Mówi: | Michał Koleśnikow |
Funkcja: | Analityk |
Firma: | BGŻ |
Wigilijne potrawy droższe niż rok temu
Tegoroczne święta Bożego Narodzenia będą droższe od poprzednich. Więcej trzeba będzie zapłacić w szczególności za żywność, która może być o 4 proc. droższa niż rok temu. Najbardziej wzrosły ceny mięsa i nabiału.
Cena mięsa wieprzowego będzie wyższa od ubiegłorocznej o 5-5,5 proc. Podobnie jest z drobiem, który podrożał o około 4 proc. Do góry (o ok. 5 proc.) poszły też ceny nabiału, przede wszystkim jaj. Te zmiany pociągają za sobą dosyć duży wzrost wskaźnika cen żywności, mimo że nie wszystkie produkty podrożały.
– Ceny takich produktów jak warzywa, owoce czy pieczywo i produkty zbożowe, rosły w bieżącym roku trochę wolniej niż ceny żywności ogółem – zauważa w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Michał Koleśnikow, analityk Banku BGŻ.
Owoce kosztują dziś praktycznie tyle samo, co przed rokiem. W listopadzie staniały o 2,2 procent w porównaniu do cen z października. Natomiast ceny warzyw, chociaż tradycyjnie spadły w okresie wiosenno-letnim, to w ostatnich miesiącach poszły w górę. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego warzywa zdrożały w listopadzie o 6,8 proc. w porównaniu do października. To w skali rocznej daje wzrost cen o 2-3 proc.
W listopadzie nieznacznie podrożały również produkty zbożowe, w tym chleb (o 0,5 proc.). Jednak w tym przypadku nie można wykluczyć dalszych, bardziej dotkliwych podwyżek, bo w ostatnim miesiącu byliśmy świadkami szybkich wzrostów cen zbóż na krajowych i europejskich rynkach.
– Te wzrosty cen przełożą się na wzrost cen pieczywa i produktów zbożowych prawdopodobnie w pierwszych miesiącach przyszłego roku – ostrzega Koleśnikow.
Przyczyną jest niższa o około 5 proc. prognozowana światowa produkcja zbóż w bieżącym sezonie. Jest to skutkiem tegorocznej suszy, która wystąpiła jednocześnie w wielu ważnych regionach upraw, przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych, Rosji, Ukrainie, Kazachstanie, południowych krajach UE i w Australii.
W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy zdrożały napoje bezalkoholowe, w tym soki i herbata (o ok. 3 proc.). Przed Gwiazdką więcej przyjdzie też nam zapłacić za alkohol, według danych GUS-u o 3,7 proc.
Konsumenci coraz bardziej narzekają na wzrost cen na sklepowych półkach. Według najnowszego sondażu CBOS-u, 2/3 społeczeństwa obawia się, że w przyszłym roku będzie musiało ograniczyć zakupy żywności. Zaniepokojeni sytuacją są też sami producenci.
– Mają bardzo wysokie ceny surowców, ale nie mogą ich w pełni przełożyć na wyższe ceny sprzedawanej przez siebie żywności – dodaje analityk BGŻ.
To z powodu pogarszającej się sytuacji gospodarczej w kraju. Konsumenci nie dość, że mają mniej pieniędzy na zakupy, to jeszcze bardziej racjonalnie podchodzą do wszelkich zakupów. Dlatego producenci z wielu branż przetwórstwa żywności ograniczają marże. W efekcie przekłada się to na coraz gorsze wyniki finansowe przedsiębiorstw.
Czytaj także
- 2025-05-12: Zmiany w obowiązku magazynowania gazu mogą obniżyć ceny surowca. To pomoże się przygotować do sezonu zimowego
- 2025-04-09: Wzrost wydatków na obronność ma być priorytetem nowego wieloletniego budżetu UE. Nie będzie jednak cięć w polityce spójności
- 2025-04-11: Klaudia Zioberczyk: Święta wiążą się z tym, że się kupuje masę ubrań i jedzenia. Ja w tym roku postawię na minimalizm
- 2025-04-17: Eliza Gwiazda: Teraz w koszykach ze święconką jest nawet czekolada i alkohol. Ważniejszy jest przepych niż przeżywanie tego czasu w duchu świąteczno-religijnym
- 2025-04-16: Krzysztof Skórzyński: Dla mnie Wielkanoc ma wymiar symboliczny i duchowy. Podczas przygotowań w kuchni ja jestem od wykonywania poleceń córki
- 2025-04-15: Piotr Zelt: Na Święta Wielkanocne zamierzam wyjechać na narty w Alpy. Jak mam czas, to pracuję jako instruktor narciarski
- 2025-04-03: W najbliższych latach wzrośnie zapotrzebowanie na metale i energię. To będzie wpływać na notowania surowców
- 2025-03-26: Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen
- 2025-02-27: Polskie produkty rolno-spożywcze za granicą drożeją. Eksporterzy tracą dotychczasowe przewagi kosztowe
- 2025-02-05: Na skrajnie prawicową AfD chce głosować co piąty Niemiec. Coraz więcej zwolenników ma jej polityka migracyjna i energetyczna
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.