Newsy

Trakcja ma zamówienia na 2 lata. Zamierza zwiększyć liczbę kontraktów zagranicznych

2013-08-12  |  06:30
Mówi:Roman Przybył
Funkcja:Prezes zarządu
Firma:Trakcja S.A.
  • MP4
  • Grupa Trakcja ma w portfelu zamówień kontrakty warte niemal 4 mld zł. Będzie je realizować co najmniej przez najbliższe dwa lata. Przechodząca reorganizację spółka cały czas startuje w przetargach i do końca roku liczy na zwycięstwo w 2-3 z nich. Przygląda się również zagranicznym rynkom, głównie litewskiemu, gdzie działa spółka zależna Trakcji Kauno Tiltai.

    W tym roku podpisaliśmy kontrakty o wartości przekraczającej 1 mld złotych, co stanowi więcej niż planowaliśmy.  To sukces, ponieważ ten rok jest dla całej branży budowlanej trudny i nowych kontraktów jest niewiele – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Roman Przybył, prezes zarządu Trakcji.

    Roman Przybył informuje, że Trakcja ma wypełniony kalendarz robót co najmniej do połowy 2015 r. ale spółka poszukuje już kolejnych kontraktów. Prezes liczy na pozytywne dla Trakcji rozstrzygnięcie 2 lub 3 przetargów, choć jak podkreśla, pewności w tej kwestii nie ma. Spółka szuka też zleceń na wschodzie i północy Europy. Chce jak najszybciej zagwarantować  sobie prace na następnych kilka lat.

    Bardzo ważnym dla Trakcji  rynkiem jest Litwa. Działa tam należąca do jej grupy kapitałowej spółka Kauno Tiltai. Jak podkreśla Przybył, rynek litewski jest wprawdzie dużo mniejszy od polskiego, ale i tak jest tam szansa na kontrakty warte kilkaset milionów złotych.

    Kauno Tiltai do momentu nabycia przez nas jej akcji, była liderem na rynku drogowym i mostowym, natomiast po transakcji nabycia akcji przez Trakcję, weszła na rynek kolejowy. Pomogliśmy Kauno Tiltai szczególnie przy wycenach, bo to jest dosyć trudna rzecz dla firm, które startują na tym rynku. W tej chwili ma już spory portfel prac kolejowych, a  w  tym roku również pozyskała kilka znaczących kontraktów w tym obszarze – deklaruje Przybył.

    Litwa to niejedyny rynek, któremu przygląda się Trakcja. Przybył informuje, że trwają przygotowania do kilku zagranicznych projektów, ale na razie nie chce zdradzać szczegółów.

    Starania o wyższe marże

    Spółka zamierza również poprawić marże na realizowanych kontraktach, dlatego podjęła działania reorganizacyjne: pięć spółek z grupy kapitałowej Trakcja zostanie połączonych w jedną, co ma nie tylko zmniejszyć koszty stałe, ale i przynieść poprawę zarządzania projektami. Wprowadzony będzie także nowy system informatyczny.

    Tych wiele zadań prowadzi do głównego celu, którym jest powiększenie marż na kontraktach, czyli rentowności całej grupy – podkreśla Przybył.

    Na poprawę marż wpływają również zmiany w organizacji przetargów. Jak wyjaśnia prezes Trakcji, PKP PLK – główny zamawiający spółki – wprowadza na coraz szerszą skalę prekwalifikacje w przetargach. Dzięki temu do właściwego przetargu przystępują jedynie ci wykonawcy, którzy spełnią określone kryteria. To gwarantuje zamawiającemu wyższą jakość wykonania, a startującym w przetargu ułatwia ofertowanie.

    Klient wybiera te firmy, które jego zdaniem spełniają warunki przez niego postawione, czyli są w stanie zapewnić zrealizowanie kontraktu do końca bez potknięć, przerw, problemów z płatnością, czyli np. mają referencje z podobnych robót w okresie ostatnich 2-3 lat. Klient po prekwalifikacji zaprasza pięć firm do złożenia ofert– tłumaczy Przybył. – Dzięki temu klient wie, że firma w ten sposób wybrana na pewno zrealizuje kontrakt, a jakość realizacji jej prac będzie przyzwoita. Większy rozsądek przy wycenianiu przekłada się również na marże uzyskiwane na końcu kontaktu.

     Taka procedura została już zastosowana przy ogłoszonym w grudniu ubiegłego roku, nierozstrzygniętym jeszcze, przetargu na przebudowę Lokalnego Centrum Sterowania Radom. Spośród kilkunastu firm, które wystartowały do prekwalifikacji, zlecający, czyli PKP PLK, zaprosił do udziału w przetargu ograniczonym jedynie pięć spółek, w tym Trakcję.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Handel

    Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

    Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.

    Prawo

    Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

    Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.