Newsy

Start-upy dostarczą Polskiej Spółce Gazownictwa innowacyjne rozwiązania. Pomogą zwiększyć bezpieczeństwo dostaw gazu i ich efektywność

2016-12-21  |  06:50
Mówi:Łukasz Kroplewski, wiceprezes PGNiG SA

Michał Szaniawski, wiceprezes ARP

Tomasz Blacharski, członek zarządu ds. technicznych, Polska Spółka Gazownictwa

Robert Duszka, dyrektor handlowy, Network Media Group

  • MP4
  • Na współpracy korporacji ze start-upami korzystają obie strony. Z osiągnięć technologicznych polskich firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw chce skorzystać także Polska Spółka Gazownictwa. W zorganizowanej przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo wspólnie z Agencją Rozwoju Przemysłu trzeciej edycji Warsztatów Innowacyjnych Pomysłów wybrano trzy innowacyjne projekty. Rozwiązania mają wpłynąć na rozwój bezpieczeństwa dostaw paliwa gazowego i zwiększenie ich efektywności – wskazuje Tomasz Blacharski z Polskiej Spółki Gazownictwa.

    Grupa PGNiG we współpracy z Agencją Rozwoju Przemysłu oraz Izbą Gospodarczą Gazownictwa wybrały zwycięzców trzeciej edycji Warsztatów Innowacyjnych Pomysłów, którzy zaproponowali najlepsze rozwiązania dla Polskiej Spółki Gazownictwa.  

    – Jako narodowy operator systemu dystrybucyjnego potrzebujemy rozwiązań związanych z produktem i usługą. Świadczymy usługi dystrybucyjne związane z bezpieczną dostawą paliwa gazowego do ponad 6,7 mln klientów, dlatego oczekujemy rozwiązań innowacyjnych związanych z bezpieczeństwem transportu paliwa gazowego, smart meteringiem czy poprawą jakości obsługi klienta – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Tomasz Blacharski, członek zarządu ds. technicznych w Polskiej Spółce Gazownictwa.

    Nabór skierowany był do start-upów oraz przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw oferujących produkt lub usługę na co najmniej 7. poziomie gotowości technologicznej, który umożliwia przeprowadzenie demonstracji oferowanego produktu lub usługi w warunkach operacyjnych PSG.

    – Batalię o innowacje rozpoczęliśmy w I kwartale 2016 roku w obszarze bezpiecznej eksploatacji sieci, business security, smart grid, gauz, również power to gas czy rozwoju dystrybucji paliwa gazowego w oparciu o LNG i CNG. Nowe rozwiązania mają wpłynąć na rozwój bezpieczeństwa dostaw paliwa gazowego, zwiększenie efektywności dostaw paliwa gazowego i gazyfikację niezgazyfikowanych terenów Polski w oparciu choćby o technologię LNG – wymienia przedstawiciel PSG.

    Spośród nadesłanych propozycji eksperci wyróżnili 7 najciekawszych rozwiązań – od termogeneratora elektrycznego, przez system sterowania stacją gazową, do oprogramowania monitorującego jakość gazu w sieci dystrybucyjnej w warunkach zatłaczania wodoru. Do pilotażu i komercyjnego wdrożenia wytypowano równorzędnie trzy projekty firm: Aiut sp. z o.o. (system przedpłatowy dla indywidualnych odbiorców gazu), Bednarski Consulting (system monitoringu i szybkiej detekcji uszkodzeń sieci gazociągowej) oraz NMG SA (system odpowiadający za monitoring pracy turboekspanderów, urządzeń służących do wytwarzania energii elektrycznej przy obniżonym ciśnieniu gazu).

    – Przygotowaliśmy system analizy pracy turboekspanderów. To innowacyjne rozwiązanie nie tylko na rynku polskim, lecz także na europejskim. Mamy możliwość analiz tego typu urządzeń nie tylko w sferze technologicznej, lecz także ekonomicznej i środowiskowej, czyli jaki jest właściwy punkt pracy i ile jeszcze można na tym zarobić. Na to pytanie odpowiadają nasze rozwiązania, ale dla Polskiej Spółki Gazownictwa jesteśmy w stanie przede wszystkim zrealizować projekty związane z akwizycją danych z wielu urządzeń pomiarowych – zapowiada Robert Duszka, dyrektor handlowy Network Media Group, jeden z laureatów konkursu.

    Współpraca start-upów oraz dużych korporacji to sytuacja, na której zyskują obie strony. Z badania agencji SW Research dla UPC Biznes „Gotowi na innowacje – co uwalnia potencjał małych i średnich firm w Polsce?” wynika, że zdecydowana większość małych przedsiębiorców (80 proc.) przyjęłaby ofertę współpracy od korporacji. Główne zalety to możliwość włączenia swojego produktu bądź usługi do oferty partnera (42 proc.) oraz wspólny rozwój nowego produktu i know-how (38 proc.).

    – Warsztaty Innowacyjnych Pomysłów to znakomita formuła na współpracę między taką grupą jak my a małym i średnim biznesem oraz start-upami. Open Innovation powoduje, że zyskuje duży biznes, grupa, którą jest Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, oraz ci wszyscy, którzy do nas zgłaszają swoje pomysły – przekonuje Łukasz Kroplewski, wiceprezes ds. rozwoju Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.

    W ramach Warsztatów Innowacyjnych Pomysłów spółki należące do grupy PGNiG zgłaszają listę obszarów tematycznych, w których poszukują innowacyjnych rozwiązań. Na te wyzwania odpowiadają mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, oferując projekty dopasowane do potrzeb spółek gazowych.

    – Jednym z naszych celów jest umożliwienie małym i średnim firmom, również start-upom, zdobywania kontraktów od dużych przedsiębiorstw. Innym celem jest wykorzystanie tych zasobów i rozwiązań, które już istnieją, do rozwoju dużych przedsiębiorstw. Gdyby nie pozyskiwały one tych rozwiązań, np. w ramach Warsztatów Innowacyjnych Pomysłów, musiałyby prowadzić kosztowne i długotrwałe prace badawczo-rozwojowe. Na tym nasza gospodarka traciłaby podwójnie, bo duża firma wydaje środki, traci czas i nie zarabia, a ktoś, kto tę pracę już wykonał, nie może się rozwijać, bo nie ma odbiorcy dla swojej technologii – tłumaczy Michał Szaniawski, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.

    Łącznie z poprzednimi edycjami w ramach Warsztatów Innowacyjnych pomysłów swoje rozwiązania technologiczne zgłosiło prawie 140 przedstawicieli małych i średnich firm. ARP zakończyła też nabór do czwartej już edycji programu. Tym razem wspólnie z Przedsiębiorstwem Państwowe „Porty Lotnicze” szukano projektów odpowiadających na wyzwania technologiczne, organizacyjne i infrastrukturalne lotniska Chopina.

    – Zgłaszają się do nas także firmy, które oferują rozwiązanie w obszarze, który nie był zdefiniowany, ale ich propozycja jest na tyle interesująca, że trafiają do finału. Chcemy dawać szansę zrobić biznes, a nie określać sztywne ramy ograniczające i dyskwalifikujące zainteresowanych. Firmy, które się do nas zgłoszą, są oceniane pod względem biznesowym i technologicznym. Najlepiej rokujące projekty są zapraszane do finału – mówi Michał Szaniawski.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.