Mówi: | Michał Sadecki |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Polska Grupa Supermarketów |
Ceny produktów spożywczych wzrosną. Sektor handlu wciąż w niepewności
Miniony rok nie był łatwy dla sektora handlu. Z jednej strony wzrost wynagrodzeń i program Rodzina 500+ napędzały sprzedaż detaliczną, ale z drugiej zapowiedź wprowadzenia podatku handlowego spowodowała, że branża funkcjonowała w warunkach dużej niepewności. Mimo że nowa danina została zawieszona, to niepewność pozostała. Sektor musi się przygotować również na powrót inflacji – ocenia Michał Sadecki, prezes Polskiej Grupy Supermarketów.
– Rok 2016 był okresem stosunkowo trudnym, nie tylko dla handlu, lecz także dla całej gospodarki. Z jednej strony program Rodzina 500+ wyraźnie ożywił popyt w części regionów, o czym świadczą wyniki w większości sklepów zrzeszonych w PGS. Z drugiej strony na rynkach panowała niepewność, która częściowo paraliżowała działania inwestorów – mówi agencji Newseria Biznes Michał Sadecki, prezes zarządu Polskiej Grupy Supermarketów.
Rządowy program i rosnący poziom wynagrodzeń napędzają sprzedaż detaliczną. Według GUS-u w grudniu zwiększyła się ona o 6,1 proc. rok do roku (w cenach stałych). Nie ma jeszcze danych za cały 2016 rok, ale eksperci Business Center Club szacują, że wzrost wyniósł ok. 4 proc. Z drugiej strony przedstawiciele sektora handlu podkreślają, że przez ostatni rok branża funkcjonowała w warunkach dużej niepewności spowodowanej projektem podatku handlowego, który ostatecznie pod wpływem Komisji Europejskiej uległ zawieszeniu.
Uchwalona przez Sejm w połowie ubiegłego roku ustawa o podatku od sprzedaży detalicznej zakładała, że przedsiębiorcy z przychodami mieszczącymi się w kwocie 17–170 mln zł będą płacić od nich 0,8 proc. podatku. Powyżej 170 mln zł przychodów stawka miałaby wynosić 1,4 proc. Jednak Komisja Europejska zakwestionowała nowe przepisy, zwracając uwagę na to, że uzależnienie stawki podatku od wartości przychodów może dyskryminować większe podmioty. Komisja wszczęła postępowanie wyjaśniające, a podatek dochodowy został tymczasowo zawieszony do 1 stycznia 2018 roku.
– Zakładamy, że w obecnym roku handel, tak jak wiele innych gałęzi gospodarki, będzie musiał funkcjonować w warunkach niepewności związanej z kolejnymi zmianami legislacyjnymi i podatkowymi. Nasze przypuszczenia potwierdzają prognozy indeksu ALK, który przewiduje osłabienie koniunktury w kolejnych dwóch latach. Zakładamy jednak, że zdobyta w ostatnich latach pozycja na polskim rynku pozwoli nam realizować nasze cele biznesowe i w dalszym ciągu wspierać rodzimą przedsiębiorczość – mówi Michał Sadecki.
Indeks ALK to corocznie opracowywana przez ekonomistów i socjologów Akademii Koźmińskiego prognoza na nadchodzące lata. Uwzględnia ona kilkadziesiąt różnych wskaźników – dane dotyczące eksportu, importu i poziomu wynagrodzeń, wzrostu i wielkości produkcji czy tempa wzrostu PKB – i obrazuje poziom równowagi systemu społeczno-ekonomicznego w Polsce. Tegoroczna prognoza dla gospodarki zakłada spadek koniunktury w bieżącym i przyszłym roku, spowolnienie w inwestycjach i ostrożne wydatki konsumentów. Eksperci prognozują, że kluczowe znaczenie dla gospodarki będzie mieć niepewne otoczenie prawne, polityczne i legislacyjne.
Prezes Polskiej Grupy Supermarketów zaznacza, że branża handlowa musi też przygotować się na powrót inflacji. Przez ostatnie ponad dwa lata w polskiej gospodarce panowała deflacja. Odbicie było widoczne już w grudniu, kiedy według GUS-u indeks cen konsumpcyjnych wzrósł o 0,8 proc. Powrotu inflacji z początkiem nowego roku spodziewała się większość ekonomistów.
– Pierwszy w najnowszej historii epizod deflacyjny polska gospodarka ma już za sobą. Teraz musimy się przygotować na powrót inflacji, która na początku 2017 roku może mocno dać o sobie znać. Wśród wielu czynników generujących inflację wymienia się m.in. ceny paliw, oczekiwania konsumentów, ceny producentów oraz rosnące koszty pracy – mówi Michał Sadecki.
Dla Polskiej Grupy Supermarketów ubiegły rok był udany, a sieć urosła do blisko 590 sklepów, rozszerzając działalność o kolejne regiony. Plany grupy na ten rok zakładają powiększenie sieci handlowej do 700 punktów. Według raportu Roland Berger marka Top Market jest trzecią pod względem dynamiki rozwoju sieci w Polsce ze średniorocznym wzrostem oscylującym w granicach 30 proc.
– To potwierdza słuszność obranej przez nas strategii, opartej na systematycznym rozwijaniu sieci o sklepy do 400 mkw. powierzchni, pozwalające na szybkie i komfortowe zakupy w dogodnych lokalizacjach. Na bieżący rok postawiliśmy sobie ambitny cel, jakim jest przekroczenie 700 punktów sprzedaży pod egidą Polskiej Grupy Supermarketów. Zdajemy sobie jednak sprawę z tego, że podejmowane przez nas kroki muszą być ostrożne – mówi prezes Polskiej Grupy Supermarketów.
Czytaj także
- 2024-11-28: 1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności
- 2024-11-28: Jedna na trzy kobiety w UE doznała w życiu przemocy. Apele o bardziej zdecydowaną walkę z tym zjawiskiem
- 2024-11-27: Tylko co trzecia firma wdraża zasady zrównoważonego rozwoju. Mniejsze przedsiębiorstwa potrzebują wsparcia w tym procesie
- 2024-11-18: Sprzedaż kart telemetrycznych M2M mocno przyspieszyła. Dzięki nim internet rzeczy wspiera cyfryzację firm
- 2024-11-22: Rośnie rola pracowników w podejmowaniu decyzji zarządczych. Firmy chętniej korzystają z ekspertów zewnętrznych
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-05: Leczenie okulistyczne coraz skuteczniejsze. Pomagają w tym inwestycje w infrastrukturę i nowe technologie
- 2024-10-31: Ruszyła największa elektrownia gazowa w Polsce. Dostarczy energię dla ok. 3 mln gospodarstw
- 2024-11-07: Eksport produktów spożywczych z Polski spowalnia. Producentom coraz trudniej konkurować niższą ceną
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Przemysł
Historyczna polska akwizycja w USA sfinalizowana. Chemiczny koncern należący do Kulczyk Investments zyskuje mocną pozycję w Ameryce Północnej
Chemiczna grupa Qemetica, należąca do portfela Kulczyk Investments, sfinalizowała transakcję nabycia od koncernu PPG biznesu krzemionki strącanej za 1,2 mld zł, czyli ok. 310 mln dol. Tym samym przejmuje fabryki w Holandii i USA, stając się trzecim graczem w Europie i drugim w Ameryce Północnej na rynku tego surowca, kluczowego m.in. dla globalnej branży motoryzacyjnej.
Polityka
Parlament Europejski zatwierdził unijny budżet na 2025 rok. Wśród priorytetów ochrona granic i konkurencyjność
Parlament Europejski w tym tygodniu zaakceptował przyszłoroczny budżet Unii Europejskiej. Jest o 6 proc. wyższy niż tegoroczny i znalazły się w nim dodatkowe środki na skuteczniejsze wsparcie w zakresie ochrony zdrowia, pomocy humanitarnej, zarządzania granicami i zmian klimatu. – Wielkim zadaniem, które dzisiaj w budżecie nie ma swojego finansowania, jest pomaganie europejskiemu rynkowi zbrojeniowemu. Musimy znaleźć europejskie źródło finansowania tzw. militarnej strefy Schengen – ocenia europoseł Andrzej Halicki.
Infrastruktura
PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
Wyniki finansowe i operacyjne PGE Polskiej Grupy Energetycznej za III kwartał 2024 roku są stabilne i zgodne z wcześniejszymi szacunkami, co pozwala utrzymać kurs na wielkoskalowe inwestycje transformujące polską energetykę – podała spółka. Jednym z flagowych projektów jest budowa Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica o łącznej mocy ok. 2,5 GW. W najbliższych dniach zapadnie decyzja inwestycyjna w sprawie jej pierwszego etapu, projektu Baltica 2.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.