Mówi: | Janusz Malinowski |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | PKP Intercity |
PKP Intercity bliskie roztrzygnięcia przetargu na modernizację i zakup nowych lokomotyw. Polscy producenci bez preferencji
Dzięki modernizacji i zakupowi nowych lokomotyw spalinowych PKP Intercity chce wejść na nowe trasy. Uruchomione mają być między innymi połączenia z Ełku oraz w Bieszczady. Na zakup nowych lokomotyw PKP Intercity przeznaczyło 80 mln zł. Spółka podkreśla, że nie może w warunkach przetargów preferować polskich producentów.
– PKP Intercity realizuje w tej chwili ogromny program modernizacji taboru. To program o wartości ponad 4 mld złotych. Jednym z jego elementów jest modernizacja trakcji spalinowej spółki PKP Intercity – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. – Chcemy powrócić na relację, na których w tej chwili tej spółki nie ma.
Dzięki powiększeniu i modernizacji taboru lokomotyw spalinowych PKP Intercity chce wrócić do obsługi niektórych połączeń, głównie na wschodzie kraju. To m.in. trasy z Ełku do Korsz na trasie do Olsztyna oraz do Olecka i Suwałk. Z Białegostoku pociągi PKP Intercity pojadą do Suwałk i Sestokai, a z Rzeszowa do Zamościa i Zagórza w Bieszczadach. Nowe trasy spółka zaoferuje również z Krzyża: do Piły oraz Kostrzyna przez Gorzów Wlkp.
– Tam nas od dawna nie ma. Zaletą wprowadzenia tej trakcji jest rozszerzenie oferty, zwiększenie dostępności dla naszych pasażerów i oczywiście ochrona środowiska, bo te lokomotywy będą zdecydowanie bardziej ekologiczne od tych, które w tej chwili eksploatujemy – podkreśla Malinowski.
PKP Intercity nie zamierza jednak preferować polskich wykonawców w toczonych przetargach. Spółka jest często krytykowana, m.in. przez polskich producentów taboru, za wybór włoskich pociągów Pendolino zamiast dostępnych rodzimych pojazdów produkowanych przez Pesę lub Newag.
Malinowski podkreśla jednak, że unijne prawo zabrania dyskryminowania zagranicznych dostawców.
– Byłoby bardzo dobrze jakby osoby, które formułują takie zarzuty odniosły się do funkcjonującego prawa. Polska jest od 1 maja 2004 roku członkiem UE i obowiązuje pełna konkurencyjność rynku. Zgodnie z prawem zamówień publicznych nie można stosować żadnych preferencji dla jakiegokolwiek podmiotu – podkreśla Malinowski.
Dodaje jednak, że w przypadku przetargu na modernizację 20 manewrowych lokomotyw spalinowych SM42 o zamówienie walczą jedynie polskie firmy. Przetarg ten zostanie rozstrzygnięty w przeciągu kilku najbliższych dni. Połowa z 20 lokomotyw przeznaczonych do unowocześnienia ma zostać dostosowana do ciągnięcia pociągów pasażerskich i zasilania energią elektryczną. PKP Intercity przeznaczyło na sfinansowanie tego zamówienia niemal 80 mln zł brutto.
Malinowski podkreśla, że dzięki modernizacji lokomotyw będą one mogły być wykorzystywane do prowadzenia pociągów na trasach niezelektryfikowanych. Taką linią jest m.in. popularna w sezonie letnim trasa na Hel. Wzrośnie ponadto komfort maszynistów, bo dzięki zasilaniu elektrycznemu możliwe będzie podłączenie klimatyzacji lub ogrzewania.
– Również realizujemy projekt zakupu 10 nowych lokomotyw – dodaje Malinowski. – W przypadku zakupu lokomotyw spalinowych są 3 podmioty – dwa polskie, jeden zagraniczny.
Malinowski zapowiada, że wyniki tego przetargu zostaną ogłoszone w ciągu kilku tygodni.
Czytaj także
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2024-03-22: Wodorowe lokomotywy testowane w kolejnych krajach. Na polskie tory wyjadą najwcześniej za kilka lat
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
- 2023-12-28: Rekordowy rok dla PKP Intercity. W 2024 roku spółka chce przekroczyć barierę 70 mln pasażerów
- 2024-01-05: Szereg nowych przetargów w planach PKP Intercity na 2024 rok. W realizacji strategii taborowej mogą pomóc środki z UE
- 2023-10-05: Wielomiliardowe inwestycje na kolei nabierają rozpędu. Pociągi będą się poruszać z maksymalną prędkością 250 km/h
- 2023-08-07: Mateusz Damięcki: Podczas zdjęć do nowego filmu przeszedłem przeszkolenie jako pracownik kolei. Rola dróżnika sprawiła mi wiele radości
- 2023-08-04: Duże zainteresowanie przewozem psów koleją. W I półroczu br. w pociągach PKP Intercity podróżowało ponad 100 tys. czworonogów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.