Mówi: | Andrzej Massel |
Funkcja: | Podsekretarz Stanu |
Firma: | Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej |
55 mln zł z obligacji na remont pociągów w Trójmieście
PKP SKM w Trójmieście zyskuje pieniądze na modernizację taboru, ale również na realizację dużej inwestycji rozwojowej. Pieniądze uzyskane z emisji obligacji pozwolą uzyskać dofinansowanie z Unii Europejskiej na rozbudowę trójmiejskiej kolei.
W piątek Bank Gospodarstwa Krajowego i PKP SKM w Trójmieście podpisały umowę programu emisji obligacji na kwotę 55 mln zł. Spółka wyemituje długo- i krótkoterminowe obligacje, maksymalnie z 9-letnim terminem spłaty. Jak podkreślają przedstawiciele BGK na decyzję banku o organizacji emisji wypłynęła dobra sytuacja finansowa spółki, przejrzysty sposób realizacji inwestycji, ale również wieloletnie doświadczenie jako przewoźnika.
- Ta umowa zapewnia środki krajowe do dużego projektu finansowanego przez Unię Europejską, obejmującego modernizację taboru. Dzięki temu 21 zespołów trakcyjnych będzie w głębokim zakresie zmodernizowanych - mówi Andrzej Massel, wiceminister transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
PKP SKM w Trójmieście to pierwszy przewoźnik pasażerski w Polsce, który emituje obligacje nie posiadając wieloletniej umowy przewozowej, ani umowy wsparcia, czyli gwarancji właścicieli.
Dzięki obligacjom spółka chce pozyskać fundusze na realizację projektu „Rozwój szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście” współfinansowanego ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W ramach tego projektu spółka wybudowała 32 km linii światłowodowej na trasie Gdańsk-Rumia i zmodernizowała część peronów w Gdańsku, Sopocie i Gdyni. Kolejne rozpoczną się po Euro 2012. Dodatkowo trasa popularnej kolejki zostanie wydłużona o jedną stację: Gdańsk-Śródmieście.
- PKP SMK w Trójmieście to jest kluczowy przewoźnik na terenie Gdańska, Gdyni, Sopotu i całej metropolii. Ten przewoźnik potrzebuje dostosowywać się do nowych oczekiwań pasażerów. Wiadomo, że ich oczekiwania są coraz większe, a jeżeli tak, to i tabor, którym się posługuje przewoźnik musi być coraz lepszej jakości - dodaje Andrzej Massel.
Koszt całej inwestycji szacowany jest na ponad 350 mln zł. Dofinansowanie z UE wyniesie blisko 168 mln zł. Prace powinny zakończyć się w połowie 2014 roku.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-23: Kolejne 9 mld zł trafi na budowę i modernizację sieci energetycznych. Inwestycje pomogą wyeliminować ryzyko blackoutu
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-05-29: Prezes PGE: Energetyka węglowa nie jest w stanie funkcjonować zgodnie z zasadami rynkowymi. Konieczne jest wydzielenie tego segmentu ze spółki
- 2024-06-03: Przewoźnicy kolejowi chcą obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej. Pozwoliłoby to im konkurować z towarowym przewozem drogowym
- 2024-04-30: Powstaje nowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Bez tego za rok czy dwa byłoby całkowicie zapchane
- 2024-05-22: Tylko 20 proc. oświetlenia w gminach jest po modernizacji. Motywacją do inwestycji są znaczące oszczędności energii
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.