Mówi: | Szymon Filipczak |
Funkcja: | Head of Strategy |
Firma: | CCC |
Rośnie sprzedaż obuwia w internecie. Liczba transakcji cyfrowych wzrosła do 20 proc.
Polski rynek obuwia w latach 2018–2021 będzie się rozwijał w tempie 4,6 proc. – wynika z prognoz analityków PKO BP. Znacząco rośnie potencjał sprzedaży w internecie. Skorzystać z niego chce spółka CCC, która w ostatnich dwóch latach zainwestowała prawie 1,5 mld zł w projekty związane ze sprzedażą wielokanałową. – Widzimy bardzo wyraźnie, że sprzedaż e-commerce’owa rośnie bardzo szybko, szczególnie na urządzeniach mobilnych – mówi agencji Newseria Biznes Szymon Filipczak, szef strategii w firmie CCC.
Rynek obuwniczy, w tym sprzedaż, zmienia się bardzo dynamicznie. W 2017 roku jego wartość sięgnęła blisko 3,3 mld euro. Pod względem wielkości produkcji Polska była na siódmym miejscu w Unii Europejskiej – wynika z raportu PKO BP „Branża obuwnicza. Wzrost znaczenia polskich producentów na świecie”. Już w 2017 roku europejscy klienci kupowali co piątą parę butów w internecie., a 80 proc. transakcji odbywało się w sklepach stacjonarnych. Potencjał wielokanałowej sprzedaży dostrzegła spółka CCC, producent i sprzedawca obuwia w Polsce i na świecie.
– Widzimy bardzo wyraźnie, że sprzedaż w kanale e-commerce rośnie bardzo szybko, a w jej ramach dynamicznie rośnie udział sprzedaży na urządzeniach mobilnych. Klient stał się dziś wielokanałowy, a jego ścieżka zakupowa zaczyna się często w sklepie stacjonarnym bądź odwrotnie – w internecie, by później przez inne kanały prowadzić do finalnego dokonania transakcji w zupełnie innym kanale, niż się zaczęła – mówi agencji Newseria Biznes Szymon Filipczak, Head of Strategy w Grupie CCC.
Wielokanałowość i digitalizacja sprzedaży stwarza szansę i potencjał wzrostu dla firm z segmentu modowego. Zakupów w sieci dokonuje 3/4 Polaków, a połowa badanych deklaruje, że ubranie czy obuwie kupiła właśnie przez internet – wynika z badania KMPG „Rynek mody w Polsce” przeprowadzonego w październiku 2018 roku. Według klientów za zakupami w sieci przemawiają ich oszczędność i łatwość. Sklepy stacjonarne stają się dla nich coraz częściej showroomami, w których zapoznają się z ofertą, a zakupu dokonują w innym kanale.
– Wielokanałowość jest kręgosłupem naszej strategii. W ciągu ostatnich kilku lat do tradycyjnych sklepów stacjonarnych dobudowaliśmy szereg innych kanałów sprzedaży. Mamy dzisiaj w grupie ponad 30 platform sprzedaży online, mamy aplikacje mobilne, skanery esize.me, już ponad 200 punktów skanowania stóp w sklepach CCC i eobuwie.pl. Proponujemy takie wielokanałowe podejście do klientów i widzimy, że tego oczekują – mówi Szymon Filipczak.
Szacuje się, że w 2022 roku rynek modowy w Polsce może być wart 43 mld zł. Na spory kawałek tego tortu liczy branża obuwnicza, bo to właśnie buty zdaniem Polaków są najważniejszym elementem ubioru. Prawie 40 proc. z nas zwraca na nie uwagę, kompletując ubranie – wynika z danych KPMG. W 2018 roku co piąty klient kupował obuwie raz na dwa–trzy miesiące, a co czwarty raz na pół roku. Klienci chcą kupować w dowolnym momencie i czasie, więc by zwiększyć sprzedaż, ponad połowa firm z branży odzieżowej i obuwniczej wykorzystuje nowe technologie. Kolejne inwestycje w nowe technologie zapowiada spółka CCC.
– Spodziewamy się, że średnioroczne nakłady inwestycyjne w tym roku i w kolejnych latach będą wahały się między 150 a 200 mln zł rocznie. Dzisiaj mamy gotowy wielokanałowy ekosystem dotarcia do klienta i skutecznie go rozszerzamy na kolejne kraje, w których działamy. Jesteśmy w przededniu czerpania kluczowych korzyści z tego, co udało nam się w ostatnich latach wypracować – mówi Szymon Filipczak.
CCC przygotowując strategię na najbliższe lata, postawiło na digitalizację. Spółka stworzyła system handlu obuwiem, na który składają się sklepy stacjonarne z rozwiązaniami typu skaner esize.me oraz aplikacje mobilne czy platformy online, których posiada ponad 30. Producent i sprzedawca obuwia dostrzega duży potencjał również w robotyzacji.
– Na robotyzację patrzymy przede wszystkim przez pryzmat poprawy efektywności procesów i możliwości zaalokowania większej ilości swojego czasu przez nasze zespoły do strategicznych zadań. Robotyzacja stwarza nam pewne ułatwienia w realizacji procesów wewnętrznych, aby pracownicy mogli więcej czasu poświęcić na obsługę klienta albo na realizację innych, bardziej strategicznych dla grupy zadań – mówi Head of Strategy CCC.
Digitalizacja i robotyzacja to przyszłość branży obuwniczej i modowej, a kanały cyfrowe zdaniem przedsiębiorców dają duży potencjał do wzrostu sprzedaży. Głównym hamulcowym jest tu jednak silna potrzeba konsumentów, by przymierzyć kupowaną odzież lub obuwie. Dużo do zrobienia jest także w segmencie nowych technologii i w przekonaniu Polaków do korzystania z nich. Tylko 27 proc. konsumentów przyznaje, że przeglądając strony internetowe, ogląda przedmiot w widoku 360° poprzez samodzielne sterowanie kątem nachylenia obrazu, 3 proc. korzysta z cyfrowego lustra, wirtualnego stylisty czy internetowej przymierzalni, a zaledwie 1 proc. z wirtualnej rzeczywistości czy okularów VR – wynika z badania KPMG.
Czytaj także
- 2024-07-03: Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
- 2024-07-02: Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
- 2024-06-18: Mimo wysokich cen mieszkań i stóp procentowych zainteresowanie kredytami hipotecznymi rośnie. Banki apelują o uproszczenie i ucyfrowienie procedur
- 2024-06-07: Fala zwolnień grupowych budzi obawy o konkurencyjność polskiego rynku. Spodziewana duża reorganizacja w działaniu firm
- 2024-05-20: Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-06-26: Polacy pokochali diety pudełkowe. Inspekcja handlowa sprawdza jakość dań, ich składy i oznakowanie
- 2024-05-02: Nadwyżki zbóż pozostaną problemem także w kolejnym sezonie. Wszystko zależy od zwiększenia możliwości eksportowych
- 2024-05-06: Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie
– Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.
Ochrona środowiska
Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej
Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.
Transport
Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy
W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.