Mówi: | Boby Cherian |
Funkcja: | kierownik ds. kluczowych klientów i innowacji |
Firma: | Actronika |
Wrażenia w wirtualnej rzeczywistości wchodzą na coraz wyższy poziom. Innowacyjna kamizelka zapewni 250 różnych efektów
Jeszcze wyraźniejsze odczucia dotykowe podczas gry czy oglądania seansu filmowego ma zapewnić innowacyjna kamizelka haptyczna. Urządzenie obsługuje 250 wrażeń dotykowych, takich jak m.in. odczucia towarzyszące deszczowi czy podmuchom wiatru, uderzeniom kuli czy gałęzi podczas biegu przez dżunglę. Urządzenie jest pomyślane przede wszystkim z myślą o rozrywce, sprawdzi się m.in. w salonach VR czy kinach, ale może znaleźć zastosowanie także w biznesie szkoleniowym czy reklamie.
– Skinetic to kamizelka, która po ubraniu pozwala nam poczuć to, czego doświadczamy w świecie cyfrowym. Dotychczas podczas gry mogliśmy tylko widzieć i słyszeć przedstawiony w niej świat. Po założeniu naszej kamizelki będziemy mogli go także poczuć, na przykład kiedy trafi w nas pocisk. Nie poczujemy bólu, ale będziemy wiedzieć, że zostaliśmy trafieni. Jeśli w grze pada deszcz, będziemy mogli poczuć jego krople na sobie. Stojąc w ulewnym deszczu i wietrze, poczujemy to na swojej skórze. Na naszej liście mamy około 250 różnych efektów – informuje w rozmowie z agencją Newseria Innowacje Boby Cherian, kierownik ds. kluczowych klientów i innowacji w firmie Actronika.
„Czy wyobrażałeś sobie gałęzie uderzające o Twoją klatkę piersiową, kiedy przedzierasz się przez dżunglę, kurtynę wody spadającą na Twoje ramiona, kiedy przechodzisz pod wodospadem, czy oddech na plecach potwora skradającego się za Tobą?” – zachęcają producenci kamizelki. Jak zapewniają, dzięki takim możliwościom urządzenie może znaleźć różne zastosowania, głównie w rozrywce, np. projekcjach filmowych, wystawach sztuki czy podczas słuchania muzyki dzięki rozszerzeniu sekcji rytmicznej również na wrażenia dotykowe. Punktem wyjścia są natomiast zastosowania gamingowe.
– Głównym rynkiem są dla nas wirtualne środowiska rozrywkowe. Celujemy głównie w salony VR, ale pracujemy też nad tym, żeby nasze urządzenie mógł kupić praktycznie każdy. Chcemy, żeby każdy mógł mieć je w domu i ciesząc się grą, którą lubi, mógł ją też dosłownie poczuć – dodaje Boby Cherian.
Na rynku są już dostępne podobne rozwiązania. Kamizelka haptyczna KOR-FX, opracowana przez firmę Immerz, która stworzyła też debiutującą na Targach CES w 2010 roku opaskę wibrującą podczas gry, wykorzystuje technologię opierającą się na systemie limfatycznym i generowaniu fal dźwiękowych, a nie zwykłych wibracji. Kiedy przetworniki opierają się o klatkę piersiową, generowane fale pozwalają odczuć wrażenia dotykowe towarzyszące grzmotom czy wybuchom.
– Nasz produkt jest wyjątkowy, bo jest w nim dostępnych 250 różnych efektów. Na rynku jest kilka innych kamizelek, ale mają ograniczoną liczbę efektów. Z naszą kamizelką można naprawdę odczuć różnicę, na przykład pomiędzy deszczem a wiatrem. Ludzie od razu czują, że wrażenia są inne. Obecnie nie ma drugiego takiego urządzenia na rynku – przekonuje przedstawiciel Actroniki.
Urządzenie jest kompatybilne z komputerami, smartfonami, tabletami oraz amatorskimi i profesjonalnymi platformami VR. Może być stosowane przez osoby obu płci oraz w różnym wieku – nie ma wariantów dla kobiet, mężczyzn i dzieci. Założenie go na ciało nie zajmuje więcej niż minutę. Kamizelkę łatwo się czyści, bo jest wyposażona w wymienną i zmywalną podszewkę z siateczki, więc może z niej korzystać wiele osób. Dzięki temu jest to rozwiązanie, którym mogą być zainteresowane podmioty takie jak salony VR czy centra szkoleniowe. Producent zapewnia, że każde zamówienie można spersonalizować pod konkretne potrzeby klienta.
– Współpracujemy z naszymi partnerami, studiami i dystrybutorami, aby stopniowo tworzyć gry, treści czy filmy, żeby było jak najwięcej możliwości korzystania z kamizelki. Nie spieszymy się i jesteśmy obecnie na ostatnim etapie przygotowania do produkcji. Myślę, że do końca roku kamizelka trafi do osób, które już ją zamówiły, i wtedy zainteresowanie znacznie wzrośnie – zapowiada Boby Cherian.
Według Precedence Research wartość globalnego rynku technologii dotykowych wyniosła w 2022 roku niemal 9 mld dol. Do 2032 roku przekroczy kwotę 25 mld dol.
Czytaj także
- 2025-07-08: Rynek gier mobilnych w Polsce może być wart prawie 0,5 mld dol. do 2030 roku. Za tym idzie rozwój smartfonów dla graczy
- 2025-04-15: Cykl życia smartfona jest coraz dłuższy. Mimo to większość Polaków chciałaby go wymieniać maksymalnie co dwa lata
- 2025-05-15: Julia Kamińska: Elektrośmieci to duży problem. Sama mam w piwnicy zepsutą pralkę i muszę zorganizować jej wywóz
- 2025-02-04: Rząd planuje podwójnie opodatkować e-papierosy. To zmusi palaczy do powrotu do tradycyjnych papierosów
- 2025-01-21: Ministerstwo Finansów chce objąć akcyzą wkłady do e-papierosów. Eksperci prognozują upadek polskich producentów i wzrost szarej strefy
- 2024-12-10: 95 proc. urządzeń do wapowania ma zniknąć z rynku. Tysiąc firm w Polsce będzie się musiało przebranżowić
- 2024-10-02: Polacy na bakier z higieną cyfrową. To przekłada się na zdrowie fizyczne i psychiczne, szczególnie młodych
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
- 2024-04-17: Skutki zbyt długich sesji gier wideo mogą być bolesne. Naukowcy rekomendują, aby nie przekraczać 3 godz. dziennie [DEPESZA]
- 2024-04-29: Branża pomp ciepła mierzy się z niską sprzedażą. Jej powodem są obawy o wzrost cen energii elektrycznej
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Polacy nie korzystają z hossy trwającej na warszawskiej giełdzie. Na wzrostach zarabiają głównie inwestorzy zagraniczni
Od października 2022 roku na rynkach akcji trwa hossa, nie omija ona także warszawskiej giełdy. Mimo to inwestorzy indywidualni odpowiadają zaledwie za kilkanaście procent inwestycji, a o wzrostach decyduje i na nich zarabia głównie kapitał z zagranicy. Widać to również po napływach i odpływach do i z funduszy inwestycyjnych. Zdaniem Tomasza Koraba, prezesa EQUES Investment TFI, do przekonania Polaków do inwestowania na rodzimej giełdzie potrzeba zysków z akcji, informacji o tych zyskach docierającej do konsumentów oraz czasu.
Polityka
Obowiązek zapełniania magazynów gazu w UE przed sezonem zimowym ma zapewnić bezpieczeństwo dostaw. Wpłynie też na stabilizację cen

Unia Europejska przedłuży przepisy z 2022 roku dotyczące magazynowania gazu. Będą one obowiązywać do końca 2027 roku. Zobowiązują one państwa członkowskie do osiągnięcia określonego poziomu zapełnienia magazynów gazu przed sezonem zimowym. Magazyny gazu pokrywają 30 proc. zapotrzebowania Unii Europejskiej na niego w miesiącach zimowych. Nowe unijne przepisy mają zapewnić stabilne i przystępne cenowo dostawy.
Infrastruktura
Gminy zwlekają z uchwaleniem planów ogólnych zagospodarowania przestrzennego. Może to spowodować przesunięcie terminu ich wejścia w życie

Reforma systemu planowania i zagospodarowania przestrzennego rozpoczęła się we wrześniu 2023 roku wraz z wejściem w życie większości przepisów nowelizacji ustawy z 27 marca 2003 roku. Uwzględniono w niej plany ogólne gminy (POG) – nowe dokumenty planistyczne, za których przygotowanie mają odpowiadać samorządy. Rada Ministrów w kwietniu br. uchwaliła jednak ustawę o zmianie ustawy z 7 lipca 2023 roku, a jej celem jest zmiana terminu obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin na 30 czerwca 2026 roku. Wskazana data może nie być ostateczna z uwagi na to, że żadna z gmin nie uchwaliła jeszcze POG.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.