Newsy

Tegoroczne święta będą znacznie bogatsze. Polacy wydadzą na ich organizację prawie 24 mld zł

2018-12-12  |  06:15

Średnie wydatki polskiej rodziny na tegoroczne obchody Bożego Narodzenia wzrosną wobec ubiegłorocznych o niemal 140 zł. Jeszcze wyższe będą w przypadku tych gospodarstw domowych, które zasilane są świadczeniem Rodzina 500 plus. O ile żywność Polacy zakupią głównie w dyskontach oraz hiper- i supermarketach, to po prezenty udadzą się raczej do sklepów internetowych. Zarówno przy zakupach, jak i porównywaniu ofert konsumenci coraz częściej korzystają ze smartfonów i aplikacji mobilnych.

Jak wynika z badania, które na zlecenie Banku Millennium przeprowadził IBRiS, statystyczna polska rodzina deklaruje, że w tym roku wyda na święta 1754 zł, czyli o 139 zł więcej niż w ubiegłym roku. Chodzi tutaj o łączne wydatki na organizację świąt, prezenty, przygotowanie uroczystości rodzinnych i podróże – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Iwona Jarzębska, dyrektor ds. public relations w Banku Millennium. – Polacy coraz chętniej przeznaczają swoje fundusze na konsumpcję. Wynika to z bardzo wysokiego poziomu zatrudnienia w Polsce, a także z podwyżek naszych wynagrodzeń i pozytywnej perspektywy, jaką widzą przed sobą polscy konsumenci. 

Łącznie Polacy planują w tym roku przeznaczyć na święta prawie 24 mld zł, o 8,6 proc. więcej niż przed rokiem. Rodziny korzystające ze świadczenia Rodzina 500 plus wydadzą na tegoroczne święta średnio 1973 złote, o 219 zł więcej niż wynosi średnia dla wszystkich konsumentów.

Polacy tradycyjnie planują się udać po artykuły spożywcze do dyskontów i sieci handlowych – podkreśla Iwona Jarzębska. – Jeżeli chodzi o prezenty, to chociaż większość z nas idzie po nie do konkretnego sklepu, to widzimy, że coraz większą rolę odgrywają zakupy w internecie, a zwłaszcza dokonywane przez smartfony. Wzrost wynosi aż 14 pkt proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Do sklepów dyskontowych zamierza się udać po produkty spożywcze 60 proc. pytanych. 46 proc. planuje wizyty w hiper- i supermarketach, a mniej więcej co trzeci konsument uda się na bazar oraz do sklepu innego niż dyskont, hiper- czy supermarket. Co ciekawe, są już chętni do kupowania świątecznych przysmaków przez internet. W tym roku świąteczne zakupy spożywcze online, tradycyjnie za pomocą komputera, zrobi 6 proc. pytanych, a dodatkowe 4 proc. respondentów wykorzysta w tym procesie urządzenia mobilne. Jeszcze rok temu nie było chętnych na świąteczne zakupy spożywcze przez smartfona. Inaczej niż w wypadku prezentów i informacji o nich.

Najpopularniejszymi prezentami świątecznym są wciąż kosmetyki i perfumy. Drugie miejsce zajmują zabawki, to jest najpopularniejszy prezent dla dzieci. Na trzecim miejscu są książki – informuje przedstawicielka Banku Millennium.

Po kosmetyki lub perfumy dla najbliższych zamierza sięgnąć ponad połowa – 53 proc. – konsumentów. Zabawki kupi 45 proc. pytanych, książki – 40 proc., a ubrania – 34 proc. Więcej niż trzech na dziesięciu mikołajów sprezentuje słodycze. Częściej niż co szósty zamierza dać w prezencie pieniądze lub podarunek luksusowy, np. zegarek czy droższy alkohol. Na zakup elektroniki zdecyduje się blisko 15 proc. badanych. Prawie 12 proc. rozważa zakup gier komputerowych, a co dziesiąty obdaruje bliskich kartą podarunkową.

Polacy poszukują przed świętami promocji. Głównym źródłem informacji są wciąż gazetki publikowane przez centra handlowe, ale widzimy, że coraz większą popularnością cieszą się portale internetowe i aplikacje mobilne, które takie informacje dla konsumentów przygotowują. Przykładem aplikacji, w której można znaleźć okazje przedświąteczne, jest goodie. To platforma smartshoppingowa, w której użytkownicy mogą znaleźć najlepsze oferty, a również skorzystać z funkcji cashback, czyli odzyskać część wydatków na zakupy. Mogą dokonywać w ten sposób zakupów w tysiącu sklepów internetowych – dodaje Iwona Jarzębska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł

Stan zdrowia pracujących Polaków wpływa nie tylko na konkurencyjność firm i koszty ponoszone przez pracodawców, ale i na całą gospodarkę. Jednak zapewnienie dostępu do szybkiej i efektywnej opieki zdrowotnej może te koszty znacząco zmniejszyć. Podczas gdy średnia długość zwolnienia lekarskiego w publicznym systemie ochrony zdrowia wynosi 10 dni, w przypadku opieki prywatnej to już tylko 4,5 dnia – wynika z badania Medicover. Kilkukrotnie niższe są też koszty generowane przez poszczególne jednostki chorobowe, co pokazuje wyraźną przewagę prywatnej opieki. Zapewnienie dostępu do niej może ograniczyć ponoszone przez pracodawców koszty związane z prezenteizmem i absencjami chorobowymi w wysokości nawet 1,5 tys. zł na pracownika.

Ochrona środowiska

Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami

Postulat ochrony najcenniejszych lasów w Polsce znalazł się zarówno w „100 konkretach na pierwsze 100 dni rządów”, jak i w umowie koalicyjnej zawartej po wyborach 15 października 2023 roku. W wyznaczonym terminie nie udało się dotrzymać wyborczej obietnicy, ale prace nad nowymi regulacjami przyspieszają. Wśród priorytetów jest objęcie ochroną 20 proc. lasów najbardziej cennych przyrodniczo i ustanowienie kontroli społecznej nad lasami. Ministerstwo Klimatu i Środowiska konsultuje swoje pomysły z przedstawicielami różnych stron, m.in. z leśnikami, ekologami, branżą drzewną i samorządami.

Motoryzacja

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut

Według danych IBRM Samar w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku zarejestrowano 533 auta chińskich producentów. Jednak niedługo mogą się one pojawiać na polskich drogach znacznie częściej, ponieważ swoją obecność na tutejszym rynku zapowiedziało już kilku kolejnych producentów z Państwa Środka. Chińskich samochodów, przede wszystkim elektryków, coraz więcej sprzedaje się również w Europie. Prognozy zakładają, że ich udział w europejskim rynku do 2025 roku ma zostać niemal podwojony. – Jakość produktów dostarczanych przez chińskich producentów jest dzisiaj zdecydowanie lepsza i dlatego one z powodzeniem konkurują z producentami europejskimi – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.