Newsy

Krajowi specjaliści potencjalnym wsparciem dla estońskich inwestycji. Z kolei tamtejszy rynek może być dla polskich firm bramą do Skandynawii

2021-05-04  |  06:15
Mówi:Artur Kuczmowski
Funkcja:partner zarządzający w kancelarii Thompson & Stein
Firma:członek zarządu Polsko-Estońskiej Izby Gospodarczej
  • MP4
  • Prezydenci Polski i Estonii będą dziś rozmawiać o wzajemnej współpracy i możliwościach jej zacieśniania. W tym roku jest ku temu szczególny powód ze względu na stulecie nawiązania stosunków dyplomatycznych, ale poza tym oba kraje łączy szereg wspólnych interesów, m.in. w ramach Inicjatywy Trójmorza, lecz także dobre relacje gospodarcze. Choć Estonia liczy mniej mieszkańców niż Warszawa, jest krajem mocno zaawansowanym technologicznie, który w dodatku może dla Polaków stanowić bramę na rynki skandynawskie. To powinno zachęcić krajowe firmy do zainteresowania się tamtejszym rynkiem. My z kolei mamy Estończykom do zaoferowania duży i chłonny rynek oraz dostęp do wykwalifikowanych specjalistów.

    Polska jest największym rynkiem zbytu do Unii Europejskiej dostępnym dla Estończyków. Estończycy zaczynają traktować polski rynek jako test przed ekspansją globalną. Zresztą myślenie globalne, a nie lokalne to jest rzecz, która charakteryzuje wszystkie estońskie firmy, które myślą o rozwoju – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Artur Kuczmowski, senior partner w Kancelarii Thompson & Stein, członek zarządu Polsko-Estońskiej Izby Gospodarczej.  

    Według KUKE PKB Estonii wynosi 30,3 mld dol. wobec 2,2 bln zł (580 mld dol.) w Polsce. Na głowę statystycznego Polaka przypada więc 33 221 dol. (dane za 2019 rok wg Factbooka CIA) wobec 36 927 dol. na Estończyka. Polska jako relatywnie duży rynek jest dla Estończyków atrakcyjna dzięki swojej wielkości.

    Z danych przytaczanych przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych wynika, że Polska plasuje się w pierwszej dziesiątce partnerów handlowych Estonii – na siódmym miejscu w imporcie oraz dziesiątym w eksporcie. W ubiegłym roku wartość polskiego eksportu wyniosła ponad 1,2 mld euro, a importu z Estonii – 259 mln euro. W największym stopniu eksportujemy i importujemy maszyny i urządzenia mechaniczne, elektryczne oraz ich części. Na kolejnych pozycjach w eksporcie są metale nieszlachetne i artykuły z nich oraz pojazdy, samoloty, statki i inne środki transportu, w imporcie natomiast drewno i artykuły z drewna, a także perły, kamienie i metale szlachetne.

    – Estoński rynek jest bardzo mały z polskiego punktu widzenia. To jest niecałe 1,5 mln mieszkańców, więc może on nie być atrakcyjny jako rynek docelowy, ale Estonia też staje się bramą na Skandynawię. Mentalność Estończyków nie jest słowiańska, to jest bardziej mentalność skandynawska, w związku z tym rynek estoński dla Polaków jest fantastycznym testem w skali mikro przed wejściem na rynki Skandynawii – mówi Artur Kuczmowski. – Estoński rynek jest zdecydowanie chłonny na polskie produkty, ale na produkty bardzo wysokiej jakości, podobnej do tych, które trafiają do Skandynawii. Estończycy oczekują dobrych produktów, nie oczekują zazwyczaj najniższej ceny, dlatego że jakość jest dla nich ważniejsza niż sama cena.

    Polskie firmy przyciąga do Estonii także najbardziej zdigitalizowana infrastruktura urzędnicza w Unii Europejskiej, a może nawet na świecie. Ten kraj w 2020 roku znalazł się na 18. miejscu wśród 190 krajów w rankingu Banku Światowego uwzględniającym łatwość prowadzenia biznesu. Polska jest w tym zestawieniu na 40. pozycji.

    Estonia to przyjazny system podatkowy, ale także partnerskie podejście urzędnicze do przedsiębiorców, traktowanych nie jako petentów, tylko jako ważnych uczestników życia gospodarczego – wymienia przedstawiciel Polsko-Estońskiej Izby Gospodarczej.

    Jak przyznaje, Estończycy nie patrzą obecnie na Polskę jako na kraj, w którym warto wprowadzać na giełdę swoje firmy czy też w którym można by było rozwijać swój biznes, a rejestrowanie tutaj spółek córek czy oddziałów firmy traktują jako absolutną konieczność. Mimo to krajowy rynek ma tamtejszym firmom sporo do zaoferowania.

    To know-how, wsparcie przy dużych inwestycjach, przy projektach infrastrukturalnych, ale też wsparcie naszych pracowników i inżynierów z branży IT. Estonia to jest kraj, w którym mamy siedem unicornów, czyli firm, których kapitalizacja przekracza 1 mld dol. To oznacza, że ktoś musi te firmy obsłużyć, a w Estonii nie ma tylu specjalistów i software house’ów – podkreśla Artur Kuczmowski. – Niestety stawia nas to trochę w pozycji usługodawcy, a nie tego, który jest innowatorem, ale ci innowacyjni, którzy wiedzą, jak wprowadzać produkty na światowy rynek, to są Estończycy. Polska z całą pewnością powinna i może eksportować swoje usługi.

    Nowe technologie są jednym z perspektywicznych obszarów współpracy między Polską a Estonią. Kolejnym są zmiany klimatyczne i zielona transformacja. W debacie na ten temat wezmą udział prezydenci Andrzej Duda i Kersti Kaljulaid w trakcie wizyty pani prezydent w Polsce.

    – Polski prezydent ma bardzo dobre kontakty z prezydent Estonii, stąd też ta wizyta i udział dwóch prezydentów w panelu dyskusyjnym organizowanym przez izbę handlową, co jest, szczerze powiedziawszy, ewenementem. Po pierwsze, nie wszyscy prezydenci zgadzają się na to, aby dyskutować ze sobą poza oficjalnymi rządowymi konferencjami, a po drugie, prezydenci chcą rozmawiać – o współpracy politycznej, energetycznej, o zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego dla naszych dwóch krajów – mówi partner zarządzający w kancelarii Thompson & Stein.

    Zdaniem eksperta Polsko-Estońskiej Izby Gospodarczej rozkwit dwustronnych relacji to nie tylko zasługa spotkań na najwyższym szczeblu, ale także starań pracowników obu ambasad i samych przedsiębiorców. 

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom

    Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.

    Fundusze unijne

    Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier

    Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.

    Ochrona środowiska

    Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić

    Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.