Newsy

Inwestycje w chmurę będą rosły o blisko 19 proc. rocznie

2017-02-17  |  06:35

Polskie firmy coraz powszechniej wdrażają rozwiązania oparte na chmurze, doceniając korzyści oraz oszczędności w wydatkach na IT. Eksperci prognozują, że rynek ten będzie w najbliższych latach rósł skokowo, a technologia chmurowa wkrótce będzie w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby biznesowe firm. Z tych możliwości nie w pełni mogą skorzystać sektor publiczny i bankowość z powodu sztywnych regulacji.

– Potencjał zastosowania rozwiązań opartych na chmurze jest ogromny. Myślę, że rynek w ciągu najbliższych kwartałów zacznie bardzo mocno przyswajać te rozwiązania i niewątpliwie czeka nas ogromny skok – prognozuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Przemysław Galiński, który odpowiada za sprzedaż usług i rozwiązań cloudowych w IBM Cloud Services.

Rynek rozwiązań opartych na chmurze jest coraz większy. Elastyczność, łatwy dostęp i proste zarządzanie oraz optymalizacja wydatków ponoszonych na IT powodują, że coraz więcej firm i przedsiębiorstw decyduje się przenieść część swoich zasobów do chmury. Z ubiegłorocznych badań przeprowadzonych przez Intel Security wynika, że w Polsce z rozwiązań cloudowych korzysta 34 proc. dużych przedsiębiorstw. Najpopularniejsza jest chmura prywatna, z której korzysta ponad połowa (56 proc.) ankietowanych firm. Coraz częściej wykorzystywana jest również chmura hybrydowa.

Najmniejszą popularnością jak na razie cieszy się chmura publiczna, z której korzysta 19 proc. przedsiębiorstw – wynika z badań Intela. Jednak zdaniem Przemysława Galińskiego w perspektywie najbliższych lat to właśnie chmura publiczna będzie odpowiedzią na większość potrzeb klientów biznesowych.

– Za kilka lat chmura publiczna będzie w stanie zaspokoić wszystkie potrzeby biznesowe. W tej chwili jest jeszcze do zagospodarowania chmura hybrydowa i obszar chmur prywatnych, czyli firm, które chcą zbudować swoje środowiska i dostarczać je w modelu chmurowym wewnątrz własnej organizacji albo swoim klientom – mówi Przemysław Galiński.

Wśród dużych i mniejszych przedsiębiorców często jeszcze dominuje przekonanie, że chmura publiczna nie zapewnia wystarczającego bezpieczeństwa danych. Potwierdzają to ubiegłoroczne badania Intela, z których wynika, że obawy o bezpieczeństwo i zgodność z regulacjami to wciąż główne czynniki, które powstrzymują firmy przed wdrożeniem rozwiązań opartych na chmurze.

Ekspert IBM Cloud Services zauważa, że w Polsce jest również kłopot z wykorzystaniem technologii chmurowej przez klientów z sektora publicznego i bankowości. To ze względu na sztywne regulacje i wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego.

– Na rynku klientów publicznych i bankowości mamy w Polsce dość silne regulacje, przez co nie ma możliwości wykorzystania pełnych funkcjonalności dużych dostawców chmurowych, kiedy istnieje konieczność umieszczenia tych zasobów poza obszarem Polski – mówi Przemysław Galiński.

Poza tym wielu przedsiębiorców wciąż uważa, że wdrożenie rozwiązań opartych na chmurze to skomplikowany proces, który pociąga za sobą znaczne koszty. Tymczasem jedną z głównych korzyści płynących z zastosowania rozwiązań cloudowych jest zmniejszenie wydatków na IT i utrzymanie infrastruktury serwerowej.

– Koszty też powinny się liczyć, natomiast to jest tylko jeden z elementów. Klienci szukają alternatywnej infrastruktury. Należy patrzeć trochę dalej, na korzyści, które cloud oferuje. Poza tym w Polsce wciąż jeszcze cloud jest odbierany jako kanibalizacja IT. Sektor IT boi się chmury, ale za chwilę sam będzie dostarczał biznesowi rozwiązania cloudowe i w ten sposób realizował jego cele – mówi Przemysław Galiński.

Ekspert IBM Cloud Services zauważa, że polski rynek rozwiązań opartych na chmurze znajduje się obecnie na podobnym etapie jak rynek telekomunikacyjny w latach 90. Dzięki temu, że w Polsce technologie cloudowe są wdrażane z opóźnieniem, są one już przetestowane i udoskonalone. Jak wynika z prognoz IDC Polska, w tym roku wartość rynku usług chmurowych może przekroczyć 200 mln dolarów, a do 2019 roku inwestycje w te rozwiązania będą rosły w tempie blisko 19 proc., znacznie szybciej niż w tradycyjne usługi IT.

Ubiegłoroczne badanie przeprowadzone na zlecenie Onex Group pokazało, że już teraz z przynajmniej jednego rozwiązania opartego na chmurze korzysta co druga mała i średnia firma w Polsce. 90 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP ocenia chmurę jako przydatną w codziennej pracy. Wśród największych zalet chmury przedsiębiorcy wymienili prostą komunikację pomiędzy pracownikami firmy, łatwość przechowywania i przetwarzania danych oraz dostęp do nich ze wszystkich urządzeń mobilnych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Krynica Forum 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Media i PR

Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

DlaWas.info

Nauka

Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.