Newsy

Spór konsument-przedsiębiorca ma być prostszy do rozwiązania. Bez udziału sądu

2012-07-27  |  06:21

Rozwiązanie sporu między konsumentem i przedsiębiorcą w ramach UE stanie się prostsze i szybsze. Bruksela proponuje stworzyć jednolitą platformę elektroniczną, która umożliwi pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich przy transakcjach międzynarodowych w internecie. Pomysłodawcy liczą na to, że nowe rozwiązanie przyniesie wiele korzyści i oszczędności obu stronom sporów.

Instytucje unijne pracują nad szeregiem rozwiązań prawnych, które mają pomóc konsumentom i przedsiębiorcom w pozasądowym dochodzeniu swoich praw. Dziś przedstawiciele obu stron często wskazują, że obawa przed problemami w dochodzeniu ewentualnych roszczeń od kontrahenta, wstrzymuje ich przed zakupami lub sprzedażą on-line w sklepach zagranicznych.

Pod koniec ubiegłego roku Komisja Europejska zaproponowała dwa akty prawne: dyrektywę dotyczącą ADR, czyli podmiotów do spraw alternatywnego rozstrzygania sporów oraz rozporządzenie w sprawie ogólno-unijnej platformy internetowej (ODR, On-line Dispute Resolution).

 – ODR ma docelowo stanowić taką platformę, na której konsument przy użyciu odpowiednich formularzy będzie mógł skontaktować się z instytucją, która mu pomoże rozwiązać problem, spór ze sprzedawcą. Myślę, że może być pożyteczny i jako narzędzie ochrony konsumentów i jako narzędzie wdrażania jednolitego rynku – ocenia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów.

Na podstawie zawartych w formularzach danych, platforma skieruje skargę do wybranego przez strony sporu podmiotu, zajmującego się alternatywnym rozwiązywaniem sporów.

Takie podmioty powstaną w każdym z państw członkowskich. Jak podkreśla szef Federacji Konsumentów, w ten sposób zniknie jedna z poważniejszych barier w e-handlu transgranicznym, czyli bariera językowa.

 – Ona powoduje, że trzeba na gruncie krajowym taką instytucję usadowić, bo nikt nie pomoże konsumentowi polskiemu nie władając polskim językiem. Liczymy więc na to, że te ODR-y będą dobrą platformą. Jednak żeby one działały sprawnie, czasami będą potrzebowały wsparcia tych regularnych ADR-ów – uważa Kamil Pluskwa-Dąbrowski.

Dziś w Polsce istnieje kilka takich instytucji, które od lat z powodzeniem zajmują się rozpoznawaniem sporów w poszczególnych branżach. Wśród nich są trzy, które zostały notyfikowane do bazy ADR w Komisji Europejskiej. To Rzecznik Ubezpieczonych, Arbiter Bankowy przy ZBP oraz mediacje w ramach Inspekcji Handlowych.

Zdaniem prezesa Federacji, branżowe podzielenie ADR jest słusznym pomysłem, potrzeba jedynie pewnego ujednolicenia panujących w nich zasad ogólnych. 

 – Konsument, który idzie do jakiegokolwiek ADR-u, powinien wiedzieć, czego się tam spodziewać. Najlepszym rozwiązaniem na to jest wprowadzenie jednolitych rozwiązań, niezależnie od branży, od sektora, czy to jest ADR prywatny czy publiczny, żeby był przewidywalny dla obydwu stron – podkreśla Kamil Pluskwa-Dąbrowski. – To również daje ta propozycja unijna. Nakłada pewną siatkę standardów, które ADR powinien spełniać, żeby był rozpoznawalnym i uznawalnym przez Komisję Europejską.

Nowe rozwiązanie powinno znaleźć poparcie zarówno wśród przedsiębiorców, jak i konsumentów. Szacuje się, że firmy korzystające z alternatywnego rozwiązywania sporów mogą zaoszczędzić nawet 3 mld euro rocznie.

 – Istnieje potrzeba uwzględnienia chęci z obu stron: konsumenckiej i ze strony przedsiębiorców, do uczestniczenia w sporze, bo istotą polubownego rozwiązywanie sporów jest dobrowolność przystąpienia obu stron do takiego postępowania – mówi Pluskwa-Dąbrowski.

Szef Federacji Konsumentów tłumaczy, że takie narzędzie administracyjnie musi być dość elastyczne w działaniu. W innym przypadku, czyli po narzuceniu sztywnych ram działania, może się okazać, że nikt nie będzie chciał z nich korzystać i nie dojdzie do takich postępowań.

 – Po prostu przedsiębiorcy będą się czuli obarczeni czymś nieprzyjaznym, niekorzystnym, albo też konsumenci nie będą widzieli korzyści w dochodzeniu takich roszczeń, więc jest tu potrzeba bardzo konkretnego zbalansowania tego instrumentu – zaznacza Kamil Pluskwa-Dąbrowski, przypominając jednocześnie, że to konsument jest słabszą stroną umowy i to jemu ta ochrona powinna służyć w pierwszej kolejności.

Wstępny projekt zmian ws. polubownego rozwiązywania sporów jest już po pierwszych konsultacjach.

 – Co do wejścia w życie, myślę, że to jest raczej kwestia kilku lat niż kilku miesięcy, więc mamy czas jeszcze na przygotowanie się – mówi prezes Federacji Konsumentów. – Możemy już zacząć myśleć o tym, jak te ciała powinny wyglądać, kto powinien zapewniać obsługę biurowo-administracyjną takich instytucji, jak edukować konsumentów i przygotowywać programy edukacyjne na lata przyszłe, żeby w momencie, kiedy te instytucje ruszą, żeby ludzie o nich już wiedzieli, i już chcieli z nich korzystać.
 
Zwolennicy pomysłu liczą na to, że w miarę krótki czas dochodzenia swoich roszczeń zdecydowanie mniejsze koszty przekonają klientów i przedsiębiorców, do rezygnacji z przedłużających się i bardziej kosztownych sporów w sądzie.

 – Napisanie pozwu do sądu jest bardziej skomplikowane niż się wydaje. Dla przeciętnego konsumenta jest to często rzecz nie do przeskoczenia. Po drugie zawsze wiąże się to z kosztami, które w postępowaniu sądowym są zazwyczaj większe niż w postępowaniu polubownym. Po trzecie, najważniejsze, czas. Czas postępowań w sądach, nie tylko w polskich, jest bardzo długi – dodaje Pluskwa-Dąbrowski. 

Instytucje UE zobowiązały się przyjąć pakiet aktów prawnych w tej sprawie do końca roku.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.