Newsy

Do końca roku w Polsce będzie 23 tys. e-sklepów. Dla 87 proc. właścicieli jest to opłacalny biznes

2016-06-13  |  06:40

W tym roku wartość rynku e-commerce w Polsce może wzrosnąć o 15 proc. i sięgnąć 35,8 mld zł, a w 2020 roku – 63 mld zł. Eksperci szacują, że w ciągu najbliższych miesięcy liczba e-sklepów przekroczy 23 tys. Zdecydowana większość ich właścicieli przyznaje, że jest to opłacalny biznes – wynika z badania Eniro Polska. Dla ponad połowy jest to podstawowa działalność i jedyne źródło dochodów. Żeby zwiększać sprzedaż, przedsiębiorcy stosują obniżki cen i inne promocje dla klientów, promują się także w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych. Często korzystają przy tym z pomocy firm zewnętrznych.

Z badań TNS przeprowadzonych na zlecenie serwisu Ceneo wynika, że Polacy coraz chętniej kupują w sieci. 84 proc. osób lubi zakupy online, a 82 proc. badanych deklaruje, że przegląda oferty e-sklepów dla przyjemności. Klienci, którzy często robią zakupy w internecie, szukają tanich produktów oraz darmowej i szybkiej dostawy.

Zgodnie z opracowaniem „Barometr e-commerce 2016” w tym roku wartość rynku wzrośnie o 15 proc. i osiągnie 36 mld zł. Prognozuje się też, że do 2020 roku podwoi się i przekroczy 63 mld zł. Oszczędność czasu i wygoda sprawiają, że Polacy robiąc zakupy, chętnie korzystają z internetu. Zakupy w sieci ułatwiają szybkie porównanie cen, znalezienie najatrakcyjniejszej oferty i dokonanie zakupu bez wychodzenia z domu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agata Wartak, kierownik ds. produktów www i wideo, Eniro Polska.

Korzyści z rozwoju e-handlu odczuwają także przedsiębiorcy. Prowadzenie sklepu internetowego to dla 87 proc. właścicieli e-sklepów opłacalny biznes – wynika z badania agencji badawczej PBS przeprowadzonego na zlecenie Eniro Polska.

Równocześnie dla ponad połowy firm założenie sklepu internetowego to pomysł na zupełnie nową działalność i jedyne źródło przychodów. Natomiast dla 38 proc. założenie e-sklepu to rozszerzenie obecnej działalności o nowy kanał dystrybucji oraz możliwość zwiększenia przychodu poprzez dodatkowe źródło zarobków. Warto zauważyć, że 97 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu, prowadzi e-działalność od ponad dwóch lat – mówi Agata Wartak.

Z badania wynika także, że 63 proc. właścicieli zarządza swoim sklepem internetowym samodzielnie.

– 1/3 respondentów przyznaje jednak, że chętnie skorzystałaby z pomocy przy założeniu sklepu internetowego. Z tego 13 proc. jest gotowych zatrudnić dodatkową osobę, a aż 22 proc. zleciłoby to zadanie firmie zewnętrznej, ponieważ natrafili na trudności. Respondenci zgłaszali, że najwięcej trudności sprawiała im integracja z systemami płatności, serwisami aukcyjnymi czy porównywarkami cen – podkreśla Agata Wartak.

Na rynku są dostępne oferty firm, które pomagają w utworzeniu sklepu internetowego, zintegrowaniu go z polskimi dostawcami usług, np. serwisami aukcyjnymi, porównywarkami cen i systemami płatności.

Przedsiębiorcom oferujemy także pomoc w innych obszarach, np. wykonaniu sesji zdjęciowej albo przygotowaniu profesjonalnych opisów produktów przez copywriterów. Często przygotowanie dobrego opisu i dobrych jakościowo zdjęć jest czynnikiem decydującym o zakupie produktu i ma bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – tłumaczy Agata Wartak.

52 proc. badanych deklaruje, że wykonuje zdjęcia samodzielnie, zaś 1/4 otrzymuje je od producentów i dostawców. Umiejętne reklamowanie sklepu i pozyskiwanie nowych klientów decyduje o sukcesie tego biznesu.

Nasi respondenci najczęściej reklamują sklep przez pozycjonowanie w wyszukiwarkach (66 proc. e-sklepów), dodatkowo poprzez obecność w mediach społecznościowych (52 proc.), serwisach aukcyjnych (47 proc.), porównywarkach cen (35 proc.) czy lokalnych wyszukiwarkach firm takich jak PanoramaFirm.pl (24 proc.) – mówi Agata Wartak.

Drugim ważnym elementem marketingu są działania podejmowane już w samej witrynie. 79 proc. badanych firm przyznaje, że reklamuje swój sklep i zachęca do zakupów, stosując obniżki cen albo bezpłatną wysyłkę. Zaskakuje jednak fakt, że przedsiębiorcy mimo podejmowania różnych działań promocyjnych nie analizują ich efektów i przełożenia na sprzedaż. Prawie połowa badanych (48 proc.) nie potrafiła określić, ile osób spośród wszystkich odwiedzających faktycznie dokonuje zakupu w ich sklepie.

Platforma e-sklepowa przygotowana przez firmę Eniro Polska zbiera i prezentuje statystyki dotyczące ruchu na stronie oraz liczby i wartości transakcji dokonanych w e-sklepie. To jest ważne, ponieważ pozwala nam zweryfikować efektywność działań marketingowych i wybrać te, które faktycznie mają wpływ na wzrost sprzedaży w e-sklepie – mówi Agata Wartak.

Właściciele sklepów internetowych muszą podążać za obowiązującymi trendami, czyli coraz bardziej rosnącym segmentem m-commerce. Z badania wynika jednak, że 35 proc. przedsiębiorców wciąż nie ma mobilnej wersji swojego sklepu. 60 proc. z nich deklaruje jednak, że chciałoby taką wersję uruchomić, żeby zwiększyć atrakcyjność e-sklepu w oczach użytkowników.

Ponad połowa użytkowników, wyszukując produkty czy usługi w internecie, korzysta z urządzeń mobilnych, dlatego ważne jest, aby strona e-sklepu był w technologii RWD. To oznacza, że układ strony sklepu dostosowuje się do rozdzielczości urządzenia, z którego korzysta użytkownik. Dzięki temu poruszanie się po sklepie jest proste i intuicyjne – podkreśla Agata Wartak.

Prowadzenie sklepu to czasochłonne zajęcie, które wymaga dużego zaangażowania, dlatego blisko 40 proc. właścicieli powierza je dodatkowym osobom. 53 proc. przedsiębiorców deklaruje, że zatrudnia od 1–3 osób, natomiast 45 proc. zatrudnia od 3–10 osób.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.

Bankowość

Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.

Transport

Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.