Newsy

Importujemy mniej aut, ale za to coraz starsze

2012-04-04  |  06:20
Mówi:Wojciech Drzewiecki
Funkcja:Prezes
Firma:Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
  • MP4

    Polacy sprowadzają coraz mniej używanych samochodów z zagranicy. Jednak wraz ze spadkiem liczby aut rośnie ich wiek. Pojazdy starsze niż 10 lat zaczynają dominować w imporcie.

    W ubiegłym roku Polacy sprowadzili spoza granic kraju ok. 650 tys. samochodów, czyli blisko 10 proc. mniej niż w 2010 roku. Mniejszy import to przede wszystkim efekt mocnego euro, ale i nadciągającego spowolnienia gospodarczego. W ocenie Wojciecha Drzewieckiego, prezesa Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, rynek jest już nasycony po wysokim imporcie w ostatnich kilku latach.

     - Poziomy importu, w szczególności w ostatnich 2-3 latach są zdecydowanie niższe niż to, co notowaliśmy w latach 2005-2007. Wtedy w ciągu roku Polacy sprowadzali do Polski ponad 1 mln aut używanych. Dzisiaj mówimy o poziomach zbliżonych do 650 tys. - mówi Wojciech Drzewiecki.

    Polska jest liderem w Europie pod względem liczby sprowadzanych samochodów. To również jedyny kraj, który produkuje nowe samochody, a mimo to import używanych jest nawet 4 razy większy od sprzedaży nowych aut. Kolejny niechlubny rekord to wiek importowanych samochodów.

     - W latach poprzednich rynek stopniowo się odmładzał, sprowadzaliśmy coraz więcej młodszych aut, co prawda wiele z nich to były auta powypadkowe, które już nie powinny poruszać się po drogach, ale rocznikowo były młodsze. Dzisiaj widać wyraźnie odmienną tendencję. Grupa aut w wieku powyżej 10 lat zaczyna dominować - podkreśla prezes Samaru.

    W ubiegłym roku blisko 47 proc. samochodów miało 10 lat lub więcej. W 2010 roku było ich 4 proc. mniej. Najczęściej sprowadzamy marki Volkswagen, Opel i Renault.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Problemy społeczne

    Handel

    Planowana podwyżka akcyzy na e-papierosy skłoni palaczy do wyboru bardziej szkodliwych używek. Wrócą też do tradycyjnych papierosów

    Trwają prace nad projektem regulacji, która wprowadza wysoką akcyzę na e-papierosy jednorazowe, urządzenia do waporyzacji i podgrzewacze, co ma na celu ograniczenie spożycia wyrobów nikotynowych, szczególnie wśród młodzieży. Jednak eksperci podkreślają, że zmiany mogą przynieść więcej szkód niż korzyści, zmuszając konsumentów do sięgnięcia po tańsze, ale bardziej szkodliwe alternatywy i utrwalając nawyk palenia tradycyjnych papierosów. Wyższe ceny produktów alternatywnych mogą również prowadzić do wzrostu szarej strefy i trudności w realizacji założeń fiskalnych oraz uderzyć w tysiące polskich MŚP.

    Infrastruktura

    Priorytetem osób kupujących mieszkanie jest dostęp do zielonych terenów. To ma istotny wpływ na ich dobrostan

    Badania pokazują, że Polacy cenią bliskość natury bardziej niż sąsiedztwo aptek czy żłobków. – Aby zapewnić kontakt z naturą, osiedla powinny być rozplanowane z dużym poszanowaniem środowiska – podkreślają eksperci z APA Wojciechowski Architekci, projektanci osiedla Onelife w warszawskim Powsinie.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.