Newsy

SKM w Trójmieście: umowa na remont pociągów w przyszłym miesiącu

2012-04-02  |  06:30
Mówi:Maciej Lignowski
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście
  • MP4

    W ciągu 14 miesięcy SKM w Trójmieście zamierza zmodernizować 21 z posiadanych 43 pojazdów. W pociągach zostanie wymienione całe wnętrze i systemy sterowania. Modernizacja jednego pojazdu będzie kosztowała ponad 5 mln zł.

    Przetarg na modernizację 21 składów SKM w Trójmieście wygrała spółka Tabor Szynowy Opole wraz ze Skoda Polska. Decyzja o wynikach czeka jeszcze na kontrolę przez Urząd Zamówień Publicznych.

     - Mamy nadzieję, że na przełomie kwietnia i maja dojdzie do podpisania umowy i wtedy tabor trafi do modernizacji. W ciągu 14 miesięcy 21 sztuk z naszych pojazdów zostanie gruntownie zmodernizowanych i przebudowanych - mówi Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.

    Gruntownie, bo ze starego wyposażenia zostanie jedynie zewnętrzna powłoka, czyli metalowa skorupa i podstawa, na której pociąg został wybudowany.

     - Całe wnętrze będzie nowe. Przestrzeń pasażerska zostanie wybudowana od nowa, nowe systemy sterowania pojazdem, nowe czoło pojazdu, nowa kabiny maszynisty. To wszystko sprawi, że pojazd uzyska lepszą dynamikę jazdy, będzie cichszy, będzie mógł się poruszać z większą prędkością - ok. 120 km/h - wymienia Maciej Lignowski.

    Każdy pociąg będzie wyposażony w m.in. system monitorujący, informację wizualną i audio dla pasażerów oraz ułatwienia dla niepełnosprawnych.

    Na decyzję o modernizacji taboru, zamiast jego wymiany, wpływ miały przede wszystkim względy ekonomiczne.

     - Zakup nowego pojazdu to jest wydatek ok. 15 mln zł. Modernizacja, według oferty firmy TS Opole to jest 5,1 mln zł. W związku z tym możemy zmodernizować 3 pojazdy w cenie jednego nowego - podkreśla prezes SKM.

    Projekt zostanie sfinansowany z pieniędzy unijnych. Środki na wkład własny spółka uzyska ze sprzedaży obligacji. W piątek przedstawiciele PKP SKM w Trójmieście i Banku Gospodarstwa Krajowego podpisali umowę programu emisji długo- i krótkoterminowych obligacji na kwotę 55 mln zł. Do ich spłaty dołożyć będą musieli się również pasażerowie. Jak zapewnia prezes spółki można spodziewać się podwyżki cen biletów, jednak niewielkich i na pewno nie w tym roku.

     - Podwyżki będą, bo trzeba pozyskać pieniądze na spłatę tych obligacji. Natomiast nie będą to podwyżki kilkunastoprocentowe. To będą podwyżki zapewniające nam pokrycie inflacji lub wzrostu jakichś podatków - dodaje Maciej Lignowski.

    Modernizacja taboru to tylko część większego projektu inwestycyjnego, w ramach którego stopniowo odnawiane są kolejne stacje kolejki łączącej Gdańsk, Sopot i Gdynię. Projekt zakłada również wydłużenie linii o jedną stację Gdańsk-Środmieście oraz wdrożenie nowego systemu sterowania linii. Łączna wartość inwestycji to 350 mln zł.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Polityka

    D. Joński: Nie wiemy, co zrobi Rosja za dwa–trzy lata. Według duńskiego wywiadu może zaatakować kraje nadbałtyckie i musimy być na to gotowi

    Zdecydowana większość krajów unijnych wskazuje na potrzebę wzmocnienia zdolności obronnych Europy w obliczu coraz bardziej złożonego geopolitycznego tła. Wywiady zachodnich państw wskazują, że Rosja może rozpocząć konfrontację z NATO jeszcze przed 2030 rokiem. Biała księga w sprawie obronności europejskiej „Gotowość 2030” zakłada m.in. ochronę granic lądowych, powietrznych i morskich UE, a sztandarowym projektem ma być Tarcza Wschód. – W budzeniu Europy duże zasługi ma polska prezydencja – ocenia europoseł Dariusz Joński.

    Transport

    Duże magazyny energii przyspieszą rozwój transportu niskoemisyjnego w Europie. Przyszłością może być wodór służący jako paliwo i nośnik energii

    Zmiany w europejskim transporcie przyspieszają. Trendem jest elektromobilność, zwłaszcza w ramach logistyki „ostatniej mili”. Jednocześnie jednak udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania, wysoka cena pojazdów i brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury. – Potrzebne są odpowiednio duże magazyny taniej energii. Przyszłością przede wszystkim jest wodór – ocenia Andrzej Gemra z Renault Group.

    Infrastruktura

    W Polsce w obiektach zabytkowych wciąż brakuje nowoczesnych rozwiązań przeciwpożarowych. Potrzebna jest większa elastyczność w stosowaniu przepisów

    Pogodzenie interesów konserwatorów, projektantów, inwestorów, rzeczoznawców i służby ochrony pożarowej stanowi jedno z największych wyzwań w zakresie ochrony przeciwpożarowej obiektów konserwatorskich. Pożary zabytków takich jak m.in. katedra Notre-Dame w Paryżu przyczyniają się do wprowadzania nowatorskich rozwiązań technicznych w zakresie ochrony przeciwpożarowej. W Polsce obowiązuje już konieczność instalacji systemów detekcji. Inwestorzy często jednak rezygnują z realizacji projektów dotyczących obiektów zabytkowych z uwagi na zmieniające się i coraz bardziej restrykcyjne przepisy czy też względy ekonomiczne.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.