Mówi: | Janusz Malinowski |
Funkcja: | Prezes zarządu |
Firma: | PKP Intercity |
PKP Intercity inwestuje w tabor. Nowe wagony, lokomotywy i zespoły trakcyjne będą kosztować ponad 4 mld złotych
PKP Intercity wyda ponad 4 miliardy złotych na modernizację i wymianę taboru kolejowego. Największy projekt to elektryczne zespoły trakcyjne, które będą wykorzystywane na trasach dalekobieżnych z Gdyni. Do tego spółka kupuje i modernizuje wagony oraz, po raz pierwszy w swojej historii, rozpisała przetarg na nowe lokomotywy spalinowe.
Jak podkreśla prezes zarządu PKP Intercity Janusz Malinowski, nowe wagony zapewnią znacznie większy komfort podróży dla pasażerów.
– Będą wyposażone w klimatyzację, w zamknięty system WC, wszystkie drzwi będą automatyczne, będą gniazdka, wzmacniany sygnał telefonii komórkowej, będzie tam internet. Wagony będą przystosowane do przewozu osób o ograniczonej mobilności, a także nart czy rowerów. To jest wszystko to, czego oczekują od nas pasażerowie – mówi Malinowski Agencji Informacyjnej Newseria. Zapewnia, że pomimo wyższego standardu podróży, bilety nie podrożeją.
Nowe wagony trafią na połączenia z Wrocławia przez Poznań do Gdyni. Na tej trasie dzięki przystosowanym do większej prędkości wagonom PKP Intercity może znacznie skrócić czas przejazdu. Równocześnie trwa modernizacja wagonów, które zostaną przeznaczone do obsługi linii z Przemyśla przez Kraków, Katowice i Wrocław do Szczecina. Do 2015 r. na te trasy trafi 220 zmodernizowanych wagonów – pierwsze spółka już je odebrała.
Równie ważny jest zakup nowych lokomotyw spalinowych. Będą one wykorzystywane do obsługi połączeń na niezelektryfikowanych liniach kolejowych. W tej chwili PKP Intercity musi pożyczać lokomotywy spalinowe od innych przewoźników. Spółka dysponuje wprawdzie lokomotywami typów SM42 i SU45, jednak są one przestarzałe, wyeksploatowane i nie nadają się do prowadzenia pociągów z dużą prędkością.
– Chcąc wrócić z ofertą w niektóre rejony, musimy pozyskać lokomotywy, w związku z tym mamy projekt zakupu dziesięciu nowych lokomotyw oraz modernizujemy 20 lokomotyw, które również będą przeznaczone do ciągnięcia pociągów na liniach, gdzie nie ma trakcji elektrycznej – podkreśla Janusz Malinowski.
Na zakup nowych lokomotyw PKP Intercity wyda około 170 milionów złotych, na modernizację starych – 90 milionów złotych. Trwa postępowanie przetargowe, które wyłoni dostawców. Zgłosili się zarówno producenci krajowi, jak i jedna firma zagraniczna.
Największy projekt to jednak zakup nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które trafią na linię z Gdyni przez Warszawę do Krakowa i Katowic, z odgałęzieniami do Bielska-Białej, Gliwic, Rzeszowa i Wrocławia.
– To jest nasz największy projekt i te pociągi planujemy wprowadzić do normalnej eksploatacji w grudniu 2014 – mówi prezes PKP Intercity. – Planujemy pozyskać 20 składów zespołowych o prędkości 160 km/h, to będą też pociągi jadące z Górnego Śląska i z Krakowa nad morze, do Trójmiasta i do Szczecina, oraz z Krakowa do Olsztyna i z Warszawy do Bydgoszczy.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-05-22: Doda: Podczas koncertów zawsze staram się robić jakieś ekstrashow, by wzbudzić emocje. Mam dużo pomysłów, natomiast wszystko zależy od funduszy i organizatorów
- 2025-04-08: Alkohol najbardziej rozpowszechnioną substancją psychoaktywną u młodzieży. Coraz większa popularność e-papierosów
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2024-06-03: Przewoźnicy kolejowi chcą obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej. Pozwoliłoby to im konkurować z towarowym przewozem drogowym
- 2024-03-22: Wodorowe lokomotywy testowane w kolejnych krajach. Na polskie tory wyjadą najwcześniej za kilka lat
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-20: Pociągi autonomiczne rozwiążą problem braków kadrowych. Na ich pojawienie się w Polsce jeszcze zaczekamy
- 2024-02-15: Resort infrastruktury weryfikuje kluczowe inwestycje infrastrukturalne. Będą zmiany w Krajowym Planie Kolejowym
- 2024-02-16: Spór ze związkowcami w PKP Cargo daleki od rozstrzygnięcia. W marcu podobny scenariusz może czekać inne spółki kolejowe
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.