Mówi: | Ewa Lis-Jeżak |
Funkcja: | senior marketing manager |
Firma: | IDC |
Firmy inwestują w rozbudowę działów IT. Bez informatyków rozwój biznesu staje się niemożliwy
Ponad 70 proc. firm z listy Global 500 do końca 2017 roku będzie mieć zespoły do zarządzania transformacją cyfrową. To oznacza konieczność rozbudowy działów IT, poszerzenia ich zadań, a także inwestycji w nowe narzędzia do zarządzania zasobami informatycznymi. Takie zmiany czekają również firmy w Polsce. Połowa z nich planuje cyfrową transformację swojego biznesu. Bez wsparcia IT prace nad strategią rozwoju i jej wdrażaniem są dziś niemożliwe.
– Z perspektywy makroekonomicznej możemy już dzisiaj mówić o cyfrowej gospodarce – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Ewa Lis-Jeżak z firmy analitycznej IDC. – Z badań przeprowadzonych przez IDC w ubiegłym roku wynika, że połowa polskich firm uwzględnia już cyfrową transformację w swojej strategii. To tak naprawdę dzisiaj kluczowe zagadnienie z perspektywy rozwoju biznesu w najbliższych latach.
Cyfrowa transformacja to zmiana modelu biznesu w oparciu o nowe technologie. Wśród nich są big data, chmura, technologie mobilne i media społecznościowe. To oznacza szereg nowych wyzwań stojących przed działami IT i – co istotne – zmianę ich roli w organizacji.
– Dzisiaj działy IT już nie są dostawcami usług IT wewnątrz organizacji, ale przede wszystkim pozwalają budować w firmie całą strategię wokół technologii, strategię dotarcia do klienta. Do 2018 roku 65 proc. działów IT będzie rozwijać usługi na rzecz zewnętrznych klientów, a nie tylko na wewnętrzne potrzeby organizacji – mówi Ewa Lis-Jeżak. – Dzięki technologiom firma ma niepowtarzalną okazję zdobycia przewagi konkurencyjnej na rynku. Technologie umożliwiają dotarcie do klienta dokładnie tam, gdzie potrzebuje on naszych usług bądź produktów, uzyskanie od niego informacji zwrotnej i wykorzystanie jej do rozwijania produktu w przyszłości.
Według IDC do końca tego roku ponad 70 proc. z największych 500 globalnych firm będzie mieć zespoły do zarządzania transformacją cyfrową. W ramach działów IT powstaną nowe obszary działalności. Ze względu na to, że technologie obejmą wszystkie obszary działania firmy, konieczna będzie także wzmocniona współpraca między IT a pozostałymi działami organizacji.
– Gdy rozmawiam z dyrektorami IT, nie tylko w Polsce, lecz także w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, to widzę wyraźnie, że w ich agendzie wciąż brakuje regularnej współpracy z dyrektorami działów marketingu, sprzedaży czy HR – wskazuje Ewa Lis-Jeżak. – Tymczasem bez pełnego rozumienia, wymiany informacji i współpracy pomiędzy IT a pozostałymi działami trudno sobie dzisiaj wyobrażać zbudowanie skutecznej strategii przedsiębiorstwa na rynku.
Kolejnym zadaniem działów IT będzie zarządzanie kontraktami z zewnętrznymi dostawcami technologii. To będzie coraz trudniejsze, ponieważ – jak ocenia IDC – do końca przyszłego roku ponad połowa firm będzie korzystać z usług co najmniej pięciu dostawców chmury. Wewnętrzny dział IT będzie więc musiał zapewnić bezproblemowe korzystanie z tych usług, zadbać o optymalizację wydatków na nowe rozwiązania oraz sposób przetwarzania i przechowywania danych u zewnętrznych dostawców.
Wyzwaniem dla dyrektorów IT będzie także dynamiczny rozwój aplikacji biznesowych. Działy IT będą musiały nie tylko znaleźć aplikacje, które będą faktycznie usprawniać i przyspieszać pracę, lecz także zadbać o bezpieczeństwo wrażliwych danych, które takie aplikacje wygenerują.
Ze względu na rosnące zainteresowanie tematem cyfrowej transformacji 7 lutego IDC organizuje konferencję IDC Predictions 2017. Odnosi się ona do serii prognoz IDC FutureScapes 2017–2020, których celem jest inspiracja specjalistów ICT poprzez wgląd w kluczowe trendy na rynku IT. Podczas konferencji odbędzie się 6 sesji skupionych wokół chmury, mobilności, IoT, NextGen Security, systemów kognitywnych i mediów społecznościowych. Konferencja jest skierowana do dyrektorów i zarządzających działami IT (CIO), kadry zarządzającej infrastrukturą IT oraz operacyjnej, także szefów działów marketingu i finansów (CMO i CFO) oraz wszystkich tych, którzy zajmują kluczowe stanowiska biznesowe i zdają sobie sprawę ze znaczenia nowych technologii.
– Przede wszystkim chcemy umożliwić owocne zderzenie się perspektyw dostawców technologii z użytkownikami tych technologii – wyjaśnia Ewa Lis-Jeżak. – Cyfrowa transformacja dotyczy bowiem także dostawców technologii, którzy muszą nadążyć za zmianą i nowymi potrzebami klientów. Według szacunków IDC, do 2020 roku niemal jedna trzecia obecnych dostawców IT zostanie przejęta, połączy się z konkurencją lub znacznie zmieni swój profil. Do czekających nas zmian każdy więc musi się dostosować.
Czytaj także
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2024-12-19: Unijny system handlu emisjami do zmiany. Po 2030 roku może objąć technologie pochłaniania CO2
- 2024-11-29: PGE: Na dniach zapadnie decyzja inwestycyjna dla Baltica 2. Ta morska farma wiatrowa ma zacząć działać od 2027 roku
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-12-17: Polscy badacze pracują nad kwantowym przetwarzaniem sygnału. To rozwiązanie pomoże zapewnić superbezpieczną łączność
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.