Mówi: | Mirosław Misztal |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Monnari Trade SA |
Zapowiada się dobry rok dla polskiej branży odzieżowej
Najnowsze dane z firm odzieżowych potwierdzają, że koniunktura w branży jest dobra i nie zmienią tego nawet napięte stosunki z Rosją. W zeszłym roku, jak wynika z raportu badawczo-konsultingowej firmy PMR, polski rynek odzieżowy wart był 22,2 mld zł, o 3,6 proc. więcej niż w roku 2012. Rok 2014 także zapowiada się nie najgorzej.
‒ Z tego, co podają firmy odnośnie wyników sprzedażowych z ostatnich miesięcy, wynika, że są odnotowywane wzrosty sprzedaży, czyli sytuacja się poprawia ‒ podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Mirosław Misztal, prezes zarządu spółki Monnari Trade.
Monnari należy do najbardziej znaczących spółek na polskim rynku odzieżowym. Firma posiada dziś 119 salonów sprzedaży, głównie w centrach handlowych największych miast. Jej zyski ostatnio systematycznie rosną. W II kwartale 2014 roku spółka zarobiła netto 6,4 mln zł, czyli o 2 mln zł więcej niż rok wcześniej. W całym I półroczu zysk netto Monnari sięgnął 12,5 mln zł (przy 5,5 mln zł zysku netto w I półroczu 2013).
‒ Wpływ na to miało kilka czynników ‒ mówi prezes Misztal. ‒ Poprawa sytuacji na rynku, większa chęć klientów do zakupów, a zarazem restrukturyzacja firmy z lat poprzednich. A więc poprawa w parametrach zakupowych i kosztowych.
Spółka nie zamierza jednak spocząć na laurach po osiągnięciu 125-proc. wzrostu zysku w relacji do I półrocza 2013 r. W planach ma dalsze zwiększenie sprzedaży i poprawę marży. Szykuje się też do otwarcia w tym roku kolejnych salonów sprzedaży. Ma ich powstać jeszcze 11, w tym dwa w Poznaniu.
‒ Nie chciałbym się dzisiaj jeszcze wypowiadać na temat prognoz na ten rok ‒ zastrzega Mirosław Misztal. ‒ Zakładam, że te wyniki będą znacznie lepsze niż w poprzednim roku.
Zdaniem prezesa Monnari w całej branży odzieżowej można w tym roku oczekiwać dobrych wyników. Konflikt z Rosją, choć przysporzy polskiej odzieżówce pewnych problemów, na pewno nie spowoduje spadku zysków.
‒ Zakładam, że można oczekiwać dalszych wzrostów. Natomiast na pewno nie będzie to już taka dynamika jak w ostatnim kwartale ‒ ocenia Mirosław Misztal.
Czytaj także
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2025-01-10: Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
- 2024-12-23: Wiktor Dyduła: Znam osoby w branży muzycznej wypalone z powodu nadmiaru pracy. To, co kiedyś sprawiało im przyjemność, teraz jest zawodowym obowiązkiem
- 2025-01-02: Wiktor Dyduła: Słyszę coraz więcej utworów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję. Trudno je odróżnić od kompozycji stworzonych przez ludzi
- 2025-01-08: S. Karpiel-Bułecka: Sam talent nie wystarczy, by odnieść sukces w branży muzycznej. Trzeba też mieć trochę szczęścia i spotkać odpowiednich ludzi
- 2024-12-03: Miuosh: Nie zawsze wygrywający muzyczne talent show robią potem dobre rzeczy. Często ci, którzy nie zaszli w nich daleko, są na scenie latami
- 2025-01-10: Joanna Kurowska: Żaden polski aktor nie dostał miliona dolarów za film. Gramy równie dobrze jak amerykańscy, a jesteśmy niedoceniani i hejtowani
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.