Mówi: | Arkadiusz Stasiak |
Funkcja: | wiceprezes ds. operacyjnych |
Firma: | DHL Parcel Polska |
Firmy kurierskie działają na najwyższych obrotach. Sprawna obsługa szczytu wysyłkowego zależy od odpowiedniej infrastruktury
Przedświąteczny szczyt zakupowy dla firm logistycznych oznacza nawet dwa razy większy ruch niż w pozostałych okresach roku. W całym IV kwartale wolumen paczek rośnie o 40–60 proc. Aby to sprawnie obsłużyć, konieczne są inwestycje w infrastrukturę – magazyny, sortownie czy centra logistyczne, które będą się elastycznie dostosowywać do zmieniających się wolumenów. DHL Parcel Polska w Kostrzynie pod Poznaniem uruchomił nowy terminal, który obsługuje 7,5 tys. paczek na godzinę. Dziś działa na pełnych obrotach i sprawdził się już podczas szczytu związanego z Black Friday. W Polsce Zachodniej spółka buduje także Międzynarodowe Centrum Logistyczne, które obsłuży ruch zagraniczny – będzie w stanie sortować 50 tys. paczek na godzinę.
– Obiekt zlokalizowany w Kostrzynie koło Poznania to najnowsza inwestycja DHL Parcel Polska. Na obszarze 8 tys. mkw. w hali zlokalizowaliśmy pierwszy w Polsce bardzo nowoczesny system cross-belt, który umożliwia procesowanie 7,5 tys. paczek na godzinę. To najnowocześniejsza tego typu inwestycja w Europie. Dzięki technologii, którą tam zastosowaliśmy, umożliwiamy sobie elastyczne dostosowywanie sortu do zmieniających się wolumenów. Dzięki temu możemy obsługiwać ponad 100 kurierów zlokalizowanych w tym obiekcie – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Arkadiusz Stasiak, wiceprezes ds. operacyjnych DHL Parcel Polska.
Nowy terminal DHL Parcel Polska P2 to inwestycja o łącznej powierzchni ponad 50 tys. mkw. Umożliwia on nie tylko zmiany sposobu i kierunku sortu na podstawie odpowiedniego programowania baz danych, ale też – dzięki nowoczesnemu oprogramowaniu mierzącemu, ważącemu i fotografującemu paczki – bardzo precyzyjne śledzenie przesyłki.
Teraz obiekt mierzy się ze zwiększonym ruchem związanym z okresem bożonarodzeniowym, ale sprawdził się już w obsłudze ruchu przesyłek zamówionych w okolicy Black Friday, kiedy tradycyjnie rusza szereg wyprzedaży.
– To wtedy właśnie wolumeny są szczytowe w ramach całego roku, ale osiągnęliśmy zakładane cele. Obsłużyliśmy niesamowite liczby wolumenów i klientów w ramach ich oczekiwań, czyli późne godziny dostaw do magazynu, ale doręczenia następnego dnia. To wszystko uzyskaliśmy zgodnie z założeniami – zapewnia wiceprezes ds. operacyjnych DHL Parcel Polska.
Jak podkreśla, przygotowania do szczytu zaczynają się już w połowie roku. Najpierw na podstawie precyzyjnej analizy danych tworzone są prognozy wolumenowe i do tego dostosowywane są procesy i obsada. We wrześniu zwykle rusza rekrutacja dodatkowych pracowników. Ich sprawne działanie uwarunkowane jest jednak odpowiednimi systemami w infrastrukturze.
– Szczyt paczkowy to szczególny okres w roku. W IV kwartale rosną wolumeny o 40–60 proc., a w szczytowych dniach nawet dwukrotnie versus inne dni w ciągu roku, tak że jest to szczególne wyzwanie dla firm logistycznych. Możemy jednak zagwarantować, że wszystkie paczki dotrą na czas – mówi Arkadiusz Stasiak.
Nowy terminal wyposażony został w nowoczesne rozwiązania proekologiczne, w tym m.in. system zbierania wody deszczowej, inteligentne oświetlenie LED czy 60 stanowisk ładowania samochodów elektrycznych.
– Naszą inwestycję realizowaliśmy w ramach polityki GoGreen. Budynek zaprojektowany jest w taki sposób, aby był maksymalnie przyjazny dla środowiska – podkreśla przedstawiciel spółki. – Technologia budynku, ale też zastosowane rozwiązania wewnątrz, pozwalają nam redukować emisję dwutlenku węgla. Instalujemy dobrą izolację, wentylację mechaniczną, rekuperację, inteligentne oświetlenie LED. Zainwestowaliśmy też w farmę fotowoltaiczną, która będzie zasilała sorter wewnątrz naszego magazynu. Również instalacja zasilająca samochody elektryczne będzie korzystała z tej czystej energii.
Obiekt w Kostrzynie koło Poznania ma istotne znaczenie dla całej sieci DHL, nie tylko w Polsce, ale też w Europie. Wynika to stąd, że największe przepływy wolumenowe z Polski trafiają na rynek niemiecki, jego udział w polskim eksporcie paczek wynosi niemal 30 proc. Ponadto DHL jako firma wywodząca się z niemieckiego rynku cieszy się zaufaniem tamtejszych odbiorców. Dlatego kolejną inwestycję realizuje także w Polsce Zachodniej.
Tym razem będzie to Międzynarodowe Centrum Logistyczne DHL, które ruszy w 2023 roku. Będzie największym obiektem grupy tego typu w Polsce i jednym z największych w Europie. Zajmie ono 32 tys. mkw. powierzchni i zostanie wyposażone w trzypoziomowy sorter o wydajności na najwyższym poziomie. Obsługiwać będzie klienta zarówno biznesowego, jak i docelowego, z doręczeniem w Polsce i za granicą.
– Z perspektywy przepływu paczek międzynarodowych kluczowe są inwestycje na granicy zachodniej. To właśnie w granicach Poznania wiele firm lokalizuje swoje centra logistyczne. Szczególnie w tym rejonie ważne jest, aby dostosować nasze procesy logistyczne do potrzeb klientów tam zlokalizowanych – mówi Arkadiusz Stasiak. – W Międzynarodowym Centrum Logistycznym będziemy w stanie sortować jednocześnie na 100 różnych kierunków, do 50 tys. paczek na godzinę. To spowoduje, że nasi klienci, którzy nadają paczki w Polsce, będą mogli dostarczać je w krótszym terminie na terenie całej Europy.
Czytaj także
- 2025-05-13: Dzięki sztucznej inteligencji przesyłki mogą trafiać do klientów tego samego dnia. Liczba takich dostaw w Amazon znacząco rośnie
- 2025-05-16: W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-05-06: Dla większości Polaków praca to obowiązek. Tylko niewielka część czuje satysfakcję z wykonywanych zadań
- 2025-05-13: Duże zmiany na rynku agencji PR. Prawie połowa z nich działa na rynku krócej niż pięć lat
- 2025-04-11: Inwestorzy już odczuwają skutki wprowadzania ceł przez Donalda Trumpa. Finalnie najwięcej stracą na tej polityce Amerykanie
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-04-29: Julia Kamińska: Założyłam sobie, że w tym roku nie będę kupować żadnych nowych ubrań. Z sukcesem sprzedaję też swoje rzeczy na popularnej platformie
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.