Mówi: | Maciej Lignowski |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście |
SKM w Trójmieście: umowa na remont pociągów w przyszłym miesiącu
W ciągu 14 miesięcy SKM w Trójmieście zamierza zmodernizować 21 z posiadanych 43 pojazdów. W pociągach zostanie wymienione całe wnętrze i systemy sterowania. Modernizacja jednego pojazdu będzie kosztowała ponad 5 mln zł.
Przetarg na modernizację 21 składów SKM w Trójmieście wygrała spółka Tabor Szynowy Opole wraz ze Skoda Polska. Decyzja o wynikach czeka jeszcze na kontrolę przez Urząd Zamówień Publicznych.
- Mamy nadzieję, że na przełomie kwietnia i maja dojdzie do podpisania umowy i wtedy tabor trafi do modernizacji. W ciągu 14 miesięcy 21 sztuk z naszych pojazdów zostanie gruntownie zmodernizowanych i przebudowanych - mówi Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.
Gruntownie, bo ze starego wyposażenia zostanie jedynie zewnętrzna powłoka, czyli metalowa skorupa i podstawa, na której pociąg został wybudowany.
- Całe wnętrze będzie nowe. Przestrzeń pasażerska zostanie wybudowana od nowa, nowe systemy sterowania pojazdem, nowe czoło pojazdu, nowa kabiny maszynisty. To wszystko sprawi, że pojazd uzyska lepszą dynamikę jazdy, będzie cichszy, będzie mógł się poruszać z większą prędkością - ok. 120 km/h - wymienia Maciej Lignowski.
Każdy pociąg będzie wyposażony w m.in. system monitorujący, informację wizualną i audio dla pasażerów oraz ułatwienia dla niepełnosprawnych.
Na decyzję o modernizacji taboru, zamiast jego wymiany, wpływ miały przede wszystkim względy ekonomiczne.
- Zakup nowego pojazdu to jest wydatek ok. 15 mln zł. Modernizacja, według oferty firmy TS Opole to jest 5,1 mln zł. W związku z tym możemy zmodernizować 3 pojazdy w cenie jednego nowego - podkreśla prezes SKM.
Projekt zostanie sfinansowany z pieniędzy unijnych. Środki na wkład własny spółka uzyska ze sprzedaży obligacji. W piątek przedstawiciele PKP SKM w Trójmieście i Banku Gospodarstwa Krajowego podpisali umowę programu emisji długo- i krótkoterminowych obligacji na kwotę 55 mln zł. Do ich spłaty dołożyć będą musieli się również pasażerowie. Jak zapewnia prezes spółki można spodziewać się podwyżki cen biletów, jednak niewielkich i na pewno nie w tym roku.
- Podwyżki będą, bo trzeba pozyskać pieniądze na spłatę tych obligacji. Natomiast nie będą to podwyżki kilkunastoprocentowe. To będą podwyżki zapewniające nam pokrycie inflacji lub wzrostu jakichś podatków - dodaje Maciej Lignowski.
Modernizacja taboru to tylko część większego projektu inwestycyjnego, w ramach którego stopniowo odnawiane są kolejne stacje kolejki łączącej Gdańsk, Sopot i Gdynię. Projekt zakłada również wydłużenie linii o jedną stację Gdańsk-Środmieście oraz wdrożenie nowego systemu sterowania linii. Łączna wartość inwestycji to 350 mln zł.
Czytaj także
- 2024-09-27: Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
- 2024-07-16: Polska kolej potrzebuje zarówno nowych inwestycji, jak i realizacji prac utrzymaniowych istniejących linii. Temu do tej pory poświęcano za mało uwagi
- 2024-05-29: Prezes PGE: Energetyka węglowa nie jest w stanie funkcjonować zgodnie z zasadami rynkowymi. Konieczne jest wydzielenie tego segmentu ze spółki
- 2024-06-03: Przewoźnicy kolejowi chcą obniżki stawek dostępu do infrastruktury kolejowej. Pozwoliłoby to im konkurować z towarowym przewozem drogowym
- 2024-04-30: Powstaje nowy plan rozbudowy Lotniska Chopina. Bez tego za rok czy dwa byłoby całkowicie zapchane
- 2024-05-22: Tylko 20 proc. oświetlenia w gminach jest po modernizacji. Motywacją do inwestycji są znaczące oszczędności energii
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-03-22: Wodorowe lokomotywy testowane w kolejnych krajach. Na polskie tory wyjadą najwcześniej za kilka lat
- 2024-03-21: Branża budownictwa kolejowego w trudnej sytuacji po dwuletnim wyhamowaniu zamówień. W tym roku spodziewa się ożywienia i uruchomienia dużej liczby przetargów
- 2024-02-20: Pociągi autonomiczne rozwiążą problem braków kadrowych. Na ich pojawienie się w Polsce jeszcze zaczekamy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Trwają prace nad ostatecznym kształtem ustawy o związkach partnerskich. Kluczowe są kwestie tzw. małej pieczy
– Trwają rozmowy nad wypracowaniem konsensusu, który pozwoli na poparcie ustawy o związkach partnerskich przez większość sejmową – mówi ministra ds. równości Katarzyna Kotula. Jak podkreśla, rządowy projekt jest minimum, ale dlatego trzeba go wykorzystać do maksimum, by zabezpieczyć partnerów i dzieci wychowujące się w takich rodzinach. Szczególnie ważna jest kwestia tzw. małej pieczy. W toku konsultacji publicznych i międzyresortowych wpłynęło kilkaset stron uwag i kilka tysięcy maili.
Handel
Lekarze apelują o uregulowanie rynku saszetek z nikotyną. Na ich szkodliwe działanie narażona jest głównie młodzież
Saszetki z nikotyną są dostępne na rynku od kilku lat, ale nadal nie ma żadnych unijnych ani krajowych regulacji dotyczących ich oznakowania, reklamy czy sprzedaży. To powoduje, że tzw. pouches są bardzo łatwo dostępne, bez większych problemów można je kupić nawet przez internet, co przekłada się na ich rosnącą popularność, także wśród dzieci i młodzieży. Eksperci apelują o pilne uregulowanie tego rynku.
Problemy społeczne
Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
Światowa Organizacja Meteorologiczna podaje, że w ciągu ostatnich 50 lat pięciokrotnie zwiększyła się liczba katastrof naturalnych na świecie. Jednocześnie nowe możliwości w zakresie wczesnego ostrzegania i zarządzania kryzysowego pozwoliły ograniczyć liczbę ofiar trzykrotnie. Coraz częściej pomagają w tym dane satelitarne, czego przykładem było wykorzystanie nowego systemu Poland’s Civil Security Hub w trakcie wrześniowej powodzi na południowym zachodzie kraju.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.