Newsy

Dzięki zmianom w prawie tony żywności zaczęły trafiać do ubogich

2013-12-02  |  06:40

Dzięki zwolnieniu żywności przekazywanej potrzebującym z podatku VAT sklepy spożywcze i producenci żywności mogą brać większy udział w pomocy charytatywnej. Oznacza to także ograniczenie marnowania żywności. Potrzebne są jednak kolejne zmiany w prawie – m.in. w zakresie przepisów o zbiórkach publicznych.

 – Do tej pory przedsiębiorcy byli niejako karani za to, że chcą przekazać nadwyżki żywności. Dzisiaj sytuacja się zmieniła i myślę, że to się będzie bardzo mocno rozwijać. Od początku funkcjonowania ustawy, to znaczy od dwóch miesięcy, zebraliśmy i przekazaliśmy ponad 2,5 tony żywności – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco Polska.

Do października ustawa o podatku VAT zezwalała na przekazywanie żywności bez podatku jedynie producentom, ale nie dystrybutorom. Tym samym, sklepy i sieci handlowe, musiały od wartości przekazanych produktów odprowadzać 23-proc. podatek. Teraz sklepy detaliczne mogą podarować dowolne produkty żywnościowe bez konieczności odprowadzania VAT-u.

Dzięki zmianie prawa, żywność zamiast do utylizacji, trafia do najbardziej potrzebujących. Pilotażowy program przekazywania żywności ruszył w jednym z krakowskich sklepów Tesco 16 października. Stopniowo dołączają do niego inne placówki sieci.

 – Zmiana ustawy o VAT była pierwszym etapem i dobrym krokiem w kierunku umożliwiania pomocy potrzebującym. Jest jedna jeszcze bardzo duża bariera. Dzisiaj, żeby zorganizować jakąkolwiek dużą akcję charytatywną, trzeba mieć własną fundację. Stać na to jedynie duże przedsiębiorstwa, duże firmy, takie jak nasza – podkreśla Tomaszewski. Niezbędne są zatem ułatwienia w kierunku prowadzenia zbiórek publicznych.

Prezes Tesco Polska przypomina jednak, że przekazywanie żywności ubogim nie zlikwiduje konieczności utylizacji żywności.

 – Utylizowanie niewielkiej części żywności będzie, niestety, nadal konieczne. Przekazywanie żywności może dotyczyć bowiem tylko i wyłącznie produktów bezpiecznych, w terminie przydatności do spożycia – tłumaczy Tomaszewski. – Gdy tylko  utrwalimy procedury, bo chodzi o łańcuch chłodniczy, chodzi o bezpieczeństwo ludzi, to powinniśmy we wszystkich naszych dużych sklepach przekazywać żywność. Czyli w ciągu najbliższych kilku, może dwunastu miesięcy wszystkie nasze duże placówki będą mogły przekazywać żywność – dodaje.

Poza akcją przekazywania żywności ze sklepów Tesco w miniony weekend po raz kolejny uczestniczyło w Świątecznej Zbiórce Żywności. W ubiegłym roku podczas Świątecznej Zbiórki udało się zebrać ponad 90 ton żywności. Tomaszewski liczy na co najmniej na powtórzenie tego wyniku, tym bardziej, że Tesco zapowiedziało dołożenie dodatkowych 20 proc. do ilości zebranej żywności. Po raz pierwszy także do wolontariuszy dołączyli pracownicy Tesco.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Ochrona środowiska

Pozew przeciwko Skarbowi Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Może to wpłynąć na przyszłe regulacje

Fundacja ClientEarth w imieniu dwóch osób chorych na astmę pozwała właśnie Skarb Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Po raz pierwszy w Polsce sąd będzie musiał zbadać, czy istnieje bezpośredni związek między zanieczyszczeniem powietrza a poważnymi schorzeniami. To przełomowa sprawa, która może zmienić sposób egzekwowania prawa do życia i zdrowia.

Polityka

1 grudnia nowa Komisja Europejska rozpoczyna prace. W składzie pierwszy raz komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności

Parlament Europejski w środę zatwierdził skład nowej Komisji Europejskiej. Nowi komisarze obejmą urzędy 1 grudnia. Wśród nich po raz pierwszy znaleźli się komisarze ds. mieszkalnictwa oraz obronności. Start drugiej kadencji KE pod wodzą Ursuli von der Leyen tylko o miesiąc wyprzedza rozpoczęcie polskiej prezydencji w Radzie UE. Polska będzie więc mieć wpływ na dwustronną współpracę między tymi dwiema instytucjami.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.