Mówi: | Hanna Gronkiewicz-Waltz |
Funkcja: | Prezydent Warszawy |
H. Gronkiewicz-Waltz: Będą pieniądze na 6 kolejnych stacji metra. Liczymy na dofinansowanie z UE
Budowa II linii metra idzie zgodnie z planem – deklaruje prezydent Warszawy. Trwa opanowywanie sytuacji na zalanej stacji Powiśle. Trwają też przygotowania do budowy kolejnych, po centralnym, odcinków linii metra. – Są już wybrane koncepcje stacji: trzech po jednej stronie Wisły i trzech po drugiej. Na to na pewno będą środki – zapewnia Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Podobnie jak przy centralnym odcinku, miasto chce współfinansować ze środków z Unii Europejskiej budowę stacji II linii metra na odcinkach w kierunku Bemowa i Targówka. Nie wiadomo jednak jeszcze, jaką kwotę uda się pozyskać.
– Na razie musi być uchwalony budżet unijny. Mam nadzieję, że to będzie 2/3 tak, jak było w przypadku budowy odcinka centralnego II linii metra – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent miasta.
Wybudowanie pierwszego odcinka nowej linii będzie kosztować grubo ponad 4 mld zł. Z UE trafią na ten cel blisko 3 mld zł.
Mimo niespodziewanych utrudnień w procesie inwestycyjnym polegających na podtopieniu Wisłostrady, pod którą przebiega linia metra, prezydent zapewnia, że harmonogram prac nie zmienił się, a niektóre z nich mogą nawet zostać przyspieszone.
– W jednym przypadku mamy pozytywne zaskoczenie, bo tarcze drążą szybciej niż myśleliśmy – informuje Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Chodzi o odcinek w kierunku ronda ONZ, gdzie TBM Maria (tunnel boring machine), czyli druga obok Anny maszyna drążąca, wykonywała w ciągu doby ok. 40 m tunelu.
– Rozwiązujemy też problem stacji Powiśle. Jest już wypełniana dziura, która powstała na skutek ubytku mokrego zwału – zapewnia prezydent stolicy.
Konsorcjum budujące centralny odcinek drugiej linii metra pracuje nad usunięciem tych uszkodzeń.
– W ciągu dwóch do czterech miesięcy otworzymy ruch na odcinku Wisłostrady – informuje Mateusz Witczyński rzecznik AGP Metro Polska.
– W 2014 roku warszawiacy będą mogli pojechać drugą linią metra, tym centralnym odcinkiem – zapewnia Hanna Gronkiewicz-Waltz.
Długość centralnego odcinka II linii metra ma wynieść 6,1 km i składać się będzie z siedmiu stacji – Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska (stacja przesiadkowa między liniami metra), Nowy Świat (najgłębiej położona stacja metra, zlokalizowana 6 pięter pod ziemią), Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński.
Kolejne sześć stacji, trzy w kierunku Targówka i trzy w kierunku Bemowa, powstaną w II etapie budowy. Planowany termin rozpoczęcia prac to 2014 rok. Cała II linia metra ma być gotowa do 2020 roku.
Czytaj także
- 2025-07-18: Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta
- 2025-05-22: Doda: Podczas koncertów zawsze staram się robić jakieś ekstrashow, by wzbudzić emocje. Mam dużo pomysłów, natomiast wszystko zależy od funduszy i organizatorów
- 2025-06-04: Trwa budowa nowoczesnego systemu ostrzegania i alarmowania. Ma być gotowy do końca tego roku
- 2025-03-05: Biznes coraz chętniej angażuje się w działania społeczne. To ważny partner dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
- 2025-01-30: Duża inwestycja w browarze w Elblągu. Nowa linia produkuje piwo z prędkością 60 tys. puszek na godzinę
- 2025-02-07: Radosław Majdan: Jestem zniesmaczony tym, ile czasu poświęciliśmy na załatwianie pozwoleń na budowę domu. Teraz zastanawiamy się, czy nie wybrać planu B
- 2024-10-22: Coraz więcej inwestycji na Mazurach. Skokowy przyrost zabudowy niszczy jednak krajobraz regionu
- 2024-10-09: Qczaj: Siedem lat temu pod wpływem jesiennej chandry rozpocząłem swoją karierę. Teraz dostaję od życia dużo fajnych niespodzianek
- 2024-10-17: Mała liczba punktów ładowania spowalnia rozwój elektromobilności. Powodem długi czas oczekiwania na przyłącza prądowe
- 2024-09-23: Rząd chce większego udziału polskich firm budowlanych w projektach energetycznych. Ma to być element nowej ustawy offshorowej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi
Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.
Transport
Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.
Infrastruktura
W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.