Mówi: | Tomasz Zaboklicki |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | PESA Bydgoszcz SA |
T. Zaboklicki (Pesa): potrzebne większe wsparcie polityków dla eksportu i polskiego przemysłu
Prezes Pesa Bydgoszcz apeluje o większe wsparcie ze strony polityków dla polskich przedsiębiorców. To szczególnie ważne dla małych przedsiębiorstw, które dopiero rozpoczynają działalność na rynku międzynarodowym. Według niego rozwiązaniem jest bliższa współpraca resortów spraw zagranicznych i gospodarki oraz pragmatyzm w polityce zagranicznej, a także rozliczanie ambasad od efektów ich pracy na rzecz rozwoju relacji gospodarczych.
– Brakuje nam pragmatyzmu gospodarczego. Dzisiaj robi się politykę i toczy wojny gospodarczo – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Tomasz Zaboklicki, prezes Pesa Bydgoszcz SA. Dodaje: – My nie wyżyjemy ze swojego stosunkowo ograniczonego rynku. Musimy wyjść na eksport. Myślę, że jednym z zadań polityków jest to, żeby wspierać wszystkie przedsiębiorstwa w tym zakresie.
Zaboklicki podkreśla, że polscy politycy zbyt mało angażują się we wspieranie przemysłu. Uważa, że nie skorzystaliśmy jako kraj przykładowo na dużych kontraktach wojskowych, takich jak zakup samolotów F-16 i związany z nim offset. Według niego jednym z priorytetów powinno być takie rozpisywanie przetargów ogłaszanych w Polsce, by promować oferty związane z polskim przemysłem.
– Jeżeli już wydajemy środki, to chodzi o to, żeby część pracy zostawała w kraju i żeby rozwijała polskie przedsiębiorstwa – podkreśla Zaboklicki.
Prezes Pesy dodaje, że jego spółka jest już na tyle duża, że dobrze radzi sobie pomimo ograniczonego wsparcia ze strony polskich władz. Przykładem jest niedawno podpisany kontrakt na 120 tramwajów dla Moskwy. Według Zaboklickiego to wyjątkowa sytuacja, bo tak duży kontrakt na eksport do Rosji jest unikatem od czasu upadku Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej. Obecnie w Moskwie jeżdżą przede wszystkim rosyjskie tramwaje KTM oraz czechosłowackie Tatry. Zaboklicki podkreśla, że sprzedaż tramwajów do Moskwy nie byłaby możliwa, gdyby nie ocieplenie relacji pomiędzy Polską i Rosją.
– Tu akurat mogę być wdzięczny politykom, ale myślę, że nie planowali takich efektów. Pamiętam, że mieliśmy kontrakty za czasów AWS. Kiedy Polska wyrzuciła dziewięciu agentów, z dnia na dzień te kontrakty zostały zerwane. Myślę, że całe rolnictwo, przemysł mięsny, wszyscy ucierpieli i to w miliardach złotych. My jako firma straciliśmy kilkadziesiąt milionów złotych – przypomina Zaboklicki.
Według niego skuteczna polityka zagraniczna powinna być przede wszystkim pragmatyczna. Dodaje, że relacje pomiędzy politykami i przedsiębiorcami nie mogą opierać się na strachu i fobiach. Kluczową reformą powinna być zmiana modelu współpracy ministerstw gospodarki i spraw zagranicznych.
– Tu musi być zespół. Jest banalne rozwiązanie, ambasady powinny być rozliczane od efektów, a ministerstwo od eksportu – przekonuje Zaboklicki.
Zaboklicki podkreśla, że PESA jest już wystarczająco dużą spółka, by dać sobie radę. Wsparcie jest szczególnie ważne dla małych firm, które dopiero rozpoczynają działalność poza granicami Polski. Dziś mniejszym eksporterom doskwiera m.in. brak kontaktu z biurami prawnymi oraz pomocy w prowadzeniu biznesu zagranicą. Ciężko jest także o zbiory przepisów i ich tłumaczenia.
– Nie ma banku danych rezydentów polskich, których można byłoby zatrudnić, gdyby ktoś potrzebował tę pomoc. Kiepsko jest z informacją, że coś jest ciekawego i w coś warto się zaangażować, żeby uzyskać zamówienia – krytykuje Zaboklicki i podkreśla, że wsparcie ze strony administracji jest niezbędne, by umożliwić ekspansję polskich firm.
Czytaj także
- 2025-06-06: Qczaj: Moja siostra przeszła załamanie psychiczne. Dźwigamy na swoich barkach bardzo dużo i czasami po prostu nie mamy już siły
- 2025-05-23: Gminne komisje szacują już straty w uprawach spowodowane przez majowe przymrozki. Najbardziej poszkodowani są sadownicy
- 2025-05-28: UE przywraca ograniczenia handlowe z Ukrainą. Trwają negocjacje ws. długoterminowych ram
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-20: Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca
- 2025-05-15: Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-02: Zmiany w globalnej gospodarce będą wspierać reindustrializację. To szansa dla Śląska
- 2025-04-25: Rząd zapowiada nową strategię wspierającą polski kapitał. Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji państwowych
- 2025-04-23: Rząd planuje dalsze zmiany w opiece wczesnodziecięcej. Ma to pomóc odwrócić negatywne trendy demograficzne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.