Mówi: | Iwona Jarzębska |
Funkcja: | dyrektor ds. public relations |
Firma: | Bank Millennium |
Tegoroczne święta będą znacznie bogatsze. Polacy wydadzą na ich organizację prawie 24 mld zł
Średnie wydatki polskiej rodziny na tegoroczne obchody Bożego Narodzenia wzrosną wobec ubiegłorocznych o niemal 140 zł. Jeszcze wyższe będą w przypadku tych gospodarstw domowych, które zasilane są świadczeniem Rodzina 500 plus. O ile żywność Polacy zakupią głównie w dyskontach oraz hiper- i supermarketach, to po prezenty udadzą się raczej do sklepów internetowych. Zarówno przy zakupach, jak i porównywaniu ofert konsumenci coraz częściej korzystają ze smartfonów i aplikacji mobilnych.
– Jak wynika z badania, które na zlecenie Banku Millennium przeprowadził IBRiS, statystyczna polska rodzina deklaruje, że w tym roku wyda na święta 1754 zł, czyli o 139 zł więcej niż w ubiegłym roku. Chodzi tutaj o łączne wydatki na organizację świąt, prezenty, przygotowanie uroczystości rodzinnych i podróże – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Iwona Jarzębska, dyrektor ds. public relations w Banku Millennium. – Polacy coraz chętniej przeznaczają swoje fundusze na konsumpcję. Wynika to z bardzo wysokiego poziomu zatrudnienia w Polsce, a także z podwyżek naszych wynagrodzeń i pozytywnej perspektywy, jaką widzą przed sobą polscy konsumenci.
Łącznie Polacy planują w tym roku przeznaczyć na święta prawie 24 mld zł, o 8,6 proc. więcej niż przed rokiem. Rodziny korzystające ze świadczenia Rodzina 500 plus wydadzą na tegoroczne święta średnio 1973 złote, o 219 zł więcej niż wynosi średnia dla wszystkich konsumentów.
– Polacy tradycyjnie planują się udać po artykuły spożywcze do dyskontów i sieci handlowych – podkreśla Iwona Jarzębska. – Jeżeli chodzi o prezenty, to chociaż większość z nas idzie po nie do konkretnego sklepu, to widzimy, że coraz większą rolę odgrywają zakupy w internecie, a zwłaszcza dokonywane przez smartfony. Wzrost wynosi aż 14 pkt proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Do sklepów dyskontowych zamierza się udać po produkty spożywcze 60 proc. pytanych. 46 proc. planuje wizyty w hiper- i supermarketach, a mniej więcej co trzeci konsument uda się na bazar oraz do sklepu innego niż dyskont, hiper- czy supermarket. Co ciekawe, są już chętni do kupowania świątecznych przysmaków przez internet. W tym roku świąteczne zakupy spożywcze online, tradycyjnie za pomocą komputera, zrobi 6 proc. pytanych, a dodatkowe 4 proc. respondentów wykorzysta w tym procesie urządzenia mobilne. Jeszcze rok temu nie było chętnych na świąteczne zakupy spożywcze przez smartfona. Inaczej niż w wypadku prezentów i informacji o nich.
– Najpopularniejszymi prezentami świątecznym są wciąż kosmetyki i perfumy. Drugie miejsce zajmują zabawki, to jest najpopularniejszy prezent dla dzieci. Na trzecim miejscu są książki – informuje przedstawicielka Banku Millennium.
Po kosmetyki lub perfumy dla najbliższych zamierza sięgnąć ponad połowa – 53 proc. – konsumentów. Zabawki kupi 45 proc. pytanych, książki – 40 proc., a ubrania – 34 proc. Więcej niż trzech na dziesięciu mikołajów sprezentuje słodycze. Częściej niż co szósty zamierza dać w prezencie pieniądze lub podarunek luksusowy, np. zegarek czy droższy alkohol. Na zakup elektroniki zdecyduje się blisko 15 proc. badanych. Prawie 12 proc. rozważa zakup gier komputerowych, a co dziesiąty obdaruje bliskich kartą podarunkową.
– Polacy poszukują przed świętami promocji. Głównym źródłem informacji są wciąż gazetki publikowane przez centra handlowe, ale widzimy, że coraz większą popularnością cieszą się portale internetowe i aplikacje mobilne, które takie informacje dla konsumentów przygotowują. Przykładem aplikacji, w której można znaleźć okazje przedświąteczne, jest goodie. To platforma smartshoppingowa, w której użytkownicy mogą znaleźć najlepsze oferty, a również skorzystać z funkcji cashback, czyli odzyskać część wydatków na zakupy. Mogą dokonywać w ten sposób zakupów w tysiącu sklepów internetowych – dodaje Iwona Jarzębska.
Czytaj także
- 2025-07-14: W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi projekt budżetu na lata 2028–2034. To będzie pierwsza długoletnia perspektywa czasu wojny
- 2025-07-15: Konkurencyjność firm wśród najważniejszych zadań dla kolejnego budżetu UE. Komisja szuka nowych źródeł dochodów
- 2025-07-16: Banki spółdzielcze coraz ważniejsze dla finansowania gospodarki. Współpraca z BGK ma pobudzić lokalne inwestycje
- 2025-07-02: Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-06-30: Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje
- 2025-07-01: Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
- 2025-07-04: Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
- 2025-07-08: Maciej Dowbor: Domówki i rolki przyniosły nam dużo większą popularność niż telewizja. Ludzie nas odbierają jak dobrych znajomych
- 2025-07-10: Maciej Dowbor: Ostatnio kupiłem zdalnie sterowane motorówki dla córki. Ten wspólnie spędzony czas pozwala oderwać dzieci od smartfonów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.