Mówi: | Michał Chyczewski |
Funkcja: | wiceprezes zarządu, p.o. prezesa zarządu |
Firma: | Alior Bank |
We wrześniu ruszą preferencyjne pożyczki na rozwój szybkiego internetu. Do firm telekomunikacyjnych trafi na początek 40 mln zł
Pierwszym partnerem Banku Gospodarstwa Krajowego w programie finansowania rozwoju sieci szerokopasmowych został Alior Bank. Bank rozdysponuje kwotę co najmniej 40 mln zł na preferencyjne pożyczki dla firm telekomunikacyjnych, które chcą inwestować w infrastrukturę szybkiego internetu. Pierwsze środki mają trafić do przedsiębiorców już we wrześniu. Pieniądze pochodzą z unijnego programu operacyjnego Cyfrowa Polska.
– Podpisaliśmy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego umowę, na podstawie której będziemy udzielać pożyczek szerokopasmowych. Ich celem jest sfinansowanie dostępu do internetu szerokopasmowego o przepustowości min. 30 Mb/s dla gospodarstw domowych oraz min. 100 Mb/s dla szkół. Potencjalne grono beneficjentów jest bardzo duże – mówimy tu o współpracy z około 6 tys. zarejestrowanych operatorów telekomunikacyjnych, działających na terenach, na których występują białe plamy w dostępie do sieci – mówi agencji Newseria Biznes Michał Chyczewski, wiceprezes, p.o. prezesa Zarządu Alior Banku.
O preferencyjne pożyczki szerokopasmowe mogą się ubiegać te przedsiębiorstwa, które mają w planach inwestycje w budowę albo rozbudowę sieci telekomunikacyjnych. Wymogiem jest zapewnienie dostępu do sieci szerokopasmowej dla gospodarstw domowych i przedsiębiorstw oraz szkół. Spłata pojedynczej, preferencyjnej pożyczki dla takiej inwestycji może być rozłożona nawet na 15 lat.
– Mówimy o pożyczkach wynoszących od 20 tys. zł do 10 mln zł. Jest to instrument nastawiony na segment mniejszych i średnich operatorów telekomunikacyjnych, nie tych największych. Skorzystają przede wszystkim gospodarstwa domowe i szkoły, a także firmy telekomunikacyjne – mówi Michał Chyczewski.
Środki finansowe przeznaczone na pożyczki dla firm telekomunikacyjnych pochodzą z programu operacyjnego Cyfrowa Polska. Dysponuje nimi Bank Gospodarstwa Krajowego, który w wyniku rozstrzygniętego przetargu 18 lipca br. podpisał z Alior Bankiem umowę dotyczącą dystrybucji tych środków.
Alior Bank jest pierwszym pośrednikiem, który będzie udzielał firmom telekomunikacyjnym preferencyjnego finansowania na rozwój infrastruktury szybkiego internetu. W puli, którą dysponuje bank, znajduje się obecnie 40 mln zł (z możliwością zwiększenia jej do 100 mln zł). Porozumienie zakłada też, że Alior Bank przeznaczy na projekty telekomunikacyjne 10 mln zł ze środków własnych. Pierwsze pożyczki szerokopasmowe trafią do firm we wrześniu br.
Michał Chyczewski, wiceprezes, pełniący obowiązki prezesa zarządu Alior Banku, podkreśla, że współpraca z BGK i walka z cyfrowym wykluczeniem mocno wpisuje się w strategię „Cyfrowego buntownika”, którą bank ogłosił w tym roku. Zakłada ona m.in. wprowadzenie nowych rozwiązań cyfrowych i mobilnych oraz zainwestowanie dodatkowych 400 mln zł w IT i innowacje, co ma pomóc klientom bezpiecznie przejść przez proces rewolucji technologicznej w bankowości.
– Po pierwsze, instrument pożyczek szerokopasmowych jest przeznaczony dla małych i średnich operatorów telekomunikacyjnych, a my jesteśmy skoncentrowani na dalszym rozwoju właśnie w tym segmencie. Po drugie, dzięki eliminacji tzw. białych plam i poszerzaniu dostępu do internetu pośrednio zwiększamy swój rynek w segmencie klienta detalicznego. Udzielając pożyczek szerokopasmowych, działamy również w kierunku poszerzenia grona klientów, którzy będą później korzystać z naszych usług w kanałach mobilnych i internetowych – mówi Michał Chyczewski.
Finansowanie rozwoju sieci szerokopasmowych nie jest pierwszym projektem, przy którym Alior Bank współpracuje z BGK. Instytucja uczestniczy też w innych publicznych programach pomocowych kierowanych zwłaszcza do segmentu MSP. Jednym z produktów tego typu jest kredyt z gwarancjami de minimis (pomoc publiczna dla przedsiębiorstw, która nie wymaga notyfikacji KE). Alior Bank jest drugim największym w Polsce dystrybutorem gwarancji de minimis, z których skorzystało do tej pory ponad 17 tys. przedsiębiorstw. Małym i średnim firmom bank udziela też kredytów inwestycyjnych z premią technologiczną BGK.
Michał Chyczewski ocenia, że MSP jest w tej chwili najbardziej rentownym segmentem rynków finansowych. Dlatego małe i średnie przedsiębiorstwa są jednym z filarów, na których opiera się strategia Alior Banku. Instytucja zapowiada, że jej oferta dla tego sektora będzie coraz szersza.
Czytaj także
- 2024-07-23: Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
- 2024-07-24: Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy
- 2024-07-18: Branża tytoniowa alarmuje o drastycznych podwyżkach akcyzy. Są kilkukrotnie wyższe od zaplanowanych do 2027 roku
- 2024-07-17: Sektor MŚP wyczekuje cofnięcia Polskiego Ładu. W 2025 roku mały biznes może liczyć na więcej korzystnych zmian
- 2024-07-23: Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
- 2024-07-18: Większość małych i średnich firm przez całą swoją działalność nie zmienia banku. Wysoko oceniają dostępność do usług bankowych
- 2024-07-09: Poprawa dostępu do finansowania może napędzić innowacje w firmach. Banki będą miały do odegrania ważną rolę w transformacji cyfrowej i energetycznej gospodarki
- 2024-07-12: Małe firmy mają utrudniony dostęp do finansowania działalności innowacyjnej. Fundusze unijne pomogą odblokować środki na takie inwestycje
- 2024-07-10: Banki mogą nie być w stanie sfinansować wielkich inwestycji w gospodarce. Sektor apeluje o zmiany w formule opodatkowania
- 2024-07-16: Polskie banki nie zwalniają procesu digitalizacji. Wydatki na technologie stanowią nawet do 70 proc. ich kosztów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros1,w_274,_small.jpg)
Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy
– Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.
Infrastruktura
Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich
![](https://www.newseria.pl/files/11111/oigd-zielone-regulacje-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
IT i technologie
Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii
![](https://www.newseria.pl/files/11111/upmedic-ai-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.