Mówi: | Łukasz Banach, współzałożyciel firmy Jeden Ślad Dariusz Mańkowski, prezes United Robots Wiesław Włodek, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej Witold Kowalczyk, prezes zarządu BOHR Technology |
Poczta Polska wdraża rozwiązania skracające czas dostawy przesyłek. Firma wybrała 11 projektów usprawniających działanie
Program logistyczny obniżający koszty transportu nawet o 20 proc., zeroemisyjny pojazd trójkołowy dla listonoszy czy robot, który samodzielnie porusza się w sortowni – to niektóre projekty, które wybrano do realizacji w ramach drugiej rundy programu akceleracyjnego dla start-upów „GammaRebels powered by Poczta Polska”. W jego ramach wyłoniono jedenaście firm, które zgłosiły innowacyjne pomysły mające usprawnić działanie Poczty Polskiej. Wszystkie dostały dofinansowanie z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Projekty, które wybrano do realizacji w ramach II rundy programu, to m.in. platforma do realizacji interaktywnych transmisji live do social mediów lub bezpośrednio na strony www i aplikacje mobilne do wykorzystania w komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej Liveact.me czy działający w chmurze, optymalizujący procesy logistyczne program DriveCloud, dzięki któremu koszty transportu mogą zostać pomniejszone nawet o jedną piątą. Kolejnym rozwiązaniem jest United Robots – robot, który samodzielnie może się poruszać zarówno w przestrzeni publicznej, jak i np. w zakładach produkcyjnych.
– Rozwiązanie United Robots dotyczy optymalizacji i automatyzacji procesów logistycznych, które zachodzą w Poczcie Polskiej – mówi agencji Newseria Biznes Dariusz Mańkowski, prezes United Robots. – Nasze rozwiązanie pomoże w skróceniu czasu przesyłki. Dążymy do tego, żeby przesyłka w centrum logistycznym była przewożona z miejsca rozładunku do miejsca sortowania i później ponownie z miejsca sortowania do ponownego załadunku posortowanych przesyłek w jak najkrótszym czasie.
Do usprawnienia procesu dostarczania przesyłek przyczynić się ma również Play Holding, innowacyjny, lekki i atrakcyjny cenowo elektryczny samochód dostawczy, oparty na konstrukcji kompozytowej, czy Jeden Ślad, w ramach którego powstały dwa projekty przyjaznych dla środowiska jednośladowych pojazdów ułatwiających pracę doręczycieli, zwłaszcza na terenach o niskiej gęstości zaludnienia.
– Dla Poczty Polskiej przygotowaliśmy dwa rozwiązania. Jednym z nich jest pierwszy w Polsce w pełni zabudowany, zeroemisyjny elektryczny pojazd trójkołowy na homologacji skutera, który przeznaczony jest do doręczeń listów i paczek w różnych rejonach miejskich i podmiejskich – mówi Łukasz Banach, współzałożyciel firmy Jeden Ślad. – Ten pojazd jest zbieżny z wieloma priorytetami zdefiniowanymi w strategii Poczty Polskiej, takimi jak zeroemisyjność, niski koszt eksploatacji, bo przejechanie 100 km to koszt 1–2 zł, większy komfort pracy dla listonosza w ogrzewanym, zabudowanym pojeździe, ale to także możliwość przewiezienia znacznie większej liczby paczek w danym rejonie niż za pomocą roweru czy tradycyjnego skutera spalinowego.
Drugim rozwiązaniem jest elektryczny skuter wyposażony w specjalne systemy wymiennych pakietów baterii oraz zaprojektowany we współpracy z firmą produkującą jachty kufer do przewozu przesyłek różnego rozmiaru.
Firma Bohr Technology stworzyła natomiast dla Poczty Polskiej symulator ruchu miejskiego, pozwalający na zoptymalizowanie przemierzanych tras oraz ułatwiający planowanie nowych, a także na zautomatyzowanie procesu i obniżenie kosztów logistycznych.
– Rozwiązanie pozwala w o wiele łatwiejszy sposób zarządzać trasami, planować je, zmieniać, modyfikować i tworzyć nowe. W sposób zautomatyzowany pozwala także uwzględnić wiele dodatkowych danych, np. pogodę, ustawienie świateł czy zdarzenia losowe – wyjaśnia Witold Kowalczyk, prezes zarządu Bohr Technology. – Za pomocą tego urządzenia można przewidywać, jaki będzie ruch, łatwiej go planować, docelowo skracać trasy czy je przyspieszać. Zaletą dla klientów, którą próbujemy tu osiągnąć, jest przesunięcie godziny odcięcia, do której klienci mogą na poczcie zgłaszać korespondencję.
Kolejne rozwiązania wybrane przez Pocztę Polską to m.in. Praca bez Barier, platforma służąca aktywizacji zawodowej i komunikacji osób niesłyszących, Anzonia, narzędzie na platformy mobilne, które łączy komunikaty marketingowe z usługami mobilnymi. Do realizacji skierowano również portal społecznościowo-biznesowy Veritas, przeznaczony do wymiany kontaktów, produktów i usług, oraz Ulan, czyli platformę integrującą portale sprzedażowe ze wsparciem sprzedaży i promocją firm w internecie.
Prace nad projektami trwały trzy miesiące. Poczta Polska wspierała młodych biznesmenów i innowatorów trzymiesięczną opieką mentora pomagającego w rozwoju przygotowywanych specjalnie na jej potrzeby rozwiązań.
– Poczta głównie kojarzy się z tradycyjnymi przesyłkami i paczkami, ale jesteśmy też operatorem cyfrowym. Mamy najnowocześniejszą platformę cyfrową, która może obsługiwać 40 milionów użytkowników, może być pośrednikiem między państwem, administracją państwową i samorządową a firmami i obywatelami – mówi Wiesław Włodek, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej. – Projekty w ramach tych 11 firm są ważne ze względu na naszą nową strategię. Światowy Związek Pocztowy zauważył, że się zmieniamy, otwieramy się na współpracę międzynarodową. Z około 70. pozycji w ramach rankingu operatorów narodowych skoczyliśmy na 7. pozycję. Jesteśmy liderem wśród krajów Europy Środkowej i Wschodniej.
Nowa strategia Poczty Polskiej to m.in. rozwój współpracy na arenie międzynarodowej, która obejmuje m.in. dostarczanie poprzez Jedwabny Szlak przesyłek zamówionych przez internet w Chinach na do 32 krajów Europy – umowę w tej sprawie Poczta Polska podpisała pod koniec ubiegłego roku. Koordynacja tak globalnych przedsięwzięć wymaga jednak zaangażowania najnowszych technologii, podobnie jak usprawnienie pracy operatora na rodzimym rynku. A to wymaga inwestycji w obszarze logistyki.
– Świat logistyczny jest ważny ze względu na to, żeby wykorzystywać rozwiązania, które oszczędzają energię, czy to w zakresie elektromobilności, czy różnych rozwiązań informatycznych ułatwiających poruszanie się, np. wykorzystujących systemy informatyczne i internet, żeby wybrać optymalną trasę dla naszych pojazdów różnej wielkości – dodaje wiceprezes Poczty Polskiej.
„GammaRebels powered by Poczta Polska” to jeden z dziesięciu programów akceleracyjnych wspieranych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach rządowego programu Start in Poland.
Czytaj także
- 2025-08-04: UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna
- 2025-08-07: Hubert Urbański: Teraz uczestnicy „Milionerów” przejdą wieloetapowe castingi. Chcemy mieć osoby z największą wiedzą
- 2025-07-25: Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]
- 2025-07-30: 70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute
- 2025-07-11: Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
- 2025-07-09: W czwartek głosowanie nad wotum nieufności wobec Komisji Europejskiej. To inicjatywa ponad 70 europosłów, również z Polski
- 2025-07-10: Od lipca ułatwienia w dostępie do terapii dla osób z przewlekłą chorobą nerek. Eksperci apelują o włączenie dietetyków w proces leczenia
- 2025-07-03: Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-07-21: Maciej Dowbor: Mamy dom w Hiszpanii i tam odpoczywamy, ale na co dzień mieszkamy w Polsce. Tu pracujemy, płacimy podatki, a nasze córki chodzą do szkoły
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny
Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.