Newsy

Branża logistyki coraz bardziej zautomatyzowana. Rozładunkiem towaru zajmują się autonomiczne wózki, a inwentaryzacją roboty stukrotnie szybsze niż człowiek

2024-08-30  |  06:25

Do 2028 roku globalny rynek automatyzacji w logistyce wzrośnie o ponad 50 proc. – przewidują analitycy Markets and Markets. Wpłyną na to czynniki związane ze wzrostem kosztów pracowniczych, dążenie klientów do osiągania optymalnego zarządzania ich towarem, a także czynniki pozarynkowe, takie jak cele środowiskowe. Już dziś za rozładunek towaru odpowiadają coraz częściej inteligentne, autonomiczne wózki, a inwentaryzację można powierzyć robotom stukrotnie szybszym niż człowiek.

Biorąc pod uwagę sytuację rynkową, nieustający wzrost kosztów pracowniczych, elastyczność, którą robotyzacja dostarcza, jest ona trendem, który będzie przyspieszał. Już teraz widzimy rosnące zapotrzebowanie ze strony klientów. Jest to bardzo często definiowane już na wstępnym etapie projektu w procesie logistyki kontraktowej. Widzimy już przewagę finansową inwestycji w tego typu rozwiązania, z których my też korzystamy – mówi w wywiadzie dla agencji Newseria Innowacje Sławomir Rodak, dyrektor komercyjny ID Logistics Polska.

W minionym roku firma ID Logistics wdrożyła około 500 robotów w dziewięciu centrach dystrybucji, w tym również w Polsce. Przedsiębiorstwo już od 2021 roku w ramach projektu Roboost intensyfikuje inwestycje w rozwiązania robotyczne. Chodzi zwłaszcza o wsparcie procesów przygotowywania zamówień, transportu, składowania oraz obsługi.

– Przykładem mogą być roboty ACR, które wdrożyliśmy w jednym z budynków dla klienta w kategorii fashion, czy autonomiczne wózki do rozładunku palet w budynku w Mszczonowie. Widzimy też, że potrzeby rynku się zmieniają. Klienci mają swoje oczekiwania. Wolumeny, struktura zamówień, nowe typy sprzedaży, produkty, które pojawiają się w sprzedaży, też wpływają na to, jakie rozwiązanie można danemu klientowi zaproponować, wdrożyć w projekcie i wykorzystać – mówi Sławomir Rodak.

Jak podkreśla, Polska wciąż wolniej się rozwija w tym względzie niż rynki Europy Zachodniej, na co wpływ mają przede wszystkim trzy- albo czterokrotnie wyższe wolumeny w logistyce kontraktowej w tych krajach.

To stwarza dużo większe pole do manewru, jeżeli chodzi o inwestycje w automatykę, roboty i wszystko, co jest nowe, chociażby ze względu na ROI [return on investment, zwrot z inwestycji – red.], które przy takich projektach należy skalkulować. Co ważne i co widzimy nawet z naszych operacji w ID Logistics, takie rozwiązania są wdrożone, one już w Europie funkcjonują, jest tego coraz więcej. Również w Polsce jest to trend, który się będzie rozwijał. Widzimy już, że ma to sens i uzasadnienie finansowe – podkreśla dyrektor komercyjny ID Logistics Polska.

Według Markets and Markets światowy rynek automatyzacji logistyki zwiększy swoją wartość z 32,7 mld dol. w 2023 roku do 51,2 mld dol. w roku 2028. Analitycy zwracają uwagę na to, że w ostatnich latach wzrosło znaczenie pojazdów autonomicznych w logistyce. Możliwości są jednak dużo szersze.

– Mieliśmy szereg wdrożeń, jeżeli chodzi o innowacje w ID Logistics, między innymi wspomniane wcześniej roboty ACR czy wózki autonomiczne do rozładunku i załadunku palet. Innowacje są też w zakresie IT czy HR. W każdym departamencie naszej organizacji znajdziemy jakieś rozwiązania, które zostały usprawnione i bazują na innowacjach wcześniej niewidocznych na rynku lub nieznanych. Przykładem może być ID Smart lub rozwiązania z zakresu IT, na przykład monitoring magazynów online – wymienia ekspert.

Rozwiązaniem ułatwiającym zarządzanie gospodarką magazynową jest np. ASTRID, autonomiczny robot inwentaryzacyjny oparty na sztucznej inteligencji. Robot pozwala dostarczać w czasie rzeczywistym informacje niezbędne do właściwego zarządzania łańcuchem dostaw klientów. Szybko i w pełni przeprowadzana inwentaryzacja palet umożliwia regularne uzupełnianie stanów magazynowych. Robot sprawdza 5 tys. palet na godzinę – to 20 razy więcej niż dron, zazwyczaj wymagający obecności operatora, i 100 razy szybciej, niż ma to miejsce w przypadku inwentaryzacji przez człowieka.

Eksperci rynkowi wskazują, że robotyzacja w logistyce niesie ze sobą korzyści w postaci m.in. przyspieszenia procesów, zwiększenia ich efektywności, czyli też szybszej obsługi klientów. Jednak szeroko pojęte innowacje w branży służą także celom zrównoważonego rozwoju. Kierunki rozwoju technologicznego w logistyce kontraktowej są więc z jednej strony ściśle związane z oczekiwaniami i potrzebami klientów, a z drugiej – wynikają z globalnych polityk proekologicznych.

W kontekście zeroemisyjności innowacje mają bardzo duże znaczenie. Pozwalają optymalizować konsumpcję energii czy czas pracy pracowników, ograniczać produkcję dwutlenku węgla – wskazuje Sławomir Rodak. – Narzucone cele przez różne dyrektywy wpływają na to, co możemy zrobić i jak powinniśmy patrzeć na przyszłość w kontekście inwestycji, rozwoju, wpływu na otoczenie, na klimat, środowisko, na pracowników, czyli na całe otoczenie branży. One się przekładają bezpośrednio na to, w co inwestujemy, którym inicjatywom się bardziej przyjrzeć, które można usprawnić, które można poprawić. Ale też są tego negatywne konsekwencje, jak chociażby na początkowym etapie zwiększone koszty. Mimo wszystko uważamy, że to jest coś, w co warto inwestować i co będzie się rozwijało i co przyczynia się do poprawy odbioru firmy, usprawnienia jej funkcjonowania, ale także wpływu na otoczenie.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prąd z największej prywatnej inwestycji energetycznej w Polsce popłynie w 2027 roku. Polenergia dostała właśnie potężny zastrzyk finansowania

Polenergia S.A. i Bank Gospodarstwa Krajowego podpisały umowę pożyczki ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) na budowę morskich farm wiatrowych. Finansowanie wyniesie 750 mln zł i zostanie wykorzystane do budowy dwóch farm o łącznej mocy 1440 MW. Największa prywatna grupa energetyczna w Polsce realizuje ten projekt z norweskim Equinorem. Prace związane z budową fundamentów turbin na Bałtyku mają się rozpocząć w 2026 roku. Projekty offshorowe będą jednym z filarów nowej strategii Polenergii, nad którą spółka właśnie pracuje.

Przemysł

Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]

Innowacje cyfrowe w przemyśle, choć wiążą się z kosztami i wyzwaniami, są jednak postrzegane przez firmy jako szansa. To podejście przekłada się na większą otwartość do ich wdrażania i chęć inwestowania. Ponad 90 proc. firm przemysłowych w Polsce, które wprowadziły co najmniej jedno rozwiązanie Przemysłu 4.0, dostrzega wyraźną poprawę efektywności procesów produkcyjnych – wynika z nowego raportu Autodesk. Choć duża jest wśród nich świadomość narzędzi opartych na sztucznej inteligencji, na razie tylko 14 proc. wykorzystuje je w swojej działalności.

Prawo

Przez „wrzutkę legislacyjną” saszetki nikotynowe mogły zniknąć z rynku. Przedsiębiorcy domagają się konsultowania nowych przepisów

Coraz popularniejsze na rynku saszetki z nikotyną do tej pory funkcjonują poza systemem fiskalnym i zdrowotnym. Nie są objęte akcyzą ani zakazem sprzedaży osobom niepełnoletnim. Dlatego też sami producenci od dawna apelują do rządu o objęcie ich regulacjami, w tym podatkiem akcyzowym, żeby uporządkować rosnący rynek i zabezpieczyć wpływy budżetowe państwa. Ministerstwo Zdrowia do projektu ustawy porządkującej rynek e-papierosów bez zapowiedzi dodało regulację dotyczącą saszetek nikotynowych, która jednak w praktyce mogła zlikwidować tę kategorię wyrobów na rynku. Przedsiębiorcy nie kryją rozczarowania sposobem, w jaki wprowadzane są zmiany w przepisach regulujących rynek.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.