Newsy

Nowe płatne drogi w systemie viaTOLL. Płatny przejazd na A1, A2, A4 i drogach ekspresowych

2013-10-25  |  06:35

Do końca roku system elektronicznego poboru opłat dla samochodów o masie powyżej 3,5 tony zostanie rozszerzony o ok. 460 km dróg.  Większość z nich będzie płatna już od końca października, część od grudnia. Od uruchomienia systemu w lipcu 2011 r. przybyło już ponad 1000 km płatnych dróg, a wpływy z systemu sięgają niemal 2,2 mld zł. 

 – Do końca roku obejmiemy dodatkowo systemem około 460 km dróg. To chociażby A2 Stryków-Konotopa, czyli Łódź - Warszawa, jak również wschodni odcinek autostrady A4 tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marek Cywiński, dyrektor generalny Kapsch Telematic Services, operatora systemu viaTOLL.

Rozszerzenia zaplanowane są na 31 października oraz 1 grudnia. Od końca października płatne będą nowe fragmenty autostrad A1 (Kowal-Kutno), A2 (Łódź-Północ-Konotopa oraz obwodnica Mińska Mazowieckiego) oraz A4 (Szarów-Tarnów oraz obwodnica Rzeszowa).

Drugie rozszerzenie będzie znacznie mniejsze i obejmie drogi ekspresowe, w tym fragment S3 pomiędzy Międzyrzeczem a Sulechowem oraz nowo otwartą S79 w Warszawie od lotniska do węzła Marynarska.

 – Po najbliższych rozszerzeniach system viaTOLL urośnie łącznie o ponad 1 tys. km w porównaniu do jego wielkości w dniu uruchomienia. Pod koniec roku osiągnie 2563 km – podkreśla Cywiński.

Przychody z systemu viaTOLL od początku jego funkcjonowania to już prawie 2,2 mld zł. Cywiński zauważa, że dobre wyniki to skutek poprawy koniunktury, wzrostu przewozów oraz powrotu pojazdów na płatne drogi. 

 – Widzimy wyraźny przyrost zbieranych opłat. Jest to spowodowane tym, że w dużej części pojazdy wracają na drogi, które zostały objęte opłatami, jak i również sądzimy, że jest to również skutek wzrostu przewozów towarowych. W ostatnich miesiącach zbieramy regularnie po ponad 100 mln zł miesięcznie – ocenia Cywiński.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

Konsument

Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

Handel

Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.