Newsy

55 mln zł z obligacji na remont pociągów w Trójmieście

2012-04-02  |  06:25
Mówi:Andrzej Massel
Funkcja:Podsekretarz Stanu
Firma:Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej
  • MP4

    PKP SKM w Trójmieście zyskuje pieniądze na modernizację taboru, ale również na realizację dużej inwestycji rozwojowej. Pieniądze uzyskane z emisji obligacji pozwolą uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej na rozbudowę trójmiejskiej kolei.

    W piątek Bank Gospodarstwa Krajowego i PKP SKM w Trójmieście podpisały umowę programu emisji obligacji na kwotę 55 mln zł. Spółka wyemituje długo- i krótkoterminowe obligacje, maksymalnie z 9-letnim terminem spłaty. Jak podkreślają przedstawiciele BGK na decyzję banku o organizacji emisji wypłynęła dobra sytuacja finansowa spółki, przejrzysty sposób realizacji inwestycji, ale również wieloletnie doświadczenie jako przewoźnika.

     - Ta umowa zapewnia środki krajowe do dużego projektu finansowanego przez Unię Europejską, obejmującego modernizację taboru. Dzięki temu 21 zespołów trakcyjnych będzie w głębokim zakresie zmodernizowanych - mówi Andrzej Massel, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

    PKP SKM w Trójmieście to pierwszy przewoźnik pasażerski w Polsce, który emituje obligacje nie posiadając wieloletniej umowy przewozowej, ani umowy wsparcia, czyli gwarancji właścicieli.

    Dzięki obligacjom spółka chce pozyskać fundusze na realizację projektu „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście” współfinansowanego ze środków UE w  ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W ramach tego projektu spółka wybudowała 32 km linii światłowodowej na trasie Gdańsk-Rumia i zmodernizowała część peronów w Gdańsku, Sopocie i Gdyni. Kolejne rozpoczną się po Euro 2012. Dodatkowo trasa popularnej kolejki zostanie wydłużona o jedną stację: Gdańsk-Śródmieście.

     - PKP SMK w Trójmieście to jest kluczowy przewoźnik na terenie Gdańska, Gdyni, Sopotu i całej metropolii. Ten przewoźnik potrzebuje dostosowywać się do nowych oczekiwań pasażerów. Wiadomo, że ich oczekiwania są coraz większe, a jeżeli tak, to i tabor, którym się posługuje przewoźnik musi być coraz lepszej jakości - dodaje Andrzej Massel.

    Koszt całej inwestycji szacowany jest na ponad 350 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie blisko 168  mln zł. Prace powinny zakończyć się w połowie 2014 roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Sektor finansowy walczy o pracowników. Coraz ważniejsze stają się kompetencje technologiczne

    W Polsce 66 proc. organizacji ma trudności w obsadzaniu wakatów nowymi pracownikami o pożądanych kompetencjach. Największe problemy z rekrutacją ma branża finansów i nieruchomości (74 proc.) – wynika z raportu ManpowerGroup „Niedobór talentów”. Wśród najbardziej pożądanych umiejętności są te, które wiążą się z rozwojem technologii. Z jednej strony potrzebna jest chęć pracowników do samorozwoju, by nadążać za trendami, z drugiej – sami pracodawcy muszą ich do tego zachęcać i motywować. To jedno z wielu wyzwań stojących przed firmami.

    Ochrona środowiska

    Regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju będą dużym wyzwaniem dla biznesu. Firmy potrzebują dużego wsparcia od państwa

    W związku z koniecznością wdrażania ESG firmy potrzebują dużego wsparcia zarówno edukacyjnego, merytorycznego, jak i finansowego. Dostosowanie się do wymogów prawnych w tym obszarze jest bowiem dla biznesu, szczególnie małego i średniego, dużym wyzwaniem. Warto jednak wykorzystać ten czas na niezbędne przygotowania i zyskanie przewag konkurencyjnych. Może temu służyć ścisła współpraca z dużymi kontrahentami, którzy są bardziej zaawansowani we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. – Pomoc jest zdecydowanie potrzebna ze strony państwa – ocenia Marta Wrembel, wiceprezeska ESG Impact Network.

    Transport

    Wymiana oświetlenia w stolicy na ostatniej prostej. Zwrot z inwestycji już widać na rachunkach za prąd

    Zamiast żółtego lub pomarańczowego światła z sodowych latarni w stolicy coraz częściej spotykamy jasne oświetlenie LED. Do tej pory udało się wymienić ponad 60 tys. opraw, a cały proces ma się zakończyć na przełomie tego i przyszłego roku. Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie przekonuje, że inwestycja w wymianę opraw świetlnych pozwala ograniczyć zużycie prądu nawet o dwie trzecie w porównaniu do starych lamp. Oszczędności, jakie wygenerował ratusz, już sięgają wielu milionów złotych.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.