Newsy

Tegoroczne święta będą znacznie bogatsze. Polacy wydadzą na ich organizację prawie 24 mld zł

2018-12-12  |  06:15

Średnie wydatki polskiej rodziny na tegoroczne obchody Bożego Narodzenia wzrosną wobec ubiegłorocznych o niemal 140 zł. Jeszcze wyższe będą w przypadku tych gospodarstw domowych, które zasilane są świadczeniem Rodzina 500 plus. O ile żywność Polacy zakupią głównie w dyskontach oraz hiper- i supermarketach, to po prezenty udadzą się raczej do sklepów internetowych. Zarówno przy zakupach, jak i porównywaniu ofert konsumenci coraz częściej korzystają ze smartfonów i aplikacji mobilnych.

Jak wynika z badania, które na zlecenie Banku Millennium przeprowadził IBRiS, statystyczna polska rodzina deklaruje, że w tym roku wyda na święta 1754 zł, czyli o 139 zł więcej niż w ubiegłym roku. Chodzi tutaj o łączne wydatki na organizację świąt, prezenty, przygotowanie uroczystości rodzinnych i podróże – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Iwona Jarzębska, dyrektor ds. public relations w Banku Millennium. – Polacy coraz chętniej przeznaczają swoje fundusze na konsumpcję. Wynika to z bardzo wysokiego poziomu zatrudnienia w Polsce, a także z podwyżek naszych wynagrodzeń i pozytywnej perspektywy, jaką widzą przed sobą polscy konsumenci. 

Łącznie Polacy planują w tym roku przeznaczyć na święta prawie 24 mld zł, o 8,6 proc. więcej niż przed rokiem. Rodziny korzystające ze świadczenia Rodzina 500 plus wydadzą na tegoroczne święta średnio 1973 złote, o 219 zł więcej niż wynosi średnia dla wszystkich konsumentów.

Polacy tradycyjnie planują się udać po artykuły spożywcze do dyskontów i sieci handlowych – podkreśla Iwona Jarzębska. – Jeżeli chodzi o prezenty, to chociaż większość z nas idzie po nie do konkretnego sklepu, to widzimy, że coraz większą rolę odgrywają zakupy w internecie, a zwłaszcza dokonywane przez smartfony. Wzrost wynosi aż 14 pkt proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Do sklepów dyskontowych zamierza się udać po produkty spożywcze 60 proc. pytanych. 46 proc. planuje wizyty w hiper- i supermarketach, a mniej więcej co trzeci konsument uda się na bazar oraz do sklepu innego niż dyskont, hiper- czy supermarket. Co ciekawe, są już chętni do kupowania świątecznych przysmaków przez internet. W tym roku świąteczne zakupy spożywcze online, tradycyjnie za pomocą komputera, zrobi 6 proc. pytanych, a dodatkowe 4 proc. respondentów wykorzysta w tym procesie urządzenia mobilne. Jeszcze rok temu nie było chętnych na świąteczne zakupy spożywcze przez smartfona. Inaczej niż w wypadku prezentów i informacji o nich.

Najpopularniejszymi prezentami świątecznym są wciąż kosmetyki i perfumy. Drugie miejsce zajmują zabawki, to jest najpopularniejszy prezent dla dzieci. Na trzecim miejscu są książki – informuje przedstawicielka Banku Millennium.

Po kosmetyki lub perfumy dla najbliższych zamierza sięgnąć ponad połowa – 53 proc. – konsumentów. Zabawki kupi 45 proc. pytanych, książki – 40 proc., a ubrania – 34 proc. Więcej niż trzech na dziesięciu mikołajów sprezentuje słodycze. Częściej niż co szósty zamierza dać w prezencie pieniądze lub podarunek luksusowy, np. zegarek czy droższy alkohol. Na zakup elektroniki zdecyduje się blisko 15 proc. badanych. Prawie 12 proc. rozważa zakup gier komputerowych, a co dziesiąty obdaruje bliskich kartą podarunkową.

Polacy poszukują przed świętami promocji. Głównym źródłem informacji są wciąż gazetki publikowane przez centra handlowe, ale widzimy, że coraz większą popularnością cieszą się portale internetowe i aplikacje mobilne, które takie informacje dla konsumentów przygotowują. Przykładem aplikacji, w której można znaleźć okazje przedświąteczne, jest goodie. To platforma smartshoppingowa, w której użytkownicy mogą znaleźć najlepsze oferty, a również skorzystać z funkcji cashback, czyli odzyskać część wydatków na zakupy. Mogą dokonywać w ten sposób zakupów w tysiącu sklepów internetowych – dodaje Iwona Jarzębska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów

Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań. 

Transport

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.

Firma

Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.