Newsy

Klienci banków stawiają na płatności bezgotówkowe. W szybkim tempie rośnie popularność przelewów natychmiastowych

2018-05-09  |  06:10
Mówi:Włodzimierz Kiciński
Funkcja:wiceprezes
Firma:Związek Banków Polskich
  • MP4
  • W ubiegłym roku klienci polskich banków dokonali w sumie 1,8 mld przelewów na łączna kwotę 4,7 bln zł – wynika z Raportu NetB@nk Związku Banków Polskich. Wśród usług bankowych najszybciej rośnie popularność transferów natychmiastowych – w 2017 roku było ich o 80 proc. więcej niż rok wcześniej. Równocześnie maleje liczba wypłat z bankomatów i liczba samych bankomatów. Jednocześnie Polacy coraz chętniej korzystają z bankowości internetowej.

    Liczba przelewów wykonywanych przez Polaków rośnie proporcjonalnie do wzrostu aktywności gospodarczej. Z rozliczeń gotówkowych rezygnują zarówno firmy, jak i osoby fizyczne. Liczba przelewów w 2017 roku wyniosła 1,8 mld, a ich wartość to 4,7 bln zł. Średnia wartość przelewu sięgnęła 2 647 zł – to wzrost o 70 zł w stosunku wartości z 2016 roku.

     Widzimy, że wprowadzane są na polski rynek nowe produkty, które zyskują bardzo szybko uznanie naszych bankowych klientów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich.

    Rośnie popularność przelewów natychmiastowych. W  2017 roku odnotowano niemal 5 mln takich zleceń – to o ponad 2,2 mln więcej niż przed rokiem. Popularność zyskuje także system Euro Elixir umożliwiający dokonywanie szybkich i tanich przelewów międzybankowych w euro w ramach Jednolitego Obszaru Płatności w Euro (SEPA). Zaletą tej usługi jest szybkość i niski koszt: przelew dociera do odbiorcy zazwyczaj w ciągu jednego dnia roboczego i kosztuje około 5 zł.

     Wzrasta rola obrotu bezgotówkowego, który doceniają zwłaszcza nowi, młodzi klienci banków – mówi Włodzimierz Kiciński.

    Potwierdzają to także statystyki dotyczące wypłat z bankomatów. W 2017 roku ich liczba spadła o prawie 30 mln w porównaniu do danych za 2016 roku – chociaż wypłacona z pośrednictwem bankomatów kwota była wyższa o ponad 15 mld zł niż przed rokiem.

    – Jeśli w 2017 roku było na polskim rynku o dwieście trzynaście bankomatów mniej, to oznacza, że w ślad za likwidowaniem placówek bankowych nasi obywatele przekonują się coraz bardziej do tego, by dokonywać obrotu w sposób bezgotówkowy, który jest i bezpieczny, i tańszy – dodaje Włodzimierz Kiciński.

    Statystycznie na milion mieszkańców przypada sześćset pięć bankomatów. Średnia w UE wynosi blisko trzysta maszyn więcej. Wciąż operacje gotówkowe trzymają się mocno.

    – Obrót gotówkowy w Polsce to kwota ok. 190 mld zł, a więc to jest nadal potężna kwota w zestawieniu z tym, co stanowi polski PKB – ok. 1,7 bln zł. Jeśli weźmiemy to pod uwagę, to nadal mamy do czynienia z utrzymującym się wysokim obrotem gotówki w polskiej gospodarce – tłumaczy Włodzimierz Kiciński.

    Polacy coraz chętniej korzystają z bankowości internetowej. W 2017 roku przybyło ponad 2,3 mln nowych umów dotyczących usług bankowości internetowej. Wzrosła też liczba jej aktywnych użytkowników, logujących się przynajmniej raz w miesiącu – w grudniu 2017 roku było ich 15,89 mln osób.

    – Wzrost o ponad 0,5 mln aktywnych klientów bankowości internetowej to dobry wynik 2017 roku. Polski aktywny klient internetowy dokonuje sześciu płatności miesięcznie, natomiast przedsiębiorca – osiemnastu. To ważny element nowej ery gospodarki cyfrowej w Polsce – podkreśla Włodzimierz Kiciński.

    Liczba klientów biznesowych korzystających z bankowości internetowej jest stabilna. Na koniec 2017 roku, dostęp do konta z obsługą bankowości internetowej posiadało ponad 2,3 mln przedsiębiorców z sektora MŚP, a aktywnie swoje konto wykorzystywało niecałe 1,5 mln przedsiębiorców. Średnia wartość miesięcznych rozliczeń takiego klienta wyniosła 73 137 zł.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.