Newsy

Warszawa liderem innowacyjności w Polsce. Priorytetową inwestycją stolicy jest komunikacja

2015-06-02  |  06:15
Mówi:Michał Olszewski
Funkcja:zastępca prezydenta miasta stołecznego Warszawy
  • MP4
  • Warszawa zajęła pierwsze miejsce w rankingu polskich miast uczących się, czyli magazynów nauki i pomysłów, zapewniających przyjazne dla wiedzy środowisko i infrastrukturę, a tym samym atrakcyjnych dla inwestorów. Stolica przoduje w takich kategoriach jak infrastruktura dla nowoczesnej produkcji, jednak wyniki w innych nie są satysfakcjonujące, m.in. jakość obsługi w urzędach skarbowych czy ZUS.

    W rankingu miast uczących się przygotowanym przez Fundację Schumana Warszawa zdobyła 54,9 pkt na 100 możliwych i jako jedyne miasto w kraju może być porównywane z metropoliami europejskimi.

    Jako władze miasta możemy się cieszyć, że mamy tak dobrą sytuację społeczno-gospodarczą. To jednak nie jest powód do tego, żeby dzisiaj nic nie robić i wyłącznie cieszyć się z triumfu – mówi Michał Olszewski, zastępca prezydenta miasta stołecznego Warszawy. – Bardziej spoglądamy na to, jak Warszawa plasuje się w rankingach europejskich. One są dla nas dzisiaj wyznacznikiem tego, kogo powinniśmy gonić i gdzie nadrabiać zaległości.

    Autorzy raportu podkreślają, że wysoka pozycja Warszawy – z 1,7 mln zarejestrowanych mieszkańców oraz z ok. 2,5 mln przebywających w ciągu dnia pracy – nie jest zaskoczeniem. Ze względu na pełnione funkcje stolicy i centrum finansowo-gospodarczego kraju ma mocną pozycję wyjściową.

    To w Warszawie dzisiaj tworzy się największa liczba miejsc pracy, to stolica dzisiaj generuje 11 proc. polskiego eksportu i 16 proc. PKB – mówi Michał Olszewski.

    W Warszawie siedzibę ma co 12. zarejestrowana firma (w 2013 r. było ich 371 tys.). Bezrobocie wynosi 3,6 proc., a płace sięgają 5,1 tys. zł brutto.

    Stolica ma wiele atutów, by przyciągać kolejnych inwestorów. Olszewski podkreśla jednak, że dla budowania dalszego potencjału inwestycyjnego miasta kluczowe jest domknięcie infrastruktury komunikacyjnej.

    Dziś mamy wykonane 70 proc. planu w zakresie budowania dostępności Warszawy, który sobie założyliśmy w 2006 roku. Domknięcie południowej i wschodniej obwodnicy miasta spowoduje, że będziemy mogli spokojnie powiedzieć, że Warszawa jest już dostępna z perspektywy lokalnej, regionalnej i międzynarodowej – mówi zastępca prezydenta stolicy.

    Na poziomie międzynarodowym wpływ miała m.in. rozbudowa terminalu na Lotnisku Chopina, mająca na celu zwiększenie przepustowości portu lotniczego do nawet 20 mln pasażerów rocznie. To znacznie więcej, niż dziś potrzebuje, jednak daje duże możliwości rozwoju.

    Używając środków europejskich i naszych własnych, udało nam się nadgonić bardzo wiele zapóźnień infrastrukturalnych i przy okazji budować atrakcyjność inwestycyjną miasta – podkreśla Olszewski.

    Zwiększanie dostępności oznacza również tworzenie komunikacyjnych połączeń między dzielnicami, na których brak skarżą się mieszkańcy. Miasto zapowiada, że będzie je stopniowo uzupełniać.

    One z punktu widzenia całego układu komunikacyjnego może nie robią wrażenia, ale z punktu widzenia lokalnego są bardzo ważnym uzupełnieniem oferty komunikacyjnej. Każda inwestycja w infrastrukturę komunikacyjną, transportową, tramwajową i drogową daje mocny oddech. Pokazał to m.in. ukończony tramwaj na Tarchomin i liczba pasażerów, która z tego rozwiązania korzysta – mówi Michał Olszewski. – Niebawem rozpoczynamy kolejne inwestycje tramwajowe oraz kontynuujemy budowę II linii metra.

    Z raportu Fundacji Schumana wynika jednak, że stolica jest najgorszym miejscem do prowadzenia biznesu. Ze względu na dużą liczbę przedsiębiorców trudniej załatwić coś w ZUS-ie lub urzędzie skarbowym (liczba urzędników na tysiąc firm jest znacznie poniżej średniej), a proces w sądzie rejonowym trwa średnio 16 miesięcy (średnia dla kraju to 9 miesięcy).

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Handel

    Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji

    Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.

    Bankowość

    RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

    W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.

    Handel

    Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

    – Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.