Newsy

Konkurencja w e-handlu zaostrza się. Inwestycje w logistykę szansą dla małych sklepów internetowych

2019-02-08  |  06:15

Handel internetowy napędza rozwój rynku logistycznego i oferowanych przez operatorów usług. Inwestycje w obsługę logistyczną mogą stanowić o przewadze małych e-sklepów, dla których konkurowanie z dużymi e-commerce’owymi platformami jest poważnym wyzwaniem. Powinny one wziąć pod uwagę usługę fulfillmentu, czyli zlecenie magazynowania, pakowania zamówień i ich wysyłki do zewnętrznej firmy logistycznej. Taka kompleksowa obsługa może być opłacalna, tym bardziej że branża spodziewa się w tym roku wzrostu cen spowodowanego m.in. przez presję na wzrost wynagrodzeń oraz koszty materiałów opakowaniowych.

– Dla małych sklepów internetowych konkurencja z dużymi e-commerce’ami jest nie lada wyzwaniem. Są jednak przynajmniej dwie rzeczy, dzięki którym mogą odnieść sukces. Pierwsza to skupienie się na niszy, w której zbudują mocną i wyróżniającą się pozycję. Druga to korzystanie z platform, takich jak Allegro, które pozwalają na równi konkurować z dużymi graczami i ułatwiają dotarcie do klientów z ofertą. Innym przykładem są właśnie operatorzy logistyczni, którzy pozwalają zaoferować obsługę logistyczną na najwyższym poziomie, mimo niedużej skali działania danego sklepu internetowego – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomek Kasperski, prezes Omnipack.

Szybki rozwój internetowego handlu pozostaje czynnikiem napędzającym branżę logistyczną. Zakupy w internecie robi ok. 15 mln Polaków, a w tym roku wartość rynku ma wzrosnąć do 50 mld zł, podczas gdy jeszcze w 2015 roku była szacowana na 30 mld zł. To powoduje, że każdy podmiot działający w tej branży musi doskonalić swoje operacje i podnosić konkurencyjność.

– Jesteśmy w trakcie mocnego cyklu koniunktury, więc jest ogromna presja na wynagrodzenia, koszty usług kurierskich i materiałów opakowaniowych. Teraz wszystkie przedsiębiorstwa uważnie obserwują swoje koszty. Spodziewamy się również, że w branży operatorów logistycznych będą pojawiały się nowe podmioty, kilka pewnie zakończy współpracę. Natomiast myślę, że dla całego sektora będzie to korzystne, ponieważ pozwala edukować sklepy internetowe i pokazuje im, że usługa fulfillmentu funkcjonuje – mówi Tomek Kasperski.

Fulfillment to inaczej oddelegowanie wszystkich zadań logistycznych, z którymi boryka się sklep internetowy, do zewnętrznej firmy logistycznej. Innymi słowy, to outsourcing magazynowania, pakowania zamówień i ich wysyłki do odbiorców.

– Rynek operatorów logistycznych jest jeszcze bardzo młody, ale rośnie dynamicznie. Z jednej strony mamy kilka dużych podmiotów, które skupiają się na obsłudze dużych projektów. Coraz więcej firm, szczególnie z Europy Zachodniej, przenosi swoje operacje logistyczne do Polski i są przez nie obsługiwane. Z drugiej strony, cały czas pojawia się dużo nowych, małych podmiotów, które próbują swoich sił w obszarze fulfillmentu. Jeżeli ktoś prowadzi sklep i ma wolne 500 mkw., to często działa w myśl zasady: „wykorzystam powierzchnię, żeby zaoferować swoją logistykę innym” – mówi Tomek Kasperski.

Omnipack w nadchodzącym roku będzie stawiać na ciągłą poprawę jakości obsługi klientów. Firma zainwestuje w narzędzia software’owe, które zwiększą transparentność łańcucha dostaw i pozwolą klientom na dostęp do informacji o tym, co dzieje się z ich towarem, jak dużo jest go na magazynie oraz jaki jest stan realizacji zamówień i obsługi zwrotów.

– Z drugiej strony będziemy inwestować w ciągłą optymalizację procesów logistycznych i w tym celu planujemy otwarcie kolejnego magazynu, bliżej zachodniej granicy, który umożliwi też obsługę klientów zagranicznych – mówi prezes Omnipack.

Czytaj także

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Partner sekcji zdrowie

Farmacja

Liczba niezaszczepionych dzieci wzrosła prawie sześciokrotnie. Resort zdrowia chce edukować Polaków i wzmacniać ich zaufanie do lekarzy

Już ponad 30 tys. rodziców odmówiło poddania dziecka szczepieniom ochronnym. Zdaniem resortu zdrowia to jedna z przyczyn wzrostu zachorowań na odrę, jaki miał miejsce w 2016 i 2018 roku. Rząd obawia się powrotu innych chorób, takich jak błonica i tężec, stąd nacisk na kampanie edukacyjne. Prowadzi je m.in. Główna Inspekcja Sanitarna, a ich celem jest przekonanie Polaków, że szczepienia nie powodują negatywnych skutków ubocznych, mogą natomiast ratować życie i zdrowie

Prawo

Od niedzieli ważna zmiana w przepisach dotyczących zadłużonych lokatorów. Może ona oznaczać problemy dla właścicieli lokali

21 kwietnia wejdzie w życie nowelizacja ustawy o ochronie praw lokatorów oraz Kodeksu postępowania cywilnego. Na zmianę art. 1046 kodeksu powinni zwrócić uwagę zwłaszcza nabywcy lokali w licytacjach komorniczych, ale również wynajmujący mieszkania osobom, które zalegają z czynszem. Zniknie bowiem zapis, że na wniosek komornika gmina powinna w ciągu 6 miesięcy znaleźć dłużnikowi lokal zastępczy. Teraz to będzie mogło trwać znacznie dłużej.

Handel

Jajka są nawet o połowę tańsze niż na Boże Narodzenie. W najbliższych latach ceny mogą jednak znacznie wzrosnąć

Znacznie niższe ceny jaj w porównaniu do końcówki 2018 roku to wynik dużej nadpodaży, bo produkcja rośnie, a konsumpcja pozostaje na stabilnym poziomie. Jeśli zostaną wprowadzone zapowiedzi o wycofywaniu jaj z chowu klatkowego, to w najbliższych latach konsumenci muszą się liczyć z dużymi podwyżkami. Ten rodzaj jaj ze względu na cenę jest dziś najchętniej wybierany. Coraz częściej też kupujemy je na bazarkach. Jeśli decydujemy się na zakup jaj w miejscach poza systemem weterynaryjnym, bierzemy na siebie ryzyko przede wszystkim różnych zakażeń bakteryjnych – podkreśla Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

 

Handel

Polacy bardziej niż Niemcy i Brytyjczycy są przywiązani do tradycyjnych sklepów. Mimo to już połowa robi zakupy w sieci

Handel internetowy rozwija się w Polsce bardzo szybko – w tym roku będzie wart już 50 mld zł, a zakupy online robi już 15 mln Polaków. Z drugiej strony polscy konsumenci wyróżniają się na tle innych nacji przywiązaniem do tradycyjnego kanału sprzedaży. 49 proc. chce mieć możliwość przetestowania produktów w fizycznym sklepie przed zakupem – wynika z badań SAP. Polacy oczekują spójnego podejścia marek do klientów we wszystkich kanałach sprzedaży. To dla sprzedawców wyzwanie, w którym wsparciem może być wdrożenie odpowiednich technologii.