Newsy

Szwecja chciałaby zwiększenia obrotów handlowych z Polską. Produkty polskie coraz bardziej doceniane w Skandynawii

2015-06-19  |  06:30

Szwecja jest na 11. miejscu pod względem wartości zagranicznych inwestycji w Polsce. W ciągu dekady wymiana handlowa między Polską a Szwecją się podwoiła, a tempo to może zostać utrzymane w kolejnych latach. Szwecja staje się coraz bardziej otwartym rynkiem dla polskich produktów, które są tańsze niż towary wyprodukowane na rynku lokalnym i coraz częściej doceniane.

Handel Szwecji z Polską podwoił się w ciągu 10 lat i moim celem jest, żeby w ciągu kolejnej dekady jeszcze raz go podwoić – mówi agencji informacyjnej Newseria Daniel Larsson, radca handlowy Ambasady Szwecji.  – Porównując wartość obrotu z innymi krajami, handel Szwecji z Polską jest duży i dobrze się rozwija, ale np. per capita jest bardzo mały. Rynek polski ma 40 mln ludzi, więc to ten handel w dalszym ciągu jest za mały.

W 2014 roku wartość eksportu wyniosła 4,7 mld euro, co oznacza 11-proc. wzrost w stosunku do 2013 roku. Wartość importu była na poziomie ponad 3 mld euro i odnotowała 2-proc. wzrost. Pod względem wartości obrotu Szwecja, podobnie jak w 2013 r., znalazła się na 7. pozycji. Według danych za pierwszy kwartał 2015 r. wymiana handlowa między Polską a Szwecją wyniosła ponad 1,8 mld euro.

Larsson podkreśla, że oprócz rosnącej wymiany handlowej także szwedzkie inwestycje bezpośrednie na rynku polskim również są na wysokim poziomie. 

Jesteśmy w tej chwili numer 11. w Polsce pod względem zagranicznych inwestycji. Szwedzkie firmy działają na rynku polskim od bardzo długiego czasu. Mamy takie przykłady jak Ikea, która zaczęła działać w Polsce już w 1961 roku, mamy przykład firmy Ericsson, który już od ponad 100 lat działa na rynku polskim – dodaje  radca handlowy.

Według danych Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych całkowita wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych wyniosła 160,5 mld euro na koniec 2013 roku. Szwecja zajmowała 11. miejsce z 5,3 mld euro inwestycji. Jak podaje PAIiIZ w ostatniej dekadzie szwedzcy inwestorzy stworzyli ponad 6285 miejsc pracy. Na polskim rynku aktywnie działa ponad 500 szwedzkich firm.

W tej chwili widzimy potencjał dla szwedzkich firm w Polsce np. w branży zbrojeniowej, branży energetycznej, ogólnie mówiąc w branży ochrony środowiska – wylicza Daniel Larsson.

Jego zdaniem polski rynek przedstawia spory potencjał dla firm, które sprzedają do końcowego klienta, gdyż Polska szybko się rozwija, ma 38 mln mieszkańców, a obywatele mają coraz więcej pieniędzy. Szwecja również staje się coraz ciekawszym rynkiem dla polskich firm.

– W tej chwili widzimy np. możliwości dla polskich firm w branży spożywczej, gdzie polskie produkty są bardzo dobrze przyjmowane na rynku szwedzkim. W Szwecji poziom cenowy jest bardzo dobry dla polskich firm. Mamy polskie firmy, które w tej chwili są technologicznie już na bardzo dobrym poziomie, a w dalszym ciągu mogą oferować niższe ceny niż szwedzkie firmy – podsumowuje Daniel Larsson. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.