Mówi: | Igor Tikhonov, prezes zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie Marcin Cyganiak, dyrektor komercyjny NielsenIQ |
Polacy przerzucają się na piwa bezalkoholowe. Segment rośnie o 17 proc., podczas gdy cały rynek piwa się kurczy
Rynek piwa skurczył się w 2024 roku o prawie 2 proc. To m.in. efekt wzrostu średniej ceny tego alkoholu, która jest dziś o ponad 40 proc. wyższa niż w 2019 roku. Na tle rynku zdecydowanie wyróżnia się segment bezalkoholowy, który wolumenowo i wartościowo rośnie o ok. 17 proc. w ujęciu rocznym. – Ten segment, wart 1,7 mld zł, jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej – ocenia Igor Tikhonov, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. I podkreśla, że rynek pozostaje pod presją rosnących kosztów produkcji i zmian legislacyjnych.
– Po kilku latach dużych zawirowań w branży i gospodarce 2024 rok przyniósł pewne uspokojenie i stabilizację, co nie znaczy, że wyniki te były satysfakcjonujące dla branży – komentuje w rozmowie z agencją Newseria Marcin Cyganiak, dyrektor komercyjny w NielsenIQ.
Z badań NielsenIQ wynika, że w ubiegłym roku sprzedaż piwa spadła o 100 mln butelek i puszek, czyli o 1,7 proc. w porównaniu do 2023 roku. Sprzedaż piwa w 2024 roku była więc najniższa od 20 lat. Eksperci podkreślają, że wpłynęło na to wiele czynników, a jednym z najpoważniejszych jest mniejsza dostępność ekonomiczna piwa spowodowana podwyżkami cen na sklepowych półkach. Średnia cena piwa od 2019 roku wzrosła o 43 proc. To głównie efekt wzrostu podatku akcyzowego – obecnie jego stawka jest o 27 proc. wyższa niż pięć lat temu, a do 2027 roku wzrośnie o kolejne ponad 10 proc. Na podwyżkę ceny piwa na sklepowej półce wpłynął także gwałtowny wzrost kosztów produkcji, który wciąż negatywnie oddziałuje na branżę.
– Wszyscy wiemy, jak ceny mediów, gazu i paliw wpływają na nasze życie. Konsumenci piwa reagują na ceny towarów na półkach i muszą dokonywać wyborów. To pierwszy z czynników. Kolejnym aspektem jest sytuacja demograficzna w Polsce, która nie przedstawia się zbyt korzystnie. Wiemy, że liczba osób wchodzących w wiek dorosły się obniża, a oprócz tego od czasu pandemii COVID-19 ludzie zmienili swoje nawyki. W ostatnich latach znacznie obniżyła się liczba wydarzeń towarzyskich. Te trzy czynniki w głównej mierze odpowiadają za spadek spożycia piwa – mówi Igor Tikhonov.
Spadki sprzedaży odnotowano mimo dość dobrej pogody i rozgrywanych mistrzostw Europy w piłce nożnej, co mogło dawać nadzieję na nieco lepsze wyniki. Ubiegłoroczne statystyki wskazują, że najmocniej spada kategoria piw mocnych (o 3,8 proc.) oraz alkoholowych lagerów (o 3,1 proc.).
– Rynek piwny w Polsce nie jest oczywiście jednolity. Mamy też segmenty, które wykazują pozytywną dynamikę, nawet bardzo pozytywną, w szczególności można powiedzieć tutaj o piwach bezalkoholowych, które wróciły na ścieżkę wzrostu sprzed paru lat, oraz tzw. specjalności, czyli piwa, które są z jednej strony droższe, ale z drugiej strony oferują konsumentom większą różnorodność, innowacje i wybór – mówi Marcin Cyganiak.
Na tle całego rynku najbardziej pozytywnie wypada segment piw bezalkoholowych. Ta część rynku wyraźnie odbiła po spadkowym 2023 roku. Piwa 0,0% wzrosły o 17,4 proc. pod względem wolumenu i o 16,8 proc. pod względem wartości. W 2024 roku sprzedaż wyniosła 1,7 mld zł, o 250 mln zł więcej niż rok wcześniej. Pod względem wartości segment NoLo odpowiada już za 7,5 proc. całego rynku piwa.
– Dzięki temu trendowi możemy spoglądać w przyszłość z optymizmem – mówi prezes ZPPP – Browary Polskie. – Kategoria piw bezalkoholowych jest niezwykle istotna dla przemysłu – mimo że stanowi tylko 6–7 proc. rynku, jest ważna w kontekście przyszłości. Można zauważyć, że wiele osób chcących spędzać czas wolny inaczej wybiera bezalkoholowe, zdrowe produkty. Poziom cukru w tych napojach jest bardzo niski w porównaniu do dostępnych alternatyw. Produkcja oparta na zdrowych, naturalnych składnikach również sprawia, że te produkty uzupełniające ofertę piw wypadają korzystnie. Liczymy na to, że więcej osób będzie sięgało po piwa bezalkoholowe.
Jak podkreśla, ten segment jest nadzieją na poprawę wyników branży piwowarskiej, a to z kolei przekłada się na inne, powiązane z nią sektory gospodarki. Z danych przytaczanych przez związek wynika, że w 2023 roku wkład branży do polskiego PKB wyniósł 24 mld zł. Odpowiada ona za 120 tys. miejsc pracy w samych browarach i w licznych sektorach powiązanych, zwłaszcza w rolnictwie i handlu. Producenci piwa zasilili budżet państwa kwotą 12 mld zł.
– W ostatnich latach rynek piwa skurczył się o około 7 mln hektolitrów, to jest kilkanaście procent spadku, co automatycznie oznacza niższe zakupy surowców rolnych, opakowań, spadek obrotu w sklepach czy gastronomii, mniejsze zapotrzebowanie na transport. Siłą rzeczy polska gospodarka również kurczy się wtedy, kiedy kurczy się piwo – wskazuje Bartłomiej Morzycki, dyrektor związku Browary Polskie.
Branża pozostaje optymistycznie nastawiona do przyszłych trendów i rozwoju rynku, ale niepokoją ją niektóre inicjatywy zmian legislacyjnych, które – choć wymierzone w cały rynek alkoholowy – de facto najmocniej mogą uderzyć w browary. Mogą również doprowadzić do niekorzystnych zmian w strukturze spożycia napojów alkoholowych w Polsce. Jako przykład takich inicjatyw dyrektor związku podaje propozycję wprowadzenia urzędowych cen minimalnych na takim poziomie, który spowodowałby 40–50-proc. podwyżkę cen piwa, przy braku zmian w cenach wódki i innych alkoholi. Jak ocenia, tego typu działanie spowodowałoby przeniesienie konsumpcji na alkohol mocny, zwłaszcza najtańsze wódki i małpki.
– W dyskusji o polityce alkoholowej państwa warto mieć na uwadze z jednej strony duży wpływ gospodarczy branży, z drugiej strony trendy, czyli fakt, że rynek od kilku lat spada, branża przechodzi swoje trudności i coraz mniej młodych osób sięga po alkohol – wymienia Bartłomiej Morzycki. – To też pokazuje, że nasze działania odpowiedzialnościowe przynoszą efekty w postaci skuteczniejszej ochrony osób małoletnich przed spożywaniem alkoholu. Od wielu lat prowadzimy szkolenia dla sprzedawców w sklepach i gastronomii, które uczą, jak asertywnie odmawiać sprzedaży alkoholu osobie niepełnoletniej, jak żądać dokumentu, jak umieć poradzić sobie z trudnym nastolatkiem, który próbuje nabyć alkohol.
Według najnowszych badań ESPAD 2024 odsetek nastolatków, którzy dokonali zakupu piwa, spadł z poziomu 54 proc. w 2003 roku do 19 proc. w 2024 roku.
– Ostatnio zgłosiliśmy inicjatywę, żeby obniżyć dopuszczalną zawartość alkoholu we krwi kierujących do 0,0 promili, żeby nie było żadnej wątpliwości, że po alkoholu nie wolno prowadzić pojazdu – podkreśla dyrektor generalny ZPPP-Browary Polskie.
Do koalicji na rzecz limitu 0,0 promila (zamiast obecnego 0,2 promila) dołączyło Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego oraz Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Koalicjanci wspólnie zaapelowali do administracji rządowej i parlamentarzystów o zmiany legislacyjne w tym zakresie.
Czytaj także
- 2025-03-28: Enea zapowiada kolejne zielone inwestycje. Do 2035 roku chce mieć prawie 5 GW mocy zainstalowanej w OZE
- 2025-04-01: Europa zapowiada walkę o bezpieczeństwo lekowe. Wsparcie dla tych inwestycji ma się znaleźć w przyszłym budżecie UE
- 2025-03-26: Państwom członkowskim będzie łatwiej zwiększać inwestycję w obronność. KE proponuje nowe zasady finansowania
- 2025-03-24: Ministerstwo Zdrowia wraca do pomysłu zakazu sprzedaży aromatyzowanych saszetek nikotynowych. Według ekspertów oznacza to likwidację całego rynku
- 2025-03-21: Rośnie zainteresowanie białymi rybami jak dorsz czy mintaj. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów
- 2025-03-25: Uproszczenie przepisów zwiększy potencjał obronny Europy. Ułatwi współpracę sektora prywatnego i publicznego
- 2025-03-04: Przedsiębiorcy apelują o deregulację i stabilny system podatkowy. Obecne przepisy są szczególnie uciążliwe dla małych i średnich firm
- 2025-03-05: Sztuczna inteligencja usprawni załatwianie spraw urzędowych. Polski model językowy PLLuM zadebiutuje w mObywatelu
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-03-12: Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Transmisje online
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Firmy z branży drzewnej i meblarskiej muszą się przygotować na rygorystyczne wymogi. Konieczne będzie dokumentowanie pochodzenia drewna
Unijne rozporządzenie przeciw wylesianiu (EUDR) obejmie ok. 120 tys. polskich firm działających w branży drzewnej, meblarskiej i sektorach pokrewnych. Chociaż wdrożenie nowych przepisów zostało odroczone o rok, eksperci podkreślają, że przedsiębiorcy powinni się przygotowywać do nich już teraz, żeby uniknąć problemów za kilka–kilkanaście miesięcy, ponieważ rozbudowane wymogi EUDR oznaczają m.in. konieczność ścisłego monitorowania łańcucha dostaw, dokumentowania pochodzenia surowców i zapewnienia zgodności z przepisami krajów ich pochodzenia.
Bankowość
Cyfrowa transformacja wymaga od liderów biznesu nowych kompetencji. Wśród nich kluczowe są otwartość na zmianę i empatia

Empatia, elastyczność i gotowość do eksperymentowania to dziś kluczowe cechy skutecznego przywództwa – szczególnie w świecie zdominowanym przez technologię i sztuczną inteligencję. Transformacja cyfrowa stawia przed liderami wiele nowych wyzwań i wymusza nowy model zarządzania – oparty na zaufaniu, adaptacyjności i rozumieniu potrzeb zespołu. Od 15 lat kobiety na kierowniczych stanowiskach w rozwijaniu kompetencji liderskich wspiera Program Santander W50. Uczestniczki z kilkunastu krajów zdobywają wiedzę i narzędzia do zarządzania zmianą, które pozwalają im skuteczniej funkcjonować w dynamicznym otoczeniu rynkowym.
Media i PR
Temat deregulacji dominuje media tradycyjne i społecznościowe. Więcej pozytywnej narracji niż negatywnych uwag

Od 10 lutego do 10 marca 2025 roku liczba publikacji medialnych na ten temat była o niemal 20 proc. większa niż w całym 2024 roku – wynika z danych IMM. Temat interesuje nie tylko biznes, ale i przeciętnych Polaków – 15 tys. wpisów w mediach społecznościowych miało prawie milion interakcji. Większość materiałów ma wydźwięk neutralny, ale te pozytywne dominują nad negatywnymi. To jeden z głównych tematów w trwającej kampanii wyborczej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.