Mówi: | Andrzej Massel |
Funkcja: | Podsekretarz Stanu |
Firma: | Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej |
55 mln zł z obligacji na remont pociągów w Trójmieście
PKP SKM w Trójmieście zyskuje pieniądze na modernizację taboru, ale również na realizację dużej inwestycji rozwojowej. Pieniądze uzyskane z emisji obligacji pozwolą uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej na rozbudowę trójmiejskiej kolei.
W piątek Bank Gospodarstwa Krajowego i PKP SKM w Trójmieście podpisały umowę programu emisji obligacji na kwotę 55 mln zł. Spółka wyemituje długo- i krótkoterminowe obligacje, maksymalnie z 9-letnim terminem spłaty. Jak podkreślają przedstawiciele BGK na decyzję banku o organizacji emisji wypłynęła dobra sytuacja finansowa spółki, przejrzysty sposób realizacji inwestycji, ale również wieloletnie doświadczenie jako przewoźnika.
- Ta umowa zapewnia środki krajowe do dużego projektu finansowanego przez Unię Europejską, obejmującego modernizację taboru. Dzięki temu 21 zespołów trakcyjnych będzie w głębokim zakresie zmodernizowanych - mówi Andrzej Massel, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
PKP SKM w Trójmieście to pierwszy przewoźnik pasażerski w Polsce, który emituje obligacje nie posiadając wieloletniej umowy przewozowej, ani umowy wsparcia, czyli gwarancji właścicieli.
Dzięki obligacjom spółka chce pozyskać fundusze na realizację projektu „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście” współfinansowanego ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W ramach tego projektu spółka wybudowała 32 km linii światłowodowej na trasie Gdańsk-Rumia i zmodernizowała część peronów w Gdańsku, Sopocie i Gdyni. Kolejne rozpoczną się po Euro 2012. Dodatkowo trasa popularnej kolejki zostanie wydłużona o jedną stację: Gdańsk-Śródmieście.
- PKP SMK w Trójmieście to jest kluczowy przewoźnik na terenie Gdańska, Gdyni, Sopotu i całej metropolii. Ten przewoźnik potrzebuje dostosowywać się do nowych oczekiwań pasażerów. Wiadomo, że ich oczekiwania są coraz większe, a jeżeli tak, to i tabor, którym się posługuje przewoźnik musi być coraz lepszej jakości - dodaje Andrzej Massel.
Koszt całej inwestycji szacowany jest na ponad 350 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie blisko 168 mln zł. Prace powinny zakończyć się w połowie 2014 roku.
Czytaj także
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-05-29: Prezes PGE: Energetyka węglowa nie jest w stanie funkcjonować zgodnie z zasadami rynkowymi. Konieczne jest wydzielenie tego segmentu ze spółki
- 2024-06-03: Przewoźnicy kolejowi chcą obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej. Pozwoliłoby to im konkurować z towarowym przewozem drogowym
- 2024-04-30: Powstaje nowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Bez tego za rok czy dwa byłoby całkowicie zapchane
- 2024-05-22: Tylko 20 proc. oświetlenia w gminach jest po modernizacji. Motywacją do inwestycji są znaczące oszczędności energii
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.
Robotyka i SI
Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.
Sport
Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.