Mówi: | Bartłomiej Zagrodnik |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Walter Herz |
Coraz większe zainteresowanie inwestorów rynkiem hotelowym. Zyskują głównie największe miasta
Rosnąca liczba turystów i wydarzeń biznesowych napędza polski rynek hotelowy. W 2018 roku udzielono o ponad 7 proc. więcej noclegów niż rok wcześniej. W całym kraju działa ponad 2,8 tys. hoteli, które oferują około 137 tys. pokoi. W 2019 roku ma powstać kolejnych 7 tys. pokoi, przede wszystkim w dużych miastach i miejscowościach atrakcyjnych turystycznie. – Liczymy, że 2019 rok przyniesie większą liczbę transakcji, których w 2018 roku, mimo dużego zainteresowania, brakowało – ocenia Bartłomiej Zagrodnik, prezes Walter Herz.
– 2018 rok był rokiem bardzo dużego zainteresowania inwestorów, ale jednocześnie obecni właściciele i deweloperzy mieli bardzo wysokie oczekiwania cenowe, co przełożyło się na małą liczbę transakcji. Mamy nadzieję, że w 2019 roku będziemy mieli zdecydowanie więcej transakcji – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Bartłomiej Zagrodnik, prezes zarządu Walter Herz.
W ubiegłym roku właściciela zmienił m.in. hotel Holiday Inn w Warszawie, krakowski Park Inn by Radisson i hotel Gromada oraz gdański Holiday Inn Express.
– Największy wpływ na rynek w 2019 roku będą mieli inwestorzy, którzy aktywnie poszukują możliwości zarówno zakupu istniejących projektów, jak i konwersji istniejących budynków w obiekty hotelowe, ale również oczekiwania deweloperów w zakresie multifunkcyjności obiektów. Świetnym przykładem jest nowa inwestycja Ghelamco, w której oprócz części stricte biurowej mamy komponent hotelowy z pierwszym w Polsce projektem dedykowanym części konferencyjnej – wskazuje Bartłomiej Zagrodnik.
Z raportu Walter Herz „Rynek hotelowy w Polsce” wynika, że mamy już ponad 2,8 tys. skategoryzowanych obiektów hotelowych, które oferują ok. 137 tys. pokoi.
– Ten rynek bardzo dynamicznie się rozwija. W 2018 na głównych rynkach Polski mieliśmy kilka spektakularnych otwarć, ale również transakcji bardzo nietypowych, jak np. nabycie części udziałów w przypadku sieci Puro. Jest to bardzo dobrym wskaźnikiem dla rynku, ponieważ pokazuje, że rynek hotelowy w Polsce jest już atrakcyjny również dla inwestorów finansowych – ocenia Bartłomiej Zagrodnik.
Z danych Walter Hertz wynika, że w 2019 roku na rynku przybędzie ok. 7 tys. pokoi hotelowych, przede wszystkim w miejscach atrakcyjnych turystycznie. Najwięcej, bo 1,3 tys. pokoi, można oczekiwać w Warszawie. To m.in. hotel Vienna House ze 164 pokojami, Motel One (333 pokoje), Four Points by Sheraton (192), Moxy (141), Ibis Style (214) czy Puro (120). Na drugim pod względem wielkości krakowskim rynku hotelowym przybędzie ok. 400 pokoi, m.in. w MGallery by Sofitel, Radisson Red czy Ibis Styles Santorini. Dwukrotnie więcej będzie ich w Trójmieście, m.in. w Deo Plaza (Radisson Blu), Holiday Inn czy Radisson Blu Sopot.
– To, co bardzo istotne, nadal rosnące rynki to również resorty turystyczne, które również będą obserwowały wzrost liczby pokoi i nowych otwarć – zaznacza prezes Walter Herz. – Należy pamiętać również o bardzo mocno rozwijającym się rynku condohoteli, które również dostarczą na rynek rosnącą liczbę pokoi.
Z danych portalu InwestycjewKurortach.pl. wynika, że już nawet ok. 70 proc. inwestycji powstaje w modelu condo. Emmerson Evaluation podaje, że na koniec trzeciego kwartału 2018 roku w najważniejszych turystycznych regionach Polski – nad morzem, w górach, na Warmii i Mazurach oraz w największych polskich aglomeracjach – działało 224 condohoteli. Według prognoz do 2020 roku ich liczba wzrośnie o połowę, a łącznie nowa podaż pokoi w takich obiektach wyniesie blisko 16 tys.
Condohotele stanowią znaczną część wśród budowanych w Trójmieście nowych obiektów noclegowych.
– Obecnie na rynku możemy obserwować bardzo duże zainteresowanie inwestorów głównymi miastami. Są to rynki stabilne, które mają usystematyzowane i sparametryzowane wskaźniki, które gwarantują bezpieczne stopy zwrotu. Mówię tu o Gdańsku, Krakowie, Warszawie czy Wrocławiu. Oferują one dużą bazę noclegową, ale jednocześnie są bardzo atrakcyjne zarówno dla biznesu, jak i turystyki – wymienia Zagrodnik.
Największym zainteresowaniem gości cieszą się hotele w Warszawie (wskaźnik obłożenia na poziomie 75 proc.), Krakowie (67 proc.), Trójmieście i Wrocławiu (po 64 proc.). W Poznaniu, który odnotował w 2018 roku ponadprzeciętny wzrost cen, obłożenie sięgało 58 proc.
– W roku 2019 na pewno zaobserwujemy rosnące stawki za wynajem pokoju hotelowego w głównych ośrodkach, jak Warszawa czy Kraków, i tych, które w 2018 wskazywały najwyższe średnie stawki wynajmu. Natomiast Gdańsk będzie musiał radzić sobie z rosnącą podażą, co jednocześnie może przełożyć się na kompresję średniej stawki za dobę hotelową – analizuje Bartłomiej Zagrodnik.
Czytaj także
- 2025-08-05: 1 października ruszy w Polsce system kaucyjny. Część sieci handlowych może nie zdążyć z przygotowaniami przed tym terminem
- 2025-08-04: Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-31: Czipowanie pozwala o jedną czwartą zmniejszyć bezdomność psów i kotów. UE chce wprowadzić taki obowiązek
- 2025-07-18: Endometrioza przez lata pozostawała lekceważonym problemem. Mimo że cierpi na nią 14 mln kobiet w Europie
- 2025-07-25: Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-24: E. Kopacz: Róbmy wszystko, by dzieci przyjeżdżające do Polski wchodziły w cykl kalendarza szczepień. Wiele zależy od świadomości matek
- 2025-07-22: Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
- 2025-07-24: Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny
Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.