Newsy

J. Piechociński o LOT: wyobraźni zabrakło nie tylko menedżerom, ale i związkom zawodowym

2012-12-14  |  16:10
Mówi:Janusz Piechociński
Funkcja:wicepremier i minister gospodarki
  • MP4

    Janusz Piechociński czeka na propozycje ministra skarbu państwa w sprawie LOT. Wicepremier i minister gospodarki zapowiada, że jego resort jest gotowy na współpracę przy programie ratowania polskiego przewoźnika. Według Piechocińskiego w sprawie LOT-u winne są nie tylko władze spółki.

    – Zabrakło wyobraźni po stronie menadżerów, którzy kierowali tą firmą, ale i po stronie związków zawodowych. To jest jeszcze jeden przykład, jak trzeba pogodzić racjonalność między pracodawcą a stroną pracowniczą z efektywnością gospodarowania – mówi wicepremier.

    Zarząd LOT-u wystąpił we wtorek do ministra skarbu z wnioskiem o pomoc dla spółki. Pierwsza transza miałaby wynieść 400 mln zł. Minister skarbu państwa Mikołaj Budzanowski powiedział w środę, że do prośby LOT-u odnosi się pozytywnie i MSP jest gotowe przeznaczyć na nią kilkaset milionów złotych.  

    – Czekamy w tej sprawie, bo wiążącym dla LOT-u jest minister skarbu państwa. Czekamy w tej sprawie na oceny, propozycje ministra. Resort gospodarki włączy się, co oczywiste, w proponowany przez MSP program – mówi wicepremier.

    Janusz Piechociński dodaje, że oczekuje, że sprawą LOT-u na najbliższym posiedzeniu zajmie się rząd.

     – Oczekujemy, że będziemy bardzo racjonalnie i poważnie o tym rozmawiać. Oczywiście to nie jest tak, że pod szyldem Agencja Rozwoju Przemysłu jest narzędzie, które ma nieograniczone możliwości i może funkcjonować poza mechanizmami prawa polskiego czy europejskiego w tym zakresie, ale wydaje się, że procesy restrukturyzacyjne w LOT były bardzo płytkie – podkreśla.

    W czwartek stanowisko stracił prezes PLL LOT Marcin Piróg. Jego obowiązki przejął Zbigniew Mazur, członek zarządu do spraw finansowych. Konkurs na nowego prezesa spółki ma zostać ogłoszony jeszcze przed świętami.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

    Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

    Polityka

    Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

    – ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

    Handel

    Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

    Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.