Mówi: | Agata Wartak |
Funkcja: | kierownik ds. produktów www i wideo |
Firma: | Eniro Polska |
Do końca roku w Polsce będzie 23 tys. e-sklepów. Dla 87 proc. właścicieli jest to opłacalny biznes
W tym roku wartość rynku e-commerce w Polsce może wzrosnąć o 15 proc. i sięgnąć 35,8 mld zł, a w 2020 roku – 63 mld zł. Eksperci szacują, że w ciągu najbliższych miesięcy liczba e-sklepów przekroczy 23 tys. Zdecydowana większość ich właścicieli przyznaje, że jest to opłacalny biznes – wynika z badania Eniro Polska. Dla ponad połowy jest to podstawowa działalność i jedyne źródło dochodów. Żeby zwiększać sprzedaż, przedsiębiorcy stosują obniżki cen i inne promocje dla klientów, promują się także w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych. Często korzystają przy tym z pomocy firm zewnętrznych.
Z badań TNS przeprowadzonych na zlecenie serwisu Ceneo wynika, że Polacy coraz chętniej kupują w sieci. 84 proc. osób lubi zakupy online, a 82 proc. badanych deklaruje, że przegląda oferty e-sklepów dla przyjemności. Klienci, którzy często robią zakupy w internecie, szukają tanich produktów oraz darmowej i szybkiej dostawy.
– Zgodnie z opracowaniem „Barometr e-commerce 2016” w tym roku wartość rynku wzrośnie o 15 proc. i osiągnie 36 mld zł. Prognozuje się też, że do 2020 roku podwoi się i przekroczy 63 mld zł. Oszczędność czasu i wygoda sprawiają, że Polacy robiąc zakupy, chętnie korzystają z internetu. Zakupy w sieci ułatwiają szybkie porównanie cen, znalezienie najatrakcyjniejszej oferty i dokonanie zakupu bez wychodzenia z domu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Agata Wartak, kierownik ds. produktów www i wideo, Eniro Polska.
Korzyści z rozwoju e-handlu odczuwają także przedsiębiorcy. Prowadzenie sklepu internetowego to dla 87 proc. właścicieli e-sklepów opłacalny biznes – wynika z badania agencji badawczej PBS przeprowadzonego na zlecenie Eniro Polska.
– Równocześnie dla ponad połowy firm założenie sklepu internetowego to pomysł na zupełnie nową działalność i jedyne źródło przychodów. Natomiast dla 38 proc. założenie e-sklepu to rozszerzenie obecnej działalności o nowy kanał dystrybucji oraz możliwość zwiększenia przychodu poprzez dodatkowe źródło zarobków. Warto zauważyć, że 97 proc. respondentów, którzy wzięli udział w badaniu, prowadzi e-działalność od ponad dwóch lat – mówi Agata Wartak.
Z badania wynika także, że 63 proc. właścicieli zarządza swoim sklepem internetowym samodzielnie.
– 1/3 respondentów przyznaje jednak, że chętnie skorzystałaby z pomocy przy założeniu sklepu internetowego. Z tego 13 proc. jest gotowych zatrudnić dodatkową osobę, a aż 22 proc. zleciłoby to zadanie firmie zewnętrznej, ponieważ natrafili na trudności. Respondenci zgłaszali, że najwięcej trudności sprawiała im integracja z systemami płatności, serwisami aukcyjnymi czy porównywarkami cen – podkreśla Agata Wartak.
Na rynku są dostępne oferty firm, które pomagają w utworzeniu sklepu internetowego, zintegrowaniu go z polskimi dostawcami usług, np. serwisami aukcyjnymi, porównywarkami cen i systemami płatności.
– Przedsiębiorcom oferujemy także pomoc w innych obszarach, np. wykonaniu sesji zdjęciowej albo przygotowaniu profesjonalnych opisów produktów przez copywriterów. Często przygotowanie dobrego opisu i dobrych jakościowo zdjęć jest czynnikiem decydującym o zakupie produktu i ma bezpośredni wpływ na wzrost sprzedaży w sklepie internetowym – tłumaczy Agata Wartak.
52 proc. badanych deklaruje, że wykonuje zdjęcia samodzielnie, zaś 1/4 otrzymuje je od producentów i dostawców. Umiejętne reklamowanie sklepu i pozyskiwanie nowych klientów decyduje o sukcesie tego biznesu.
– Nasi respondenci najczęściej reklamują sklep przez pozycjonowanie w wyszukiwarkach (66 proc. e-sklepów), dodatkowo poprzez obecność w mediach społecznościowych (52 proc.), serwisach aukcyjnych (47 proc.), porównywarkach cen (35 proc.) czy lokalnych wyszukiwarkach firm takich jak PanoramaFirm.pl (24 proc.) – mówi Agata Wartak.
Drugim ważnym elementem marketingu są działania podejmowane już w samej witrynie. 79 proc. badanych firm przyznaje, że reklamuje swój sklep i zachęca do zakupów, stosując obniżki cen albo bezpłatną wysyłkę. Zaskakuje jednak fakt, że przedsiębiorcy mimo podejmowania różnych działań promocyjnych nie analizują ich efektów i przełożenia na sprzedaż. Prawie połowa badanych (48 proc.) nie potrafiła określić, ile osób spośród wszystkich odwiedzających faktycznie dokonuje zakupu w ich sklepie.
– Platforma e-sklepowa przygotowana przez firmę Eniro Polska zbiera i prezentuje statystyki dotyczące ruchu na stronie oraz liczby i wartości transakcji dokonanych w e-sklepie. To jest ważne, ponieważ pozwala nam zweryfikować efektywność działań marketingowych i wybrać te, które faktycznie mają wpływ na wzrost sprzedaży w e-sklepie – mówi Agata Wartak.
Właściciele sklepów internetowych muszą podążać za obowiązującymi trendami, czyli coraz bardziej rosnącym segmentem m-commerce. Z badania wynika jednak, że 35 proc. przedsiębiorców wciąż nie ma mobilnej wersji swojego sklepu. 60 proc. z nich deklaruje jednak, że chciałoby taką wersję uruchomić, żeby zwiększyć atrakcyjność e-sklepu w oczach użytkowników.
– Ponad połowa użytkowników, wyszukując produkty czy usługi w internecie, korzysta z urządzeń mobilnych, dlatego ważne jest, aby strona e-sklepu był w technologii RWD. To oznacza, że układ strony sklepu dostosowuje się do rozdzielczości urządzenia, z którego korzysta użytkownik. Dzięki temu poruszanie się po sklepie jest proste i intuicyjne – podkreśla Agata Wartak.
Prowadzenie sklepu to czasochłonne zajęcie, które wymaga dużego zaangażowania, dlatego blisko 40 proc. właścicieli powierza je dodatkowym osobom. 53 proc. przedsiębiorców deklaruje, że zatrudnia od 1–3 osób, natomiast 45 proc. zatrudnia od 3–10 osób.
Czytaj także
- 2025-02-21: Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
- 2025-02-20: Wysoka akcyza na e-papierosy to nokaut dla polskiej branży vapingowej. Eksperci ostrzegają przed upadłościami, ale i problemami z fiskusem
- 2025-02-12: Europejski Bank Centralny ma być lepiej przygotowany na przyszłe szoki inflacyjne. Walka o stabilność cen powinna być głównym celem
- 2025-02-10: Polscy europosłowie chcą rewizji zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Liczą na zdecydowane poparcie w europarlamencie
- 2025-02-10: Sieć MOYA planuje otwierać kilkadziesiąt nowych stacji paliw rocznie. Właśnie otworzyła 500. punkt
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-31: Unijne przepisy zwiększą bezpieczeństwo inwestycji w kryptowaluty. Nowe regulacje mają uporządkować rynek
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2025-01-24: MŚP coraz więcej wnoszą do polskiego eksportu. Postęp technologiczny ułatwia im ekspansję
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki. Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji to czynniki, które mogą się przyczynić do wzrostu konkurencyjności polskich przedsiębiorstw i poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej – wynika z analiz Business Centre Club. Na potrzebę deregulacji i stabilnego systemu podatkowego wskazywali przedsiębiorcy nagrodzeni w finale 32. edycji konkursu Lider Polskiego Biznesu, którego organizatorem jest Business Centre Club.
Konsument
W tym roku 70 proc. odpadów szklanych powinno trafić do recyklingu. Polska sporo poniżej tego poziomu

W Polsce co roku zbierane jest ok. 750 tys. t szkła, czyli nieco ponad połowa szklanych opakowań wprowadzonych na rynek. W dodatku 20 proc. zebranego surowca to zanieczyszczenia innymi materiałami, np. ceramiką czy porcelaną, które nie nadają się do recyklingu. Polska traci na tym ok. 400 tys. t szkła, które mogłoby zostać ponownie przetworzone i wykorzystane. Duża część tej straty to efekt nieodpowiedniej segregacji i niskiej świadomości konsumentów. Zgodnie z wymogami UE w tym roku odsetek zebranego szkła powinien sięgnąć 70 proc.
Firma
Coraz więcej firm decyduje się na automatyzację procesów. Zwroty z inwestycji są możliwe już w ciągu kilku miesięcy

Chociaż odsetek firm wdrażających automatyzację rośnie, to wciąż wiele przedsiębiorstw nie wie, czym ten proces jest i jakie się z nim wiążą korzyści. Tymczasem badania rynkowe wskazują, że przedsiębiorstwa inwestujące w obszar automatyzacji i sztucznej inteligencji są bardziej efektywne i osiągają lepsze wyniki, a zwrot z inwestycji możliwy jest już w ciągu pierwszych kilku miesięcy od wdrożenia. – Warunkiem jest jednak wybór właściwego procesu do zautomatyzowania i odpowiednie przygotowanie go do tej zmiany – podkreślają eksperci platformy FlowDog.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.