Newsy

H. Gronkiewicz-Waltz: Będą pieniądze na 6 kolejnych stacji metra. Liczymy na dofinansowanie z UE

2012-10-03  |  06:30
Mówi:Hanna Gronkiewicz-Waltz
Funkcja:Prezydent Warszawy
  • MP4

    Budowa II linii metra idzie zgodnie z planem – deklaruje prezydent Warszawy. Trwa opanowywanie sytuacji na zalanej stacji Powiśle. Trwają też przygotowania do budowy kolejnych, po centralnym, odcinków linii metra.Są już wybrane koncepcje stacji: trzech po jednej stronie Wisły i trzech po drugiej. Na to na pewno będą środki – zapewnia Hanna Gronkiewicz-Waltz.

    Podobnie jak przy centralnym odcinku, miasto chce współfinansować ze środków z Unii Europejskiej budowę stacji II linii metra na odcinkach w kierunku Bemowa i Targówka. Nie wiadomo jednak jeszcze, jaką kwotę uda się pozyskać. 

     – Na razie musi być uchwalony budżet unijny. Mam nadzieję, że to będzie 2/3 tak, jak było w przypadku budowy odcinka centralnego II linii metra – mówi  Agencji Informacyjnej Newseria Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent miasta.

    Wybudowanie pierwszego odcinka nowej linii będzie kosztować grubo ponad 4 mld zł. Z UE trafią na ten cel blisko 3 mld zł.

    Mimo niespodziewanych utrudnień w procesie inwestycyjnym polegających na podtopieniu Wisłostrady, pod którą przebiega linia metra, prezydent zapewnia, że harmonogram prac nie zmienił się, a niektóre z nich mogą nawet zostać przyspieszone.

     – W jednym przypadku mamy pozytywne zaskoczenie, bo tarcze drążą szybciej niż myśleliśmy – informuje Hanna Gronkiewicz-Waltz.

    Chodzi o odcinek w kierunku ronda ONZ, gdzie TBM Maria (tunnel boring machine), czyli druga obok Anny maszyna drążąca, wykonywała w ciągu doby ok. 40  m tunelu.

     – Rozwiązujemy też problem stacji Powiśle. Jest już wypełniana dziura, która powstała na skutek ubytku mokrego zwału – zapewnia prezydent stolicy.

    Konsorcjum budujące centralny odcinek drugiej linii metra pracuje nad usunięciem tych uszkodzeń.

     – W ciągu dwóch do czterech miesięcy otworzymy ruch na odcinku Wisłostrady – informuje Mateusz Witczyński rzecznik AGP Metro Polska.

      W 2014 roku warszawiacy będą mogli pojechać drugą linią metra, tym centralnym odcinkiem – zapewnia Hanna Gronkiewicz-Waltz.

    Długość centralnego odcinka II linii metra  ma wynieść 6,1 km i składać się będzie z siedmiu stacji – Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska (stacja przesiadkowa między liniami metra), Nowy Świat (najgłębiej położona stacja metra, zlokalizowana 6 pięter pod ziemią), Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński.

    Kolejne sześć stacji, trzy w kierunku Targówka i trzy w kierunku Bemowa, powstaną w II etapie budowy. Planowany termin rozpoczęcia prac to 2014 rok. Cała II linia metra ma być gotowa do 2020 roku.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Farmacja

    Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju

    Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.

    Robotyka i SI

    Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

    – Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.

    Sport

    Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

    1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.