Newsy

Inflacja i rosnące stopy procentowe powodują ostrożność inwestycyjną firm. W niektórych obszarach to może być jednak dobry moment na inwestowanie

2022-07-14  |  06:20

55 proc. przedsiębiorców jest zdania, że inflacja blokuje dalszy rozwój ich firm – wynika z badania firmy Intrum. Co więcej, wielu z nich podkreśla, że nie ma kompetencji, by związanym z tym ryzykiem zarządzać. Podwyżki stóp procentowych, wdrażane przez RPP, by walczyć z galopującymi cenami, podnoszą koszty kapitału, co może wyhamować inwestycje. – To jest dobry moment na inwestowanie, ale w wybranych obszarach – uważa dr Marek Niedużak, wiceprezes Pekao Investment Banking. Jednym z nich jest zielona energia i transformacja energetyczna.

Wysoka inflacja przekłada się na coraz wyższe stopy procentowe, co podnosi koszty kredytu dla przedsiębiorców. Od 7 lipca stopa referencyjna wynosi 6,5 proc. Wtedy jednak inflacja wynosiła 4,4 proc., a nie jak dziś 15,6 proc.

 Oczywiście podwyżki stóp procentowych oznaczają droższy kapitał, tak dla konsumentów, jak dla przedsiębiorców. Natomiast, i mówię to z głębokim przekonaniem, znajdzie się i znajduje się kapitał na te inwestycje, które sektor finansowy postrzega jako najbardziej perspektywiczne i takie, które z pewnością są potrzebne i w dłuższym horyzoncie czasowym dochodowe – mówi agencji Newseria Biznes dr Marek Niedużak.

Chodzi przede wszystkim o inwestowanie w obszary związane z zieloną energią. Na tego typu projekty szczególną uwagę zwraca sektor finansowy gwarantujący przedsiębiorcom dostęp do finansowania.

 Inwestycje w obszary związane z zieloną transformacją i zielonymi technologiami są w tym momencie jak najbardziej pożądane i właściwe. W związku z tym przedsiębiorcy nie powinni wstrzymywać się z inwestycjami w tych obszarach – uważa ekspert.

Inwestycje polskich firm powinna pobudzić realizacja Krajowego Planu Odbudowy.

– Środki unijne, uruchomione z KPO, będą oznaczać większą liczbę inwestycji publicznych. Ale te inwestycje w wielu wypadkach przecież będą realizowane nie środkami własnymi samorządu czy rządu, tylko przy pomocy i dzięki współpracy z przedsiębiorcami. Tym samym przedsiębiorcy, żeby móc realizować te zadania, będą prawdopodobnie musieli zwiększyć swoje moce produkcyjne, zatrudnić więcej ludzi, może zakupić czy poszerzyć park maszynowy, co oznacza właśnie zwiększone inwestycje po stronie przedsiębiorców – prognozuje wiceprezes Pekao Investment Banking, który został niedawno nagrodzony przez Global Finance jako najlepszy bank inwestycyjny w Polsce.

Ponad połowa przedsiębiorców uważa, że kondycja ich firm jest gorsza niż w marcu 2020 roku, czyli przed wybuchem pandemii. Dla porównania na poprawę wskazuje zaledwie co piąty – wynika z badania „European Payment Report 2022” firmy Intrum. Najpierw przez wiele miesięcy firmy borykały się z koronakryzysem i jego skutkami w postaci np. zerwanych łańcuchów dostaw, teraz swoje piętno odciskają galopujące ceny. Choć wiele przedsiębiorstw uznaje swój dalszy rozwój za priorytet na ten rok, to przyznają, że uniemożliwia go inflacja.

Bez wątpienia sytuacja za naszą wschodnią granicą nie przekłada się pozytywnie na sytuację gospodarczą, sytuację, w której funkcjonują polscy przedsiębiorcy. Ale jednocześnie trzeba zaznaczyć, chociażby w kontekście tego, że niedawno agencja ratingowa Fitch podwyższyła swoje szacunki wzrostu PKB dla Polski, że te warunki wciąż przełożą się w Polsce na przyzwoity wynik gospodarczy w tym roku – mówi dr Marek Niedużak.

W nowej prognozie agencja Fitch zakłada, że PKB Polski wzrośnie w tym roku do 5,2 proc., podczas gdy poprzednie szacunki zakładały wzrost na poziomie 3,3 proc. Z kolei oczekiwania na przyszły rok nieco spadły – z 3,3 proc. do 3 proc.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces

Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.

Bankowość

Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą

Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.

Ochrona środowiska

Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem

Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.