Newsy

PKP rozmawia ze związkowcami, ale przygotowuje się na ewentualny strajk na kolei

2012-12-06  |  06:45
Mówi:Piotr Ciżkowicz
Funkcja:Członek Zarządu
Firma:PKP S.A.
  • MP4

    Zarząd Polskich Kolei Państwowych zapewnia, że jest przygotowany na ewentualny strajk pracowników spółek kolejowych. Podejmowane działania mają ograniczyć jego ewentualne skutki i zminimalizować związane z tym uciążliwości dla pasażerów. Chodzi nie tylko o bieżące informacje, w czym mają pomóc mobilni informatorzy, ale również zapewnienie – w razie potrzeby – transportu zastępczego. Członkowie zarządu zapewniają jednocześnie, że próbują porozumieć się ze związkami zawodowymi w spornych kwestiach.

     Nie chciałbym wywoływać wilka z lasu, ponieważ my cały czas pracujemy nad porozumieniem. To jest najistotniejsze, żeby porozumienie ze związkami zostało zawarte i żeby ich oczekiwania, które są podstawą strajku, ograniczyć, zminimalizować – mówi członek zarządu PKP S.A. Piotr Ciżkowicz, dodając jednocześnie, że wierzy w dobrą wolę związkowców i ufa ich deklaracjom, że do strajku nie dojdzie w okresie świątecznym, kiedy natężenie ruchu pasażerów jest największe.

    Mimo prowadzonych negocjacji, PKP przygotowuje się na  ewentualny protest kolejarzy. Plan B jest już gotowy.

     – Po pierwsze, sama informacja na dworcach, na stacjach, tak żeby pasażer na bieżąco był informowany, do czego tego typu zakłócenia w pracy całego systemu mogą doprowadzić – mówi Ciżkowicz. 

    Jeśli pociągi będą jeździły z opóźnieniem, oczekujący pasażerowie mogą liczyć na ciepłe napoje.

     – Gwarantujemy pasażerom oczywiście, również w przypadku tych długich opóźnień, możliwość schronienia się przed mrozem, wypicia kawy, herbaty, rozgrzania się – zapewnia członek zarządu PKP SA.

    W przypadku odwołania pociągów lub dużych opóźnień, spółka uruchomi komunikację zastępczą.

     – Trudno powiedzieć, gdzie konkretnie, w jakiej skali, bo cały czas liczymy na to, że tego zakłócenia, czy samego powodu tego zakłócenia nie będzie – dodaje Piotr Ciżkowicz.

    Związkowcy walczą przede wszystkim o wyższe wynagrodzenia. Sprzeciwiają się odebraniu pracownikom spółek kolejowych uprawnień do korzystania z ulg, m.in. na przejazdy koleją do pracy.

    Nie wiadomo jeszcze, czy i kiedy miałoby dojść do strajku, ani też w jakich miejscach ruch byłby sparaliżowany. Decyzja wciąż nie została podjęta, chociaż związkowcy zapewniają, że nie mają zamiaru strajkować przed świętami Bożego Narodzenia. Ewentualnych protestów można się więc spodziewać prawdopodobnie na początku przyszłego roku.

    W spółkach kolejowych od 21 listopada trwają referenda strajkowe, w których bierze udział około 18 tysięcy osób. Od ich wyników uzależniona będzie ewentualna akcja protestacyjna. Decyzja powinna zapaść w przyszłym tygodniu, po zakończeniu referendum (10 grudnia).

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.