Mówi: | Izabela Stelmańska |
Funkcja: | prezeska zarządu |
Firma: | Mazowiecka Regionalna Organizacja Turystyczna |
Mazowsze ze specjalną ofertą na Wielkanoc i majówkę. Rośnie zainteresowanie podróżami po regionie
Okres wielkanocny i majówkowy, które w tym roku wypadają bardzo blisko siebie, to czas wzmożonego ruchu turystycznego na Mazowszu. Region, który w ubiegłym roku odwiedziła rekordowa liczba turystów, przyciąga m.in. bogactwem kulturowym, różnorodną ofertą atrakcji i nadwiślańskimi krajobrazami. W okresie Wielkiej Nocy w wielu miejscach odbywają się wydarzenia, które mają przybliżyć świąteczne tradycje pielęgnowane od pokoleń.
Województwo mazowieckie to mocno zróżnicowany region pod wieloma względami. To nie tylko wielkomiejski krajobraz Warszawy, którą w 2024 roku odwiedziło ponad 5 mln turystów, ale także bogate w kulturę ludową Kurpie, łagodne nadwiślańskie krajobrazy, liczne zabytki oraz cieszące się ogromną popularnością miejsca związane z rozrywką i rekreacją. Mazowsze to atrakcyjny i doskonale skomunikowany z resztą kraju region Polski, który warto odwiedzić zarówno w czasie Wielkanocy, jak również w okresie majowego weekendu.
– Turyści mają różnego rodzaju potrzeby podróżowania. Bardzo często zauważamy, że święta również są czasem wzmożonego ruchu turystycznego, czyli niekoniecznie one się zawsze wiążą tylko z przebywaniem w gronie rodzinnym w domu, ale też często wyjeżdżamy. Zachęcam do tego, aby zapoznać się z ofertą turystyczną na terenie województwa mazowieckiego w okresie świąt Wielkiej Nocy – mówi agencji informacyjnej Newseria Izabela Stelmańska, prezeska zarządu Mazowieckiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.
Sezon wielkanocny zaczyna się już na tydzień przed świętami. Obchody Niedzieli Palmowej w wielu miejscach są pełne bogatej tradycji i przepięknej symboliki pielęgnowanej przez kolejne pokolenia. Tak jest na przykład w Łysych w powiecie ostrołęckim, gdzie odbywa się procesja z wysokimi, kolorowymi, przygotowywanymi zgodnie z tradycją palmami i konkurs na najpiękniejszą palmę kurpiowską, albo w Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu niedaleko Płocka. Tylko w ubiegłym roku miejsce to odwiedziło łącznie około 102 tys. turystów. Co roku w śmigusa-dyngusa Muzeum organizuje imprezę plenerową przybliżającą bogatą obrzędowość i zwyczaje związane z okresem wiosennym oraz wielkanocnym. W zagrodach chłopskich zwiedzający biorą udział w zawodach w strzelaniu z sikawek dyngusowych do celu i biciu jaj, biorą udział w grze w kręga, a także huśtają się na kilkumetrowej huśtawce wielkanocnej. W zabytkowych obiektach prezentowana jest wystawa tematyczna „Wielkanoc na Mazowszu”.
– Będąc w skansenie, możemy również poznać ofertę do zwiedzania. Jest tam wystawa tradycyjnych potraw, ale też widzimy, jak wyglądały chałupy z przełomu XIX i XX wieku na wsi mazowieckiej. Pamiętajmy też, że w skansenie są zlokalizowane dwory szlacheckie, więc tutaj możemy zobaczyć, jak one były przystrajane, jak się różniły stoły, w jaki sposób się przygotowywano do świąt, jaki był kalendarz obrzędowy – wymienia Izabela Stelmańska.
Wypoczynkowi w tym okresie sprzyja tegoroczny układ kalendarza. Tuż po świętach rozpoczyna się bowiem majówka.
– Zachęcam do aktywnego udziału w życiu turystycznym na terenie województwa mazowieckiego. Zachęcam do tego, żeby już 26 kwietnia wsiąść do kajaków na jednej z rzek mazowieckich i wziąć udział w akcji Czyste Rzeki Mazowsza. Z jednej strony przygotowujemy się do sezonu turystycznego na rzekach Mazowsza, a z drugiej strony robimy coś bardzo dobrego dla natury, żebyśmy odpoczywali we właściwych warunkach. Czysta Rzeka odbywa się chociażby na rzece Wkrze. Ale też możemy uczestniczyć w otwarciu sezonu turystycznego 26 kwietnia na terenie Stacji Muzeum i w pięknym skansenie kolejki wąskotorowej. Wszystkie atrakcje turystyczne w tym okresie właśnie od świąt Wielkiej Nocy do końca długiego weekendu majowego stoją dla państwa otworem – zachęca prezeska MROT.
Szeroka oferta atrakcji, bogactwo dziedzictwa kulturowego i krajobrazy sprawiają, że Mazowsze jest jednym z najatrakcyjniejszych regionów turystycznych w Polsce. Z każdym rokiem zwiększa się liczba osób, które wybierają właśnie ten region w celach turystycznych. Tylko w 2024 roku w obiektach noclegowych zatrzymało się prawie 6,9 mln turystów, co oznacza wzrost o ok. 10 proc. w porównaniu z wcześniejszym rokiem. Zdaniem ekspertki świadczy to o tym, że Mazowsze coraz częściej staje się miejscem nie tylko na krótkie wypady, ale także na dłuższe, bardziej świadome podróże. Podróżom po Mazowszu sprzyja dobre skomunikowanie, czyli m.in. bliskość trzech lotnisk, oraz bogata baza noclegowa.
– Mamy bardzo różnego rodzaju kategorie obiektów noclegowych na terenie województwa mazowieckiego. Z jednej strony mamy bazę skategoryzowaną, są to hotele, motele, pensjonaty, kempingi, to jest wszystko to, co jest skategoryzowane i podlega pod ochronę ustawową. Natomiast są też miejsca nieskategoryzowane, które udzielają noclegów, czyli turystyka wiejska czy agroturystyka – wyjaśnia Izabela Stelmańska.
Eksperci wskazują, że rośnie rola wydarzeń kulturalnych – festiwale, koncerty, wystawy coraz częściej stają się głównym magnesem przyciągającym turystów.
Poza stolicą do najchętniej odwiedzanych atrakcji regionu w ubiegłym roku należały Kampinoski Park Narodowy, Suntago – Park of Poland, Muzeum Romantyzmu w Opinogórze, Julinek Park czy Farma Iluzji.
Czytaj także
- 2025-07-16: Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji
- 2025-07-21: Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski
- 2025-07-01: Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego
- 2025-07-07: Trwa debata o nowych przepisach dotyczących praw pasażerów. Możliwe zmiany w wysokości odszkodowań za opóźnione loty
- 2025-07-21: Damian Janikowski: Po ostatniej walce muszę porządnie odpocząć i wyleczyć kontuzje. Zazwyczaj na wakacje wybieram Egipt albo Turcję
- 2025-06-25: Anna Powierza: W wakacje jadę z córką pod namiot rozkładany na dachu samochodu. Będziemy nad samym brzegiem jeziora
- 2025-06-24: Qczaj: Po miesiącu w Tajlandii przeżywam jakieś przebudzenie. Ostatnio miałem w życiu dużo różnych trudności
- 2025-04-29: Mazowsze turystycznie radzi sobie lepiej niż przed pandemią. Odwiedzających przyciąga już nie tylko Warszawa
- 2025-04-18: Wiktor Dyduła: W domu rodzinnym zawsze podtrzymywaliśmy tradycję śmigusa-dyngusa. Teraz widzę, że w miastach już zanika ten zwyczaj
- 2025-03-31: Kajra: Robimy niespodziankę na urodziny mojej mamy i na Wielkanoc wyjeżdżamy za granicę. Właściwie to pierwszy raz nie spędzimy świąt w Polsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Jednorazowe opakowania z plastiku mają do 2030 roku zniknąć z lokali gastronomicznych. Przekonanie klientów do pojemników wielorazowych może być wyzwaniem
Unijne przepisy zobowiązują firmy z branży HoReCa do ograniczenia w perspektywie 2030 roku jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych i zastąpienia choć części z nich opakowaniami wielorazowymi. Choć wielu Europejczyków pozytywnie odnosi się do oferowania opakowań wielorazowych przez lokale gastronomiczne, zaangażowanie użytkowników w zwrot pojemników może się okazać wyzwaniem.
Handel
Zbliża się szczyt UE–Chiny. Głównym tematem spotkania będzie polityka handlowa, w tym cła

Unia Europejska i Chiny odpowiadają łącznie za niemal 30 proc. światowego handlu, ale Europa wciąż ma ogromny deficyt handlowy w wymianie z Państwem Środka. Ostatnio relacje między Pekinem a Brukselą były pełne napięć, choćby w kwestii europejskich ceł na elektryki, chińskich ograniczeń eksportu metali ziem rzadkich, czy braku równowagi w dostępie do rynków. Szczyt UE–Chiny odbędzie się ponad półtora roku po poprzednim.
Polityka
Dane statystyczne pomogą przyspieszyć rozwój turystyki. Posłużą również do promocji turystycznej Polski

Główny Urząd Statystyczny we współpracy z resortem turystyki buduje nowoczesny portal analityczny Turystyka+. To interaktywne narzędzie, które umożliwia śledzenie zmian i porównywanie danych. Celem projektu jest wsparcie rozwoju turystyki na wielu poziomach – nie tylko krajowym, ale również lokalnym i regionalnym. Ma on być pomocny zarówno w podejmowaniu decyzji politycznych dotyczących infrastruktury turystycznej, jak i dla przedsiębiorców, co ma się przełożyć na rozwój sektora i gospodarki.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.