Mówi: | Przemysław Kasza |
Firma: | dział badań Provident Polska |
Średnio 363 zł wyda polska rodzina na Święta Wielkanocne. Większy budżet planują mieszkańcy wsi
Na Wielkanoc wydamy mniej niż na grudniowe święta, ale aż trzy razy więcej niż w zwykły, nieświąteczny weekend. Średnio wielkanocne wydatki sięgną ok. 360 zł. W większych rodzinach kwota ta przekroczy 400 zł. Święta te są ważniejsze dla mieszkańców wsi – oni proporcjonalnie wydadzą więcej niż osoby z miast.
‒ Zadaliśmy Polakom pytanie, ile zamierzają wydać na święta. Średnio będzie to 363 zł. Kwota ta zmienia się w zależności od tego, ile osób wchodzi w skład gospodarstwa domowego. W przypadku dwuosobowych gospodarstw domowych jest to około 260 zł, w przypadku pięcioosobowych gospodarstw domowych ‒ ponad 400 zł – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Przemysław Kasza z działu badań Provident Polska.
Z badań Providenta wynika, że na święta Wielkiej Nocy wydamy znacznie mniej niż na Boże Narodzenie. W grudniu wydatki polskich gospodarstw domowych były nawet znacznie wyższe i przekraczały 500 zł. Jednak i tak Wielkanoc jest znacznie droższa niż zwykły, nieświąteczny weekend. Wtedy wydajemy tylko średnio 117 zł na gospodarstwo domowe, czyli ponad trzykrotnie mniej niż podczas kwietniowych świąt.
Polacy mniej wydają na Wielkanoc niż na Boże Narodzenie z tego powodu, że nie mają zwyczaju obdarowywania się prezentami, tak jak robią to co roku w grudniu. 56 proc. pytanych przez Providenta nie zamierza tego robić. Jedna trzecia Polaków o tym myśli, ale mniej niż połowa spośród nich deklaruje, że zrobi to na pewno. Średnio na prezent wielkanocny osoby, które chcą go kupić, wydadzą 127 zł, ale 13 proc. osób zamierza zrobić podarek bezkosztowo.
Wielkanocne wydatki nie ulegną w tym roku większej zmianie – 56 proc. Polaków zamierza wydać na nie tyle samo, ile przed rokiem. Pozostali w równej części zamierzają przeznaczyć na organizację świąt więcej lub mniej pieniędzy niż rok temu.
‒ Te osoby, które zarabiają najlepiej, wydają najwięcej. Gdy przyjrzymy się bliżej tym wynikom, okazuje się jednak, że największe zaangażowanie można zaobserwować wśród mieszkańców wsi. Oni wydają prawie czterokrotnie więcej niż w przypadku normalnego weekendu, natomiast mieszkańcy miast powyżej 250 tys. mieszkańców wydają tylko 2,5-krotnie więcej – mówi Kasza.
Dodaje, że w przypadku większych gospodarstw domowych średnie wielkanocne wydatki mogą przekroczyć 400 zł, bo każda dodatkowa osoba w rodzinie oznacza święta droższe o ok. 100 zł.
Badania pokazały także dużą rozbieżność pomiędzy rodzinnymi budżetami przeznaczonymi na święta. Jedna trzecia badanych deklaruje, że wyda na święta nawet mniej niż 300 zł. Równocześnie co piąty badany jest gotowy przeznaczyć na ten kwietniowy weekend ponad 500 zł.
Czytaj także
- 2025-05-06: Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-18: Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-04-18: Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.
Polityka
Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.
Przemysł
Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.