Newsy

Woda z kranu coraz droższa, ale i zdrowsza

2012-04-09  |  06:55
Mówi:Roman Bugaj
Funkcja:Rzecznik
Firma:Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji
  • MP4

    W tym roku w niektórych miejscowościach ceny wody poszły w górę nawet o 1/3. Podwyżki to głównie efekt inwestycji, które firmy wodociągowe przeprowadzają dla polepszenia jakości kranówki.

    Ceny wody w Polsce są bardzo zróżnicowane. W zależności od miasta metr sześcienny, czyli 1 000 litrów, kosztuje od 2 do 8 zł netto. Najwięcej, bo blisko 14 zł netto płacą mieszkańcy gminy Białogard. O cenach wody co roku decydują firmy wodociągowe, których wnioski zatwierdzają władze samorządowe. Już wkrótce decyzję o taryfie na następne 12 miesięcy podejmie Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Warszawie. Obowiązująca Warszawiaków taryfa wygasa z końcem czerwca.

     - W tej chwili audytowane jest nasze sprawozdanie finansowe za poprzedni rok obrotowy. Kiedy ten audyt się zakończy, będziemy analizowali, jak sytuacja finansowa spółki wygląda w tym roku. Na podstawie tej analizy dojdziemy do wniosku, jaka będzie polityka cenowa, czy ceny zostaną na niezmienionych poziomie, czy zmienią się od 1 lipca - mówi rzecznik MPWiK Roman Bugaj.

    Jednocześnie podkreśla, że ceny wody w stolicy nie przekraczają 3 proc. budżetu gospodarstwa domowego.

     - Jest to wskaźnik dopuszczalny, nawet wskazany w krajowych aktach wykonawczych - dodaje rzecznik.

    Wzrost cen wody to przede wszystkim efekt przeprowadzanych modernizacji. Na ich sfinansowanie oraz utrzymanie technologii w dobrym stanie muszą złożyć się również mieszkańcy.

     - W procesie technologicznym uzdatniania wody i oczyszczania ścieków w Warszawie biorą udział supernowoczesne technologie na światowym poziomie, których obsługa zarówno finansowa, jak i techniczna kosztuje - mówi Roman Bugaj.

    I dodaje, że chociaż ceny wody w stolicy nie należą do najwyższych w kraju (4 zł netto za m3 wody) to wysokie są nakłady inwestycyjne spółki.

     - Na przestrzeni ostatnich 4 lat, spółka zainwestowała w przeliczeniu na mieszkańca ponad 2,5 tys. zł. Są to inwestycje, które nie mają precedensu w branży - podkreśla rzecznik MPWiK.

    Dzięki temu dostarczana do naszych domów woda staje się coraz zdrowsza. Zdaniem Romana Bugaja, kranówka w Warszawie może spokojnie zastąpić butelkowaną wodę stołową. Pod warunkiem jednak, że jakość instalacji wodna w bloku czy w domu jest w dobrym stanie. Firmy wodociągowe odpowiadają bowiem jedynie za stan wody do pierwszego wodomierza.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Prawo

    Firma

    Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

    Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.

    Infrastruktura

    Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

    Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.