Mówi: | Inga Songin |
Funkcja: | dyrektor ds. marketingu i PR |
Firma: | Żywiec Zdrój |
Rośnie spożycie wody butelkowanej. Średnio Polacy konsumują 118 litrów rocznie, a Niemcy 200
Polacy piją coraz więcej wody butelkowanej. Szacuje się, że w tym roku jej średnie spożycie wzrośnie z 114 do 118 litrów na osobę. Z danych KPMG wynika, że na wody butelkowane przypada ok. 45 proc. wolumenu sprzedaży napojów bezalkoholowych. Wciąż jednak statystycznie pijemy mniej wody, niż zalecają eksperci, bo tylko 0,5 litra dziennie.
– Woda butelkowana jest ważną częścią rynku napojów bezalkoholowych, który w pierwszych 6 miesiącach tego roku charakteryzował się 4-proc. dynamiką wzrostu. Woda rośnie na tym rynku bardzo dynamicznie, notując 11,7 proc. wzrostu. Stanowi blisko połowę kategorii napojów bezalkoholowych, przy czym Żywiec Zdrój ma 30 proc. udziałów rynkowych – mówi agencji Newseria Biznes Inga Songin, dyrektor ds. marketingu i PR w Żywiec Zdrój.
Z raportu KPMG wynika, że wartość całego rynku napojów bezalkoholowych w Polsce wyniosła w ubiegłym roku 21,7 mld zł. Obejmuje ona sprzedaż zarówno w kanale on-trade (puby, bary, kawiarnie, restauracje, hotele itp.), jak i off-trade (sklepy spożywcze, hiper-, supermarkety, dyskonty, stacje benzynowe, e-commerce itp.). Szacuje się, że do 2020 roku wartość sprzedaży zwiększy się o 13 proc. i przekroczy 24 mld zł. 45 proc. wolumenu sprzedaży przypada na wody butelkowane. Eksperci KPMG szacują, że ich udział w rynku będzie się zwiększał, przede wszystkim ze względu na rosnącą świadomość konsumentów na temat zdrowego stylu życia.
– Na wzrost sprzedaży wody butelkowanej wpływa przede wszystkim czynnik prozdrowotny. Zmieniają się przyzwyczajenia Polaków. Wybierają coraz to zdrowsze alternatywy, zarówno w jedzeniu, jak i w piciu, a woda się świetnie w ten trend wpisuje – tłumaczy Songin.
Spożycie wody jest też w dużej mierze uzależnione od pogody. Im więcej dni słonecznych i z wysoką temperaturą, tym większa jest sprzedaż. Zeszłoroczne gorące lato zaowocowało rekordowym wzrostem rynku wody butelkowanej w Polsce. Mimo że największa sprzedaż przypada w okresie letnim, popyt na wodę trwa cały rok. W I półroczy wolumen sprzedaży wzrósł o 7,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2015 roku.
– Polacy konsumują coraz więcej wody butelkowanej. W 2016 roku ta konsumpcja jest szacowana na poziomie 118 litrów na rok na głowę. Ale żeby to lepiej zrozumieć, należałoby się odnieść do innych rynków, bo potencjał wzrostu jest wciąż ogromny. Przykładowo Niemcy konsumują 200 litrów wody na osobę rocznie, więc nadal przed tą kategorią jest ogromny potencjał, który Canadean ocenia na ok. 4 proc. rocznie – zaznacza przedstawicielka Żywiec Zdrój.
Szanse na wzrost są ogromne, bo mimo rosnącego spożycia średnio w ciągu dnia przeciętny Polak wypija zaledwie 0,5 litra wody (przy zalecanych 2 litrach płynów dziennie). Istotne jest prowadzenie akcji edukacyjnych zachęcających do picia wody, zwłaszcza dzieci.
– Prowadzimy program „Mamo, tato, wolę wodę”, który edukuje dzieci w przedszkolu na temat zalet picia wody. Prowadzimy również programy z partnerami i ekspertami, jak choćby „Woda na start”. W 2015 roku przeprowadziliśmy szeroką kampanię „Zacznij dzień od szklanki wody”, która również mówiła o tym, dlaczego picie wody jest tak ważne dla naszego organizmu – wymienia Inga Songin.
Firma wiele inwestuje także w innowacje, które mają wspierać rodziców w kształtowaniu zdrowych nawyków wśród najmłodszych. Z myślą o nich spółka wprowadziła w tym roku dwie linie produktów – limitowaną edycję wody w butelkach z etykietami z popularnymi bohaterami filmów Angry Birds, Avengers i Kraina Lodu oraz linię „Głupawka” z zabawnymi motywami graficznymi. Produkty dla dzieci i warianty smakowe mają duży potencjał wzrostu.
– Canadean szacuje ten wzrost na około 4–5 proc. rok do roku. Wszystkie trendy zdrowotne również na to wskazują, więc szacujemy, że spożycie na mieszkańca nadal będzie rosło, a to będzie się przekładało na wzrost tej kategorii – ocenia Songin.
Dostrzegając potencjał wciąż rosnącego rynku, spółka inwestuje w dalszy rozwój, zwiększając swoje inwestycje. W kwietniu tego roku nastąpiło otwarcie nowej fabryki Żywiec Zdrój, która powstała na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej na Żywiecczyźnie. Inwestycja pozwoliła firmie zwiększyć moce produkcyjne i umożliwiła jej dalszy rozwój.
Czytaj także
- 2024-05-06: Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
- 2024-04-15: Piotr Zelt: Zmiany klimatyczne nabrały już gigantycznego rozpędu. Na każdym kroku trzeba pamiętać o segregacji śmieci, oszczędzaniu wody i recyklingu ubrań
- 2024-03-29: Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
- 2024-03-06: 70 proc. miodu sprzedawanego w Polsce pochodzi z importu. W kwietniu na etykietach pojawią się nowe oznaczenia kraju pochodzenia
- 2024-02-22: Niedopałki papierosów powodują co roku 20 mld dol. strat w ekosystemach wodnych. Potrzeba większej odpowiedzialności branży tytoniowej za ten problem
- 2023-11-23: Są kolejne dowody na to, że Mars był planetą pełną rzek. Wciąż nie wiadomo jednak, czy istniało na niej życie
- 2023-11-15: Saturatory pozwalają w ciągu czterech lat zaoszczędzić niemal 1,8 tys. jednorazowych, plastikowych butelek. Po rozwiązania zero waste sięga coraz więcej Polaków
- 2024-01-16: Roślinne burgery czy parówki znajdują coraz więcej zwolenników. Ponad połowa Polaków już ich próbowała
- 2023-10-12: Oznaczenie produktu jako wegański może zniechęcać konsumentów. Rezygnacja z etykiet pierwszym krokiem do zmiany nawyków żywieniowych
- 2023-10-27: W Polsce rośnie sprzedaż roślinnych zamienników produktów zwierzęcych. Na świecie na znaczeniu zyskuje sektor mięsa laboratoryjnego
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Poprawia się jakość obsługi klientów. Konsumenci najlepiej oceniają branżę turystyczną
Po trzech latach spadków, spowodowanych m.in. pandemią i zaburzeniami w łańcuchach dostaw, poziom satysfakcji polskich konsumentów z jakości obsługi odnotował w końcu nagły wzrost, osiągając rekordowy wynik 79,1 proc. – wynika z cyklicznego badania realizowanego przez Polski Program Jakości Obsługi. Poprawę zanotowało aż 14 z 18 badanych branż, ale najlepsze oceny zebrała turystyka, czyli biura podróży, hotele, pensjonaty i linie lotnicze. Z drugiej strony niespodzianką okazał się mocny spadek dotychczasowego lidera rankingów jakości obsługi, czyli branży finansowej – banków, doradców i ubezpieczycieli.
Ochrona środowiska
Ograniczenie importu surowców z Rosji przyspiesza transformację energetyczną Europy. Dekarbonizacja może się jednak wiązać z protestami części grup społecznych
Wojna w Ukrainie i sankcje nałożone na import surowców z Rosji przyspieszają transformację energetyczną. Jak podkreśla Polska Akademia Nauk, droga energia wymusza radykalną poprawę efektywności energetycznej i przyspiesza rozwój OZE we wszystkich sektorach gospodarki. Odnawialne źródła nie są bowiem obarczone kosztami paliw i CO2. Z drugiej jednak strony dekarbonizacja i Zielony Ład mogą prowadzić do protestów kolejnych, obok rolników, grup społecznych.
Konsument
ZPAV: nowelizacja ustawy o prawach autorskich niewiele zmieni na rynku muzycznym. Artyści nadal będą dostawać tantiemy od serwisów streamingowych
Zgodnie z projektem nowelizacji ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych uregulowana zostanie kwestia tantiemizacji oraz wynagrodzeń należnych twórcom, wykonawcom i wydawcom prasy ze strony platform internetowych i serwisów streamingowych. – W zakresie praw twórców muzycznych czy firm muzycznych ta nowelizacja co do zasady niewiele zmieni. W wersji, jaka została zatwierdzona przez Radę Ministrów, te przepisy na szczęście niczego nie psują i pozostawiają rynek w takim stanie, w którym wszyscy posiadacze praw otrzymują swoje wynagrodzenia i mogą je dostawać bezpośrednio od serwisów – ocenia Bogusław Pluta, dyrektor zarządzający Związku Producentów Audio Video.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.