Newsy

Co roku upada kilka tysięcy małych sklepów

2013-09-25  |  06:15
Mówi:Maciej Ptaszyński
Funkcja:dyrektor generalny
Firma:Polska Izba Handlu
  • MP4
  • Drobny handel nie radzi sobie z konkurencją dyskontów. Co roku w Polsce bankrutuje kilka tysięcy małych sklepów. Ratunkiem dla nich może być przystąpienie do sieci franchisingowej lub grupy zakupowej.

    Badania GUS-u oraz zespołu badawczego projektu Instrument Szybkiego Reagowania pod kierownictwem prof. Jerzego Hausnera wskazują, że dynamika sprzedaży detalicznej wyniesie ok. 4 proc. pod koniec 2013 r. i ok. 7 proc. w trzecim kwartale 2014 r.

    Jednak raporty Instrumentu Szybkiego Reagowania wykorzystują dane dotyczące firm zatrudniających powyżej 9 pracowników, a więc nie obejmują najmniejszych sklepów.

     – Tutaj wciąż jest nie najlepiej. Jeśli mamy do czynienia ze wzrostami, to oscylują one najwyżej wokół 1 proc., często z tendencją do stagnacji. Natomiast wciąż wysoka, sięgająca kilku tysięcy w skali roku w całym kraju, jest liczba upadłości małych sklepów. Wiele tych najmniejszych, zatrudniających do 9 osób, upada, nie wytrzymując konkurencji z większymi sąsiadami, często dyskontami – mówi Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.

    Duże sieci sklepów mające obroty na poziomie kilkudziesięciu miliardów złotych i ograniczony asortyment ok. 1 tys. produktów, wykorzystują swoją znacznie silniejszą pozycję negocjacyjną wobec producentów. Na takie obniżki cen nie mogą liczyć małe sklepy.

     – Nawet hipermarkety zmieniają obecnie swój asortyment, zmniejszając ilość pozycji, które są w sprzedaży. To ogranicza straty, bo optymalizuje się to, co jest na półce, pod kątem najczęściej dokonywanych wyborów. Wzrasta też pozycja negocjacyjna wobec producenta, ponieważ kupuje się więcej danych towarów, więc można osiągnąć znacznie lepsze ceny – tłumaczy Maciej Ptaszyński.

    Mali sklepikarze też mogą pójść podobną drogą, wykorzystując możliwości, jakie daje franczyza.

     – Dla małych sklepów jedyną sensowną drogą jest ucieczka w systemy franchisingowe. Firmy, które prowadzą takie sieci lub też zintegrowaną dystrybucję, reprezentując dużą liczbę podmiotów, są w stanie osiągnąć zbliżone warunki zakupowe u producentów, co wielkie sieci, a przez to również lepsze ceny – informuje przedstawiciel PIH.

    Dzięki temu mogą wzrosnąć ich obroty, choć Ptaszyński nie spodziewa się znaczącej poprawy. Prognozuje, że za sierpień wzrosty będą na poziomie maksymalnie 2 proc. Sprzedaż detaliczna mierzona przez GUS wzrosła w tym miesiącu o 3,4 proc. rdr,

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    BCC Gala Liderów

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych

    Pomimo brexitu relacje handlowe między Polską a Wielką Brytanią nie tylko się utrzymały, ale też nabrały nowej dynamiki. W 2023 roku wartość wymiany towarów i usług osiągnęła rekordowe 36,4 mld euro – wynika z raportu Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej. Rosną także obustronne inwestycje. W Polsce działa już ponad 1,4 tys. firm z kapitałem brytyjskim zatrudniających 113 tys. osób. Również polskie firmy coraz częściej eksplorują rynek brytyjski. Szczególnie dynamicznie rozwija się współpraca w sektorach strategicznych energetycznym, obronnym, technologicznym i finansowym.

    Transport

    Dziennie policjanci zatrzymują średnio 69 osób z zakazem prowadzenia pojazdów. Trwają prace nad zaostrzeniem przepisów dla kierowców

    W 2024 roku policjanci przeprowadzili ponad 16 mln badań na zawartość alkoholu w organizmie i zatrzymali 91,3 tys. nietrzeźwych kierujących. W 2022 roku, przy mniejszej liczbie kontroli, było ich niemal 104,5 tys. Spadek jest zauważalny, ale problem wciąż jest poważny. Dodatkowo 16,5 tys. osób naruszyło sądowy zakaz prowadzenia pojazdów, a 8,2 tys. nie zastosowało się do decyzji o cofnięciu uprawnień do kierowania. Trwają prace nad przepisami, które zaostrzą kary w tym obszarze.

    Handel

    Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin

    Polska jest nadal największym producentem sprzętu AGD w UE, ale traci na znaczeniu pod wpływem silnej konkurencji z krajów trzecich, przede wszystkim Chin. Ostatnie dwa lata były trudne dla branży, wciąż pojawiają się nowe zagrożenia, ale – jak podkreślają jej przedstawiciele – widać światełko w tunelu. Producenci AGD liczą na pozytywny wpływ deregulacji, również w obszarze środowiskowym.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.