Mówi: | Maks Kraczkowski |
Funkcja: | wiceprezes zarządu |
Firma: | PKO Bank Polski |
PKO BP chce pomagać małym i średnim firmom w wychodzeniu na zagraniczne rynki. Uruchomi dla nich platformę wspierającą eksport
Małe i średnie firmy coraz śmielej wychodzą na zagraniczne rynki, ale liczą przy tym na pomoc banków. Temu służyć ma Platforma Wsparcia Eksportu, nad którą PKO Bank Polski kończy prace. Przedsiębiorcy planujący ekspansję zagraniczną będą mogli znaleźć na niej raporty gospodarcze o poszczególnych rynkach, wizytówki poszczególnych krajów, informacje o tym, jak rozpocząć biznes w danym kraju i na co uważać. Bank zapowiada także dalszy rozwój w państwach, które są szczególnie atrakcyjne dla polskich eksporterów.
– PKO Bank Polski ma świadomość tego, że małe i średnie firmy są niezwykle ważne z punktu widzenia jakości polskiej gospodarki – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Maks Kraczkowski, wiceprezes PKO Banku Polskiego. – Polscy przedsiębiorcy oczekują od nas nie tylko przedstawienia możliwości i form współpracy z samym bankiem, lecz także wsparcia ich dążenia do rozwoju biznesu na rynkach międzynarodowych. Oczekują tego, żebyśmy rośli razem z nimi, uruchamiali kolejne oddziały w tych miejscach, które z punktu widzenia polskiego eksportera zasługują na uwagę, pomagali w realizacji ich codziennych zadań biznesowych, wszędzie tam jesteśmy obecni.
Małe i średnie firmy odpowiadają za ponad połowę polskiego PKB i tworzą ok. 70 proc. miejsc pracy w Polsce. Samych mikroprzedsiębiorstw o liczbie zatrudnionych do dziewięciu osób było na koniec 2016 roku ponad dwa miliony, a ich łączne przychody sięgnęły niemal 1,046 bln zł, o 7,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Pracowało w nich niemal cztery miliony osób.
Szybki wzrost PKB oraz konsumpcji, poprawa sytuacji gospodarczej krajów Unii Europejskiej, będących głównymi partnerami handlowymi Polski, powodują, że także małe firmy coraz chętniej wychodzą ze swoją ofertą poza granice Polski. Nie zawsze jednak dysponują wiedzą niezbędną do odniesienia sukcesu za granicą. PKO Bank Polski zapowiada uruchomienie platformy, która ma im w tym pomóc.
– Owocem pracy analityków naszego banku jest doskonałe narzędzie, działające w sposób prosty i intuicyjny, ale dające szerokie możliwości rozpoznania wielu rynków, potencjalnie ciekawych dla polskiego eksportera – sto trzydzieści wizytówek ekonomicznych krajów, dziesiątki analiz i różnego typu materiałów pomagających w sposób precyzyjny skierować uwagę polskiego biznesu na poszczególne branże – mówi Kraczkowski. – Jesteśmy w stanie przedstawić szereg ciekawych analiz branżowych, analiz gospodarczych związanych z aktywnością biznesu na wybranych rynkach, poinformować, w jaki sposób realizujemy płatności i pomagamy strukturyzować zagraniczny biznes.
Tylko w I półroczu 2017 roku eksport w złotych zwiększył się w porównaniu z okresem styczeń–czerwiec ubiegłego roku o 7,3 proc. i wyniósł 426,3 mld zł, a import wzrósł o 9,8 proc. do 422,1 mld zł. Największym partnerem handlowym Polski niezmiennie pozostają Niemcy: wartość obrotów z tym krajem wzrosła w eksporcie o 6,9 proc. do niemal 116 mld zł. Oznacza to ponad 27-proc. udział Niemiec w polskich eksporcie. Następne w kolejności są Czechy i Wielka Brytania, które odbierają po 6,4 proc. wartości polskich wyrobów wysyłanych za granicę. Tworzona właśnie platforma ma wesprzeć przedsiębiorców w poszukiwaniu także innych rynków zbytu.
– Trzydzieści cztery profesjonalnie przygotowane raporty ekonomiczne dla poszczególnych rynków, często zawierają również konkretne wskazania ostrożnościowe, pomocne dla polskiego biznesu w czasie, gdy podejmowane są decyzje, gdzie zwiększyć swoje zaangażowanie lub w którym kierunku zwrócić uwagę partnerów biznesowych – informuje wiceprezes PKO Banku Polskiego. – Monitorujemy, kiedy i gdzie odbędą się ważne wydarzenia handlowe, gdzie najlepiej znaleźć potencjalnych partnerów biznesowych. Staramy się również edukować naszych klientów.
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w gronie firm średniej wielkości, zatrudniających od 10 do 49 osób (jest ich w kraju około 30 tys.), sprzedażą na eksport w I półroczu 2017 roku zajmowała się niemal co czwarta firma (24,8 proc.). To o 0,5 pkt proc. więcej niż rok temu. Natomiast wartość sprzedaży eksportowej tej grupy firm wzrosła aż o 13,7 proc. do 24,7 mld zł.
– Intuicyjne, proste rozwiązania, oferowane przez Platformę Wsparcia Eksportu będą doskonałym narzędziem umożliwiającym podjęcie decyzji gdzie, z jaką ofertą i z jakimi partnerami rozpocząć pierwsze kroki w eksporcie – zapewnia Maks Kraczkowski. – Doświadczone firmy i korporacje będą mogły korzystać z zaawansowanych materiałów analitycznych, analiz makroekonomicznych i wizytówek gospodarczych krajów praktycznie z całego świata. Jestem przekonany, że ta forma komunikacji banku z naszymi partnerami biznesowymi zyska ich uznanie.
Czytaj także
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-17: Prawie 2/3 Polaków uważa się za osoby przedsiębiorcze. Kojarzy im się to z pracowitością i zaradnością
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-05-21: Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę
- 2025-05-28: Interakcja z firmą jest dla klientów równie ważna jak jej produkty. Biznes wykorzystuje do tego AI
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-20: Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
- 2025-04-24: Niepewność gospodarcza rosnącym zagrożeniem dla firm. Sytuację pogarszają zawirowania w światowym handlu
- 2025-04-22: Rynek agencji PR staje się coraz bardziej rozproszony. Zdecydowanie rośnie liczba jednoosobowych działalności gospodarczych
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.