Newsy

Poznańskie lotnisko Ławica poszerza ofertę cargo. Będzie realizować transport dzieł sztuki oraz zwierząt z zoo

2024-10-15  |  06:15
Mówi:Mateusz Padewski
Funkcja:head of cargo department
Firma:Port Lotniczy Poznań Ławica

Aktualizacja 17.10.24 10:50

Farmaceutyki, żywność, towary niebezpieczne, dzieła sztuki, a nawet zwierzęta z ogrodów zoologicznych – m.in. w tych obszarach transportu cargo chce się rozwijać poznańskie lotnisko Ławica. Port lotniczy finalizuje szereg procedur, dzięki którym będzie mógł dotrzeć do nowych klientów.  – Zapewnienie właściwej jakości, wejście w partnerstwa i długotrwałe relacje to klucz do sukcesu w tej branży – mówi Mateusz Padewski, head of cargo department Portu Lotniczego Poznań Ławica.

Jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego,  w I półroczu ilość obsłużonego cargo on board w polskich portach lotniczych wyniosła ponad 93 tys. t, nieco ponad 3 proc. mniej niż w I połowie 2023 roku. Wyniki ubiegłoroczne sięgnęły prawie 198 tys. t, o 2,8 proc. więcej niż w całym 2022 roku. Jednocześnie to wynik lepszy o 60 proc. względem 2019 roku.

– Kondycja lotniczego cargo w Polsce w mojej ocenie jest bardzo dobra. Ilość ładunków na rynku jest niezwykle duża. Inną kwestią jest balans pomiędzy popytem a podażą, zapewnienie właściwej jakości, wejście w partnerstwo, długoterminowe relacje i długoterminowe umowy, kontrakty, które pozwolą na przewidywalność w toku obsługi tych ładunków – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Mateusz Padewski.

To, co ogranicza rozwój portów lotniczych w zakresie cargo, to coraz dłuższa lista wymagań, jakie nakładają ustawodawcy i regulatorzy rynku. 

– Znaczącymi ograniczeniami są przepisy, które z roku na rok wyśrubowują pewne normy. Porównując nasz europejski rynek do amerykańskiego, uważam, że jest to pewna bariera – ocenia head of cargo department w Porcie Lotniczym Poznań Ławica.

W ubiegłym roku lotnisko Poznań Ławica obsłużyło nieco ponad 44 t, co nie jest znaczącą ilością na polskim rynku, ale jednocześnie odnotowało wzrost o ponad 126 proc. W tym roku dynamika jest znacznie większa – w I półroczu sięgnęła prawie 500 proc. r/r (104 t). Lotnisko w stolicy Wielkopolski zamierza nadal walczyć o nowych klientów, szukając często wąskich specjalizacji, dzięki którym będzie mogło obsługiwać specyficzne transporty, wymagające spełnienia szeregu norm. 

– Na poznańskim lotnisku obecnie finalizujemy dwa procesy związane z obsługą farmaceutyków oraz obsługą żywności. W kolejnym etapie – zimą tego roku – planowane jest uzyskanie uprawnień pozwalających na obsługę towarów niebezpiecznych. Przygotowujemy też ofertę, która obejmie miasta partnerskie Poznania. Będzie to oferta uszyta na miarę, związana z wymianą dzieł sztuki, jak również przywrócenie pewnego konceptu wymiany zwierząt pomiędzy ogrodami zoologicznymi w Europie – mówi ekspert.

W przypadku transportu zwierząt prawo stawia szereg poważnych wymagań.

– Istnieje klasyfikacja, która wskazuje nam warunki, sposób pakowania, wentylacji, temperatury, inne szczegóły, detale związane z pojeniem i karmieniem danego zwierzęcia. To jest dla nas podstawą do obsługi, poza szkoleniem z obszaru Special Handling Code AVI, przypisanego dla zwierząt – mówi Mateusz Padewski. – Przypominam sobie obsługę dzikiego kota z gatunku manul, ale również białych myszek, kotków, piesków, królika i dziesiątki innych gatunków zwierząt, które mieliśmy okazję obsłużyć i wysłać.

Od stycznia do sierpnia br. w każdym miesiącu liczba operacji lotniczych na poznańskim lotnisku była wyższa niż w analogicznym okresie 2023 roku. W ciągu ośmiu miesięcy obsłużono 2,44 mln pasażerów, podczas gdy rok wcześniej było to ok. 1,9 mln. W całym ubiegłym roku liczba obsłużonych pasażerów w Poznaniu była bliska 2,8 mln. 

Do pobrania

Czytaj także

Transmisje online

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Przemysł

Brak krajowej polityki kosmicznej blokuje możliwości współpracy międzynarodowej. Wspólne projekty mogłyby być katalizatorem rozwoju sektora

Sektor kosmiczny jest jednym z najbardziej innowacyjnych i zaawansowanych technologicznie obszarów w gospodarce. Zapotrzebowanie na kosmiczne technologie napędzają niestabilność gospodarczo-polityczna oraz kryzys klimatyczny. Rozwój polskiego sektora kosmicznego mocno przyspieszył po przystąpieniu Polski do ESA, jednak brak przyjętej polityki kosmicznej sprawia, że nie wykorzystujemy do końca związanego z tym potencjału. Brak jasnych przepisów utrudnia też współpracę bilateralną z innymi krajami.

Problemy społeczne

Wrocław najczęściej wskazywanym miejscem na ewentualną przeprowadzkę. To przekłada się na potencjał gospodarczy

40 proc. Polaków planujących w najbliższych latach przeprowadzkę wybrałoby Wrocław – wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych. Stolica Dolnego Śląska jest postrzegana jako miejsce, w którym można znaleźć dobrą pracę i mieszkanie, a komunikacja miejska działa w satysfakcjonujący sposób. Miasto jest również doceniane za walory turystyczne i chętnie odwiedzane przez podróżujących. Postrzeganie miasta przez mieszkańców i pracowników przekłada się również na potencjał inwestycyjny i zainteresowanie biznesu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.