Mówi: | Janusz Szewczak |
Funkcja: | Główny Ekonomista |
Firma: | SKOK |
Polacy więcej kupują na wiosnę. W II półroczu zaczną oszczędzać
Paliwa, odzież, meble i sprzęt domowy - to działy, w których Polacy znacznie częściej robili zakupy w marcu niż miesiąc wcześniej. Sprzedaż detaliczna wzrosła o 15,7 proc. w porównaniu do lutego - wynika z danych GUS. - Te dane nie świadczą o tym, że gospodarka gwałtownie ruszyła do przodu - uważa Janusz Szewczak, główny ekonomista SKOK.
W porównaniu do ubiegłego roku wzrost sprzedaży wyniósł 10,7 proc. To dobry wynik, ale wskazujący na lekkie osłabienie tempa wzrostu. W lutym sprzedaż detaliczna w ujęciu rocznym wzrosła o 13,7 proc.
Jak twierdzi Janusz Szewczak, dobre dane Głównego Urzędu Statystycznego można wytłumaczyć nadejściem wiosny.
- W dużej mierze to wynika ze sprzedaży paliw: zaczyna się sezon wyjazdowy, weekendowy, więcej podróżujemy, więc sprzedaż paliw jest znacząca. Poza tym jesteśmy w trakcie wychodzenia z okresu zimowego - musimy coś dokupić, włącznie z przysłowiowym grillem - mówi główny ekonomista SKOK.
Według GUS w ujęciu miesięcznym najbardziej wzrosła sprzedaż ubrań i obuwia (36 proc.), pojazdów mechanicznych (19,8 proc.) oraz mebli, RTV i AGD (17,7 proc.). W marcu o blisko 1/5 wzrosła również sprzedaż prasy i książek, jednak w stosunku do marca ubiegłego roku była ona 4,5 proc. mniejsza.
Dane statystyczne pokazują również zmieniającą się strukturę sprzedaży. Coraz więcej zakupów konsumenci robią w niewyspecjalizowanych sklepach, w których kupują tańsze towary. To dlatego, że portfele Polaków stają się coraz szczuplejsze.
- Nasze płace hamują, inflacja jest dość wysoka, zarabiamy realnie mniej, więc mniej będziemy kupować - prognozuje Janusz Szewczak.
Zdaniem głównego ekonomisty SKOK wyniki marcowej sprzedaży nie świadczą o tym, że gospodarka gwałtownie ruszyła do przodu. Dlatego w najbliższym czasie możemy mieć do czynienia ze stagnacją wskaźników gospodarczych, a w II połowie roku nawet z ich pogorszeniem.
- Słabnie konsumpcja indywidualna i myślę, że po czerwcu osłabną również inwestycje. To czego się nie zdąży przed Euro, to raczej później będzie kuleć i będzie się raczej zamykać pewne inwestycje. Myślę, że II połowa roku przyniesie gorsze wskaźniki makroekonomiczne, zwłaszcza jeśli chodzi o eksport, inwestycje, jak i o konsumpcję indywidualną - prognozuje Janusz Szewczak.
Jak podkreśla, na pogorszenie sytuacji gospodarczej w Polsce będzie mieć również recesja zbliżająca się do państw strefy euro, czyli głównych partnerów handlowych.
Czytaj także
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-04-08: Całkowity zakaz sprzedaży e-papierosów jednorazowych może mieć skutek odwrotny do zamierzonego. Konsekwencje będą zarówno ekonomiczne, jak i zdrowotne
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-03-29: Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
- 2024-03-18: Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
- 2024-02-19: Kasy samoobsługowe mają wpływ na spadek lojalności klientów. Irytuje ich brak pomocy kasjera przy większych zakupach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.