Mówi: | Dorota Wojnar |
Firma: | Smyk |
Wymarzony prezent na Dzień Dziecka to głównie elektronika
Najwięcej z okazji Dnia Dziecka kupowanych jest tabletów, których sprzedaż znacząco wzrosła w ostatnim czasie. Rodzice przy okazji czerwcowego święta starają się spełnić oczekiwania prezentowe dzieci, ale badania wskazują, że najmłodsi członkowie rodziny bardzo mocno wpływają również na inne decyzje zakupowe swoich rodziców. Uwzględniają opinię dzieci przy zakupie mebli, samochodów, wczasów, ale i kosmetyków czy ubrań.
Wzrost sprzedaży handlowcy ze sklepów sieci Smyk obserwują w całym II kwartale roku i osiąga ona kulminację w czerwcu, przed Dniem Dziecka. W okresie przed tym dniem rośnie sprzedaż ubranek, butów i zabawek, a także elektroniki. Jak mówią sprzedawcy, kryzys nie zmniejsza chęci dorosłych obdarowywania dzieci prezentami.
– Sprzedaż przed Dniem Dziecka jest bardzo wysoka. W tym roku utrzymuje się na poziomie porównywalnym do zeszłego roku. Nie odczuwamy zmniejszenia sprzedaży – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dorota Wojnar, przedstawicielka sieci handlowej Smyk.
Zaznacza, że ceny towarów dla dzieci w tym okresie nie rosną. Sklepy – licząc na zwiększony ruch – kuszą rodziców nawet niższymi cenami.
– Mamy obecnie bardzo dużo promocji. Jesteśmy nastawieni na to, żeby dzieci były zadowolone, bo to tak naprawdę one są naszymi klientami – zapewnia Wojnar.
Chociaż do łask wracają tradycyjne zabawki drewniane, to w ostatnim czasie dominuje elektronika. Prym wiodą obecnie tablety.
– Tablety oraz wszystkie nowości elektroniczne cieszą się dużym zainteresowaniem. Wszystko, co pojawia się w reklamach jest natychmiast wychwytywane przez dzieci i od razu widać to po sprzedaży. Produkty, które są w reklamach bardzo mocno napędzają nam sprzedaż – stwierdza Dorota Wojnar.
To pokazuje, że rodzice przy wyborze zabawki kierują się głównie tym, co dziecko lubi albo chce. Z badania przeprowadzonego przez Polski Program Jakość Obsługi w maju br. wynika, że dzieci mają największy wpływ na zakup zabawek (96 proc.) i żywności (przede wszystkim słodyczy). Ale nie tylko. Starsze dzieci mają także wpływ na podejmowane przez rodziców decyzje o zakupie samochodu, mieszkania, mebli, wczasów, a nawet ubrań i kosmetyków dla rodziców. Respondenci tłumaczą, że większe dzieci mają często znacznie szerszą wiedzę niż rodzice na temat najnowszych produktów na rynku – dotyczy to np. telefonów czy sprzętu RTV.
Zdaniem aniektowanych preferencje małych dzieci (do 3 lat) nie są uwzględniane przez rodziców w dużym stopniu – to oni bowiem decydują, co dla ich pociechy będzie najlepsze. Rodzice uwzględniają także zdanie dzieci przy zakupie ubranek i gier komputerowych.
Ponad połowa respondentów przyznała, że dzieci mają wpływ na wybór sklepu, w którym rodzina robi zakupy. Sześciu na dziesięciu uwzględnia opinię swoich pociech wybierając kierunek wakacyjny. Ponad 42 proc. bierze pod uwagę ich zdanie podczas urządzania mieszkania, ale też przy wyborze lokum (ponad 20 proc.) lub samochodu – 16,7 proc.
Respondenci podkreślają, że dzieci dysponują dużą siłą perswazji odnośnie sposobu spędzania wolnego czasu przez rodzinę.
Badanie zostało przeprowadzone przez Polski Program Jakość Obsługi w maju br., za pomocą kwestionariusza online, na próbie 1 830 dorosłych respondentów.

Psychologowie apelują do rodziców przed Dniem Dziecka: dajmy dzieciom zapragnąć jakiejś zabawki. Nie kupujmy im wszystkiego
Czytaj także
- 2025-07-01: Gwiazdy: Stresują nas galerie, więc wolimy zakupy online. W sieci łatwiej też znaleźć dobre promocje
- 2025-07-04: Marcelina Zawadzka: Uwielbiam zakupy online. Kiedy mały wieczorem zasypia, to ja mam wtedy czas na przeglądanie ofert w sieci
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-04-02: Zapobieganie cyberuzależnieniom wśród dzieci wymaga dużego zaangażowania rodziców. Zakazy nie są wystarczające
- 2025-04-09: Kajra: Nie mam problemu z tym, żeby zakładać te same ubrania wiele razy lub łączyć w inny sposób. Kupuję mało rzeczy, nie lubię wybierać i przymierzać
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.