Mówi: | Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska Przemysław Kasza, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska |
Polska rodzina wyda na Wielkanoc średnio 400 zł. To dwa razy mniej niż na Boże Narodzenie
Święta Wielkanocne będą prawie dwa razy tańsze niż ubiegłoroczna gwiazdka – wynika z Barometru Providenta. Powodem jest brak prezentów – 60 proc. badanych nie ma zamiaru nic kupować swoim najbliższym. Polacy deklarują, że na przygotowanie świąt wydadzą ok. 400 zł. To o 40 zł więcej niż rok temu.
– Około 40 proc. Polaków deklaruje, że kupi prezenty wielkanocne. Wyda na nie około 100 zł. Niemniej jednak często rodziny kupują dzieciom łakocie, symboliczne czekoladowe zajączki, kurczaczki, żeby chociaż w taki symboliczny sposób podkreślić święta wielkanocne – mówi agencji Newseria Biznes Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska.
Brak prezentów sprawia, że Wielkanoc jest znacznie mniejszym obciążeniem dla budżetu domowego niż Boże Narodzenie. Według grudniowego Barometru Providenta Polacy zamierzali wydać na świąteczne przygotowania średnio 820 zł, a średnia wartość prezentu pod choinkę to 170 zł. Jednocześnie wydatki na święta wielkanocne są ponad trzykrotnie wyższe niż na zwykły weekend.
– Wydatki na święta wielkanocne są zdecydowanie obciążające dla gospodarstw domowych. Jak sprawdziliśmy, przeciętne gospodarstwo domowe wydaje na koszty utrzymania ok. 700 zł, czyli ten wydatek w wysokości 400 zł stanowi ponad połowę budżetu, który przeznaczamy na przeżycie w ciągu miesiąca – mówi Przemysław Kasza, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.
20 proc. gospodarstw domowych przygotuje święta za mniej niż 200 zł. Co czwarte wyda na ten cel miedzy 201 a 400 zł, a 13 proc. – między 401 a 500 zł. Tylko co dziesiąty badany przeznaczy ponad 500 zł.
Deklaracje wydatków różnią się znacząco w zależności od oceny sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.
– Osoby, które stwierdzają, że muszą oszczędzać, żeby poradzić sobie z wydatkami, przeznaczą około 290 zł, natomiast osoby, które są w stanie generować oszczędności wydadzą na święta 550 zł, czyli prawie dwa razy więcej niż te najgorzej oceniające swoją sytuację rodzinną – wyjaśnia Kasza.
W tym roku Polacy wydadzą średnio 40 zł więcej niż rok temu. Wydatki najmocniej, bo o 150 zł, wzrosną w gospodarstwach, które oceniając swoje dochody, stwierdzają, że bez specjalnych wyrzeczeń mogą sobie pozwolić na wszystko. Jednocześnie nie odkładają oni środków na przyszłość. Osoby, których sytuacja zmusza do oszczędności, wydadzą o 28 zł więcej niż rok temu.
– Co ciekawe, ci najlepiej sytuowani prawie w połowie swoich deklaracji stwierdzają, że nie wiedzą, z jakimi wydatkami będą się musieli liczyć w trakcie świąt wielkanocnych. Wynika to z tego, że widocznie nie jest to kwota znacznie obciążająca ich budżet domowy – podkreśla Przemysław Kasza.
Czytaj także
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-06-24: Nie brakuje przeciwników zwiększenia wydatków na obronność do 5 proc. Obawiają się, że paradoksalnie zagrozi to bezpieczeństwu Europy
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-06: Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
- 2025-04-15: Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2025-04-18: Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą
- 2025-04-18: Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
- 2025-03-31: Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.