firmy B+R Studio analizującej rynek meblarski wynika, że tegoroczna wartość eksportu przekroczy 9 mld euro. Głównie kierunki to przede wszystkim kraje Europy Zachodniej, gdzie polskie meble były dotychczas postrzegane jako produkty niszowe i tanie. Kryzys na rynkach europejskich spowodował jednak, że upadło wiele zachodnich firm, pozostawiając lukę z wyrobami wysokiej klasy. Szansy upatrują w niej polscy producenci.

    – To obiecująca nisza, którą w najbliższych miesiącach warto zagospodarować i która stoi otworem nie tylko przed Grupą Szynaka, ale i przed całym polskim przemysłem meblowym. Dlatego podejmujemy intensywnie działania, realizujemy programy promocyjne, aby pokazać, że za polskimi produktami stoi nie tylko atrakcyjna cena ale także  najwyższa jakość wykonania oraz nowoczesny design – mówi Jan Szynaka.

    Dynamicznie rośnie także sprzedaż mebli na polskim rynku. Wpływają na to postawy konsumenckie: Polacy dużo częściej wymieniają meble, poszukują nowych trendów i dobrego designu, ale kierują się niską ceną. Korzystna dla branży meblarskiej jest również dobra koniunktura na rynku budownictwa mieszkaniowego. Z danych GUS wynika, że w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2016 roku oddano do użytkowania 98,2 tys. mieszkań, czyli o blisko 11 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Rozpoczęto również budowę ponad 117,5 tys. nowych mieszkań, co stanowi ponad 6-proc. wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym.

    – To wszystko w dużym stopniu wpływa na rozwój produkcji i sprzedaży na rynku krajowym. Jako Grupa Meblowa sprzedajemy nasze produkty w prawie 400 sklepach w całej Polsce i z roku na rok, jak również w ostatnich miesiącach, notujemy 10-, a nawet 15-proc. wzrost sprzedaży – informuje Szynaka.

    Pytany o bolączki branży meblarskiej, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli wskazuje przede wszystkim na kwestie związane z rozliczeniem i zwrotem podatku VAT w eksporcie. Polscy producenci uskarżają się, że urzędy skarbowe zbyt długo wstrzymują wypłaty należnego im podatku.

    – Dziś czas oczekiwania na zwrot podatku VAT to 3 miesiące. Często w przypadku dużych firm, takich jak nasza, to kwoty w wysokości kilkunastu, nawet kilkudziesięciu milionów złotych w skali całej Grupy. To znaczące utrudnienie i hamowanie inwestycji i dalszego rozwoju. Uważam, że procedury powinny być uproszczone, przynajmniej dla firm, które przez lata wypracowały sobie renomę i wysoką pozycję na rynku – ocenia Jan Szynaka.

    Branża meblarska, którą tworzy ok. 25 tys. podmiotów, ma znaczący udział w polskim eksporcie, dlatego producenci liczą również na rządowe wsparcie w zakresie promocji polskich produktów za granicą, np. przykład poprzez organizację wspólnych targów i budowanie silnej marki narodowej, która przełożyłaby się na wizerunek branży.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.