Newsy

Prezes Budimexu: są pierwsze oznaki poprawy w branży budowlanej

2013-07-02  |  06:35
Mówi:Dariusz Blocher
Funkcja:prezes zarządu, dyrektor generalny
Firma:Budimex SA
  • MP4
  • Branża budowlana przeżywa ciężki rok, ale są pierwsze sygnały poprawy – uważa prezes Budimexu. Pod koniec tego roku firmy mogą zacząć zwiększać zatrudnienie, bo pojawiają się nowe zamówienia. Budimex, którego wartość stanowi połowę wyceny wszystkich spółek budowlanych notowanych na warszawskiej giełdzie, zdobywa więcej kontraktów niż rok temu. Spółka nadal chce inwestować w nowe obszary, takie jak transport i energetyka.

     – Zysk netto Budimeksu w tym roku nie będzie jakoś istotnie odbiegał od tego, co było w zeszłym roku, a podpisaliśmy więcej zleceń. To jest optymistyczna zapowiedź na następne okresy począwszy od 2014 roku – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Dariusz Blocher, prezes zarządu i dyrektor generalny Budimex SA.

    W ubiegłym roku zysk netto grupy Budimex wyniósł niemal 186 mln zł. Był to znaczny, ponad dwukrotny wzrost w stosunku do 2011 r. Spółka ma dominującą pozycję w branży. Według analizy firmy EY (dawniej Ernst & Young) wartość Budimexu stanowi 50 proc. wyceny wszystkich firm budowlanych notowanych na GPW. Blocher podkreśla, że pomimo niewielkiego spadku sprzedaży świadczy to o bardzo dobrej kondycji spółki.

     – Nasze wyniki odrobinę spadają, jeżeli chodzi o sprzedaż, ale rentowność i gotówkę utrzymujemy na dobrym poziomie. Cieszy mnie to, że zdobywamy więcej nowych zleceń niż w analogicznym okresie zeszłego roku. To jest optymistyczna zapowiedź na następne okresy począwszy od 2014 – podkreśla Blocher, przyznając jednak, że obecnie branża budowlana przeżywa ciężkie czasy.

    W pierwszym kwartale tego roku firmy budowlane zwolniły około siedemdziesiąt tysięcy osób. Blocher przewiduje jednak, że to nie koniec redukcji – według niego pracę w branży może stracić jeszcze drugie tyle. Dodaje, że dopiero pod koniec tego roku i w pierwszej połowie przyszłego może nastąpić zmiana koniunktury w branży.

    Mierząc się z trudną sytuacją Budimex rozgląda się za nowymi inwestycjami. Jednym z interesujących go segmentów jest transport. Spółki nie zniechęca nieudany zakup Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, które wkrótce po prywatyzacji zostało postawione w stan upadłości układowej.

     – W dalszym ciągu uważamy, że warto w tym segmencie być. Oczywiście, po naszych problemach z zakupem PNI bardzo ostrożnie patrzymy na powrót i czekamy na to, co się stanie ze spółką, czy ona przejdzie przez układ, czy nie. Wybieramy tylko niektóre tematy, jak Pomorska Kolej Metropolitarna w Gdańsku i do takich chcemy startować – zapowiada Blocher.

    Budimex aktywnie działa również w obszarze energetyki. Blocher jest jednak rozczarowany wolnym tempem ogłaszania przetargów i ich częstymi anulowaniami, ale zapowiada, że jego spółka będzie uczestniczyła w projektach. Budimex chce wrócić do przetargów w Elektrowni Turów, został także prekwalifikowany jako jedno z pięciu konsorcjów do przetargu na budowę bloku gazowego o mocy 420-600 MW w Grudziądzu.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.